2015-06-30, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Morality.Cripples
150g av vad?

Gräs.

Hade två frågor till if you dont mind.

De tog min mobil också under förhöret också, har de gått igenom alla mina sms och samtal och sånt?

Och i framtiden om jag söker jobb, hur kommer jag få problem då? Poppar det upp på datorn direkt om mitt brott eller hur får dom reda på det?

Och hur lång tid brukar det ta innan förhöret kommer upp tror du? Är 19 år.
Citera
2015-06-30, 22:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hektros12
De tog min mobil också under förhöret också, har de gått igenom alla mina sms och samtal och sånt?

Definitivt.
De kan även ha gjort en "core dump" för vidare analys av innehållet (även om det icke är troligt).
Använd aldrig den mobilen igen till annat än lagliga saker.

Citat:
Och i framtiden om jag söker jobb, hur kommer jag få problem då?

Bara om du söker jobb där narkotikainnehav eller bruk skulle vara ett säkerhetsproblem.

Citat:
Poppar det upp på datorn direkt om mitt brott eller hur får dom reda på det?

De får reda på det genom att du ger dem ett utdrag ur ditt straffregister alternativt att de gör en sökning på dig. Men, detta är ingenting som är aktuellt så länge du inte söker jobb där absolut drogfrihet är ett krav.
En 19-åring som smugglar gräs på en färja låter dock inte i mina öron som nån blivande SAS-pilot eller Maskinchef på Stena Line direkt, så du kan nog vara lugn där.

Undvik att söka jobb som tung maskinist eller truckförare dock.

Citat:
Och hur lång tid brukar det ta innan förhöret kommer upp tror du? Är 19 år.

Ett par veckor, skulle jag tro.
Citera
2015-07-01, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Morality.Cripples
Definitivt.
De kan även ha gjort en "core dump" för vidare analys av innehållet (även om det icke är troligt).
Använd aldrig den mobilen igen till annat än lagliga saker.

Snapchat också? Så de kommer fråga om mina samtal till olika nummer för jag har köpt i ca. 1 år.

Men min snapchat är värst för jag har skickat allt möjligt skit
Citera
2015-07-01, 12:06
Medlem
vän torskade med 50,000 elektronik uttagen som bedrägeri med stulna kort.
Han sitter häktad men jag antar att han blir släppt och får sitt straff mycket senare.
Hur ser hans framtid ut :P?
Citera
2015-07-02, 08:41
Medlem
Intressant tråd, lite följdfrågor :

1. En vän som kränger frågar dig om hen får låna 100 kr för pengar till bussen då den ska ned på stan, du ger hen pengarna utgår något straffvärde här (främjande, medhjälp till försäljning ).

2. Se ovan men du lånar ut ditt personliga busskort till personen som gör ovan. Något straffvärde ?

3. Du är ute och går på stan med "hen" som har en större mängd piller/röka på sig för att sälja, hen blir tagen i ditt sällskap av snuten. Vad riskerar du på att åka på här ? (Förutom att du lär väl få span på dig resten av livet).

4. Din vän har en större odling hemma och du är hemma hos hen när snuten gör husis, ev straffvärde för dig / risker (trots att du bara är en ren besökare dock med vetskap vad som försiggår).

Hmmm fler frågor kunde jag inte komma på nu. Tacksam för svar.
Citera
2015-07-02, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zmutzig
vän torskade med 50,000 elektronik uttagen som bedrägeri med stulna kort.
Han sitter häktad men jag antar att han blir släppt och får sitt straff mycket senare