2015-06-29, 09:28
Medlem
ICanHass avatar
Jag har faktiskt svårt att förstå de här som prompt ska favorisera Sibylla.
I mina ögon är det, rent hamburgerrestaurangmässigt (vilket ord...), den absolut sämsta utav McDonalds, Max och Burger King. Som tidigare sagts så känns själva köttet som det där man köper i storpack på Willys, brödet är trist och generellt känns burgaren precis som att jag hade gjort den hemma i köket, bara något sämre...
Dessutom verkar ju de flesta Sibylla-restauranger numer slopat idén som tidigare var en av få positiva egenskaper, just att man får välja själv vad man vill ha på. I alla fall en utav Sibyllarestaurangerna i min stad har (hade, var något år sedan, men det gäller fortfarande) en skylt där de förklarar att de numer inte frågar om vad man vill ha på burgaren utan serverar enligt de riktlinjer Sibylla har.

I vissa fall måste jag undra om många som har starka åsikter om att Sibylla är bäst endast har dessa åsikter för att det är lite annorlunda, och att de gillar att sticka ut från mängden.

Och förresten, den där "Jobba på Sibylla"-filmen... Kan vara det jobbigaste jag sett på ett tag.
"Åh, titta här, vi älskar att jobba på Sibylla, här ska du komma och vara stolt över att få stå i stekos hela dagarna och få stressa ihjäl dig!". Helt ärligt, det finns inte en enda människa som tycker att de har världens bästa jobb när de står på Sibylla och vänder hamburgare. Visst, högre upp i organisationen existerar det säkert, men att ha de stackars satarna som är med i filmen få basunera ut att det handlar om "MÖTET MED MÄNNISKAN!!!!11!1" när man egentligen vet att de alla dagar i veckan hellre skulle gjort något annat om det bara inte var en så världelös arbetsmarknad...
Och för att skämma ut dessa stackare lite extra så lägger de till "Specialitet:" vid deras namn, bara nej. Jag lider så jävligt med de stackars satar som inte bara måste jobba med sådant här, utan dessutom måste låtsas som att de har fått drömjobbet.
Senast redigerad av ICanHas 2015-06-29 kl. 09:34.
Citera
2015-06-29, 09:30
Medlem
karnstans avatar
Jag bodde under lång tid granne med en Sibylla. När bakfyllan tog överhanden och jag verkligen inte kunde laga mat själv pallrade jag mig ibland över gatan och handlade där, i hopp om att få i mig lite näring och bli människa igen. Varenda jäkla gång knastrade det i tänderna av brosk och benbitar. Dessutom envisades de med att steka köttet för lite, vilket inte behöver göra något om det är bra kött, men i fallet Sibylla gjorde det att det smakade stekt mjöl med lite köttbuljong + slaktrester. Så jävla vidrigt. Och de har samma kött till allt. Lövbit, burgare och allt vad de kallar sina "rätter" - samma skit. Inklusive djurskelett. Hade man fått en benbit eller broskbit på mcD hade det varit en smärre sensation och man skulle kunna gråta ut i Aftonbladet. På Sibylla är det vardagsmat och ingen höjer på ögonbrynen. Därför blev inte Sibylla Sveriges främsta hamburgerrestaurang ur ett kvalitetsmässigt perspektiv.

En annan aspekt är marknadsföringen. Det går att sälja även skit med rätt reklam. Men hur har de marknadsfört sig genom åren? "Skrovmål 39 kr!" och dylikt på affischer som sett likadana ut sedan 80-talet då de eventuellt var aktuella (jag undviker medvetet ordet moderna) känns inte superhett. Hittade efter en snabb googling några TV-slottar som körts med bristfälliga skådespelarinsatser och taglinen "Sibylla - som det ska smaka". Vad innebär det? Jag som har ätit hemlagade burgare vet att de inte behöver smaka senor och knotor. Vidare kan jag inte påminna mig att jag faktiskt sett reklamkampanjerna på TV. Nä, kioskerna bara finns där. Jag antar att tänket har varit "folk vet vad vi serverar så de kommer ändå". Och ja, lastbilschaffisarna som inte bryr sig om att äta skenben till middag kommer. Folk som hellre vill ha en stor hamburgare än en som man inte behöver riskera tänderna för att tugga i sig kommer. Men vem mer?
Citera
2015-06-29, 09:45
Medlem
BlodigtHelvetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karnstan
Jag bodde under lång tid granne med en Sibylla. När bakfyllan tog överhanden och jag verkligen inte kunde laga mat själv pallrade jag mig ibland över gatan och handlade där, i hopp om att få i mig lite näring och bli människa igen. Varenda jäkla gång knastrade det i tänderna av brosk och benbitar. Dessutom envisades de med att steka köttet för lite, vilket inte behöver göra något om det är bra kött, men i fallet Sibylla gjorde det att det smakade stekt mjöl med lite köttbuljong + slaktrester. Så jävla vidrigt. Och de har samma kött till allt. Lövbit, burgare och allt vad de kallar sina "rätter" - samma skit. Inklusive djurskelett. Hade man fått en benbit eller broskbit på mcD hade det varit en smärre sensation och man skulle kunna gråta ut i Aftonbladet. På Sibylla är det vardagsmat och ingen höjer på ögonbrynen. Därför blev inte Sibylla Sveriges främsta hamburgerrestaurang ur ett kvalitetsmässigt perspektiv.

