2015-06-30, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lejfnar
Det blir nog perfa!! Jag lyckades också mixa ihop frön och även några större plantor.. jag som normalt försöker vara noga med att ha koll på strains. Ser fram emot en skön vecka!

Ja men verkligen! Hade förberett med namnstickor o allt men sen när man väl satt på spotet och svetten lackade raffsa jag bara ur allt o tjoffs i marken...

Jaja... Ser detta år som uppvärmning :

Panda Mina sitter på nästan exaKT samma avstånd ser det ut som, Huruvida det är för nära eller inte kan jag inte svara på men mina tycks växa iaf. Schysst box föresten!
Citera
2015-06-30, 15:10
Medlem
Red-Pandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uppforsbacke
Panda Mina sitter på nästan exaKT samma avstånd ser det ut som, Huruvida det är för nära eller inte kan jag inte svara på men mina tycks växa iaf. Schysst box föresten!

Nja den var schysst (FB) Utomhusodling 2015

Ska köra på samma avstånd då, funderar på att dra på ytligare 50 liter jord dock.
Citera
2015-06-30, 15:33
Medlem
Ska ut och kolla till dem små innan jag ska iväg en vecka.

Brukar inte vattna för hand då jag tror att moder natur klarar sig bäst själv, men nu har det varit varmt i 3 dagar och ska vara varmt i 10 dagar till. Kanske borde ge dem en skvätt idag trots allt?
Citera
2015-06-30, 17:56
Medlem
Ja, Pårr, du kan säkert ge dem en skvätt, särskilt om du har öppen jord som inte täcks av tex gräs/lecakulor!
Citera
2015-06-30, 20:17
Medlem
personligen så har allt gått åt helvete. Första bädden förstår jag.......dom druknade typ........andra bädden såg jättebra ut (efter 5 dagar) efter att jag planterat ut dem....sedan ca 1,5 vecka senare, helt förintade (inte rådjur etc....hade avklippta petflaskor runt dom).....dom bara "förintades"

hursomhelst....tror det är så enkelt som att man måste titta till dem typ varannan dag, i alla fall i mina trakter och hantera direkt vad man nu ser behövs

jävla skit säger jag....... nästa gång får bli inomhus.......sedan, när jag väl har mina egna ägor, så går jag ut igen, för det ska ju bara vara bäst...men som sagt; nästa blir inomhus
Citera
2015-06-30, 20:22
Medlem
Red-Pandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av edge59
personligen så har allt gått åt helvete. Första bädden förstår jag.......dom druknade typ........andra bädden såg jättebra ut (efter 5 dagar) efter att jag planterat ut dem....sedan ca 1,5 vecka senare, helt förintade (inte rådjur etc....hade avklippta petflaskor runt dom).....dom bara "förintades"

hursomhelst....tror det är så enkelt som att man måste titta till dem typ varannan dag, i alla fall i mina trakter och hantera direkt vad man nu ser behövs

jävla skit säger jag....... nästa gång får bli inomhus.......sedan, när jag väl har mina egna ägor, så går jag ut igen, för det ska ju bara vara bäst...men som sagt; nästa blir inomhus

Sniglar kanske? Hade du nät över?
Citera
2015-06-30, 21:42
Medlem
JussiBs avatar
Citat:

Det kanske blev för varmt med PETflaskorna över dom om dom var små. Med tanke på hur varmt det varit i solen dom senaste dagarna.
Citera
2015-06-30, 22:58
Medlem
Om Edge59´s plantor försvunnit helt så sätter iaf jag mina 2ören på sniglar!! Flaskhus som haft öppningar! Värme får inte plantan att bara försvinna, så som sniglar kan få små plantor att försvinna!
Citera
2015-07-01, 00:51
Medlem
Citat:

Man måste safea upp det, 3st har helt blivit ätna av sniglar, rådjur har tagit 3 st, sen har sniglar fan käkat på resten av plantorna men de blommar nu och rör bara de svagaste löven så räknar väl med en 10-15 per planta. Om inte rådjuret blev hooked efter 3 plantor och kommer tillbaka.
Citera
2015-07-01, 01:27
Medlem
sniglar har jag svårt för att förstå: isåfall har dom lyckats snyggt glida upp ca 15-20 cm, sedan ner längs insidan osv.......allt utan att lyckats välta plastmuren runt plantan............eller är dom så pass små? mördarsniglar tror jag är för stora............ cirkussniglar kanske........
Citera
2015-07-01, 09:14
Medlem
edge59: ok..då låter det ju lite mer osannolikt att det är sniglar. Hade du direktsått
i jorden? Såg du nånsin plantorna titta upp? Ibland äter smålarver och liknande kritter små frön i jorden som precis börjat öppna sig.

Annars kanske du råkat ut för den ökända pungmannen. Han fiskar småplantor genom att droppa sin klibbiga pung mot dom, han kan lätt glida förbi simpla försvar som tex flaskor!
Citera
2015-07-01, 13:43
Medlem
dom var nån decimeter när jag planterade ut dem.........
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in