En annan aspekt är marknadsföringen. Det går att sälja även skit med rätt reklam. Men hur har de marknadsfört sig genom åren? "Skrovmål 39 kr!" och dylikt på affischer som sett likadana ut sedan 80-talet då de eventuellt var aktuella (jag undviker medvetet ordet moderna) känns inte superhett. Hittade efter en snabb googling några TV-slottar som körts med bristfälliga skådespelarinsatser och taglinen "Sibylla - som det ska smaka". Vad innebär det? Jag som har ätit hemlagade burgare vet att de inte behöver smaka senor och knotor. Vidare kan jag inte påminna mig att jag faktiskt sett reklamkampanjerna på TV. Nä, kioskerna bara finns där. Jag antar att tänket har varit "folk vet vad vi serverar så de kommer ändå". Och ja, lastbilschaffisarna som inte bryr sig om att äta skenben till middag kommer. Folk som hellre vill ha en stor hamburgare än en som man inte behöver riskera tänderna för att tugga i sig kommer. Men vem mer?

Kan inte annat än att stämma in i detta inlägg i debatten. Sibylla har funnits i detta avlånga land i lång tid - innan dess nuvarande konkurrenter etablerat sig på denna marknad. Detta tycks ha gått Sibylla helt förbi. Även McDonalds har högre kvalitet än Sibylla, såväl beträffande kök och restaurang som råvaror.

Sibylla är (OBS!! SUBJEKTIVT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1111111one111) slabbigt. Vill jag äta en helt okej grillad korv föredrar jag Sibylla; om jag vill ha hamburgare fortsätter jag att se mig om efter bättre alternativ.

Nu när jag tänker efter... Frasses ligger inte många pinnhål ovanför Sibylla. Tror att det är jämnt skägg mellan dessa två slabbhålor.
Citera
2015-06-29, 10:03
Medlem
Brandaos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
På vilket sätt skulle Sibylla nischa sig? Sibylla är ju faktiskt ett gatukök och en snabbmatskedja. Så varför skulle Sibylla ens försöka likna hamburgarkedjor?
För att komma någon vart? Nu är de bara ett gatukök i mängden, som inte sticker ut någonstans.
Citera
2015-06-29, 10:56
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Sibylla fastnade i "Facitfällan" allt för länge. Man trodde att Hamburgare var en övergående trend & körde på med korv & bröd/mos när marknaden redan hade börjat förändras.
Citera
2015-06-29, 11:32
Medlem
mrtowlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brainwhipper
Sibylla har verkligen de äckligaste hamburgarna, den konstigaste personalen och tar alltid en sjuhelvetes lång tid på sig att få maten färdig. Deras "kött" är ihåligt och smaklöst. Hur fan får man kött ihåligt?

Man steker en djupfryst "hamburgare" på hög temperatur och vänder för sällan, varpå en krispig bränd yta skapas medan insidan är blaskig och mjuk. Det är verkligen det lägsta av hamburgare. Inte ens den kraftigaste av fyllehunger kan få mig att njuta av en sibyllaburgare.
Citera
2015-06-29, 11:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fugglarn
Simpelt

Logistik
Tid
Pris
Tillgänglighet
Drive-in
Reklam
Koncept

Inget av det där slår Sibylla, i slutändan handlar det om att få något "prisvärt" billigt snabbt som man ser överallt och är bekant med.

Har du testat att få en burgare på sibylla med 30 pers som är hungriga? Kan ta över en timma. På donken 10 min.
Drive-in finns på nyare Sibylla.

Häller för övrigt med ts, deras hamburgare är överlägset godast och har bäst kvalitet.
Citera
2015-06-29, 11:59
Medlem
durtmeisters avatar
"Och då talar jag inte om personlig smak utan jag räknar på de neutrala faktorerna"
Detta är 100% personlig smak.
problemet med sibylla är att de påminner om hamburgare man gör själv hemma.
Citera
2015-06-29, 12:11
Medlem
Sibylla och max är godast, men småglin vill ju ha en leksak så happy meal aka mcd vinner på reklamen.

"Burgerking - torrt är godast".
Citera
2015-06-29, 12:27
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Kort svar på TS fråga: Eftersom de olika Sibyllarestaurangerna tidigare var individuella och redan existerande snabbmatsrestauranger som gick samman och blev en kedja istället för en kedja som växte ut och blev stor.

Sibylla är i dag ett stort skämt enligt mig, eftersom det som var deras största tillgång var att gästerna själva fick bestämma hur deras mat skulle vara (Alltså vad man skulle ha på burgaren och liknande.) och inte som idag samma trista matpaket som alla andra också kör med.

Precis, hela grejen med Sibylla och gatukök överlag har varit att det är mindre stordrift och mer individuellt. Inte bara förutbestämda menyer och burgare som alltid innehåller exakt samma tillbehör. Stordriften är ställen som McD, BK och Max betydligt bättre på.

Sen kan jag inte ens minnas när jag åt på en Sibylla senast. Finns de över huvud taget kvar i stockholmsområdet? Jag tycker att alla gatukök är annat än Sibylla numera... Solna korv, Snabbt & Gott, Daisy's... Sibylla ser man i princip aldrig.
Citera
2015-06-29, 12:53
Medlem
Barney Calhouns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrygTjockis
Sibylla och Sibylla betyder inte samma sak. Av de 3 Sibylla som finns i den här stan så är en superkvalitet. allting där är gott och perfekt, en är ok och en, som drivs av en blatte som knappt kan svenska, är total katastrof. (Han grillar typ korven i smörgåsgrillen så att skinnet blir stenhårt osv)
Precis så är det.
Otrolig skillnad på Sibyllaställena, medans max och liknande är i stort sett desamma överallt.
Citera
2015-06-29, 12:58
Medlem
thrown-outs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
McDonalds fokuserar ju sina reklamkampanjer på barn och ungdomar, så de blir ju redan som små hjärntvättade till att tro att McDonalds är något at hänga i julgranen.

Sibylla däremot, de riktar tyvärr in sig framför allt till motorburen ungdom. Någon slags rest från 50-talet när Sibylla föddes. Och sen har inga omvärldsanalyser gjorts på huvudkontoret får man förmoda.

Ute på landet kan jag väl tänka mig att Sibylla har behållt greppet - eftersom de väl är de enda hamburgarerestaurangerna där. Men storstadsbefolkningen går till de stora kedjorna.

Du tog ju upp Starbucks. Och det är väl egentligen en bra jämförelse med just Sibylla. Dvs små franschisetagare med små lokaler. McDonalds etc är ju stora massätningsställen så det går ju inte direkt att jämföra som du gör med Sibylla. Men med Starbucks.
Och då borde man väl tycka att eftersom Starbucks lyckats i storstäderna världen över, inkl Sverige, så borde väl Sibylla ha kunnat få samma framgång?
Starbucks finns ju på stora köpcentrum och transportknutpunkter. Där borde väl Sibylla också ha kunnat få en plats. Istället för de stinkande McDonalds och Burger King alltså som förpestar doftmiljön flera butiker bort.

Sibyllas reklam är förvisso extremt tråkig. Bara trista presentationsbilder på nån korv med mos etc med skymningsblå bakgrund.

Jag undrar hur det hade fungerat om Sibylla hade haft lika stora restauranger som Burger King och McDomalds. Men ändå med samma produkter som nu.

Gärna ägg i vägg med en McDonalds - så kunderna hade kunnat jämföra direkt.
Undrar då om reklamens makt förtfarande hade förtrollat kunderna ...

Har faktiskt varit på ett sådant ställe. Va som max & donken fast Sibylla då så klart.
Minns jag inte helt fel så va det i Sunne i värmland & det är bara där jag kan minnas jag klivit in på en sådan Sibylla restaurang.

Konstigt det inte finns fler av dom dock.

Nu kanske någon annan redan påpekat detta. Då jag bara kollade dom första sidorna i tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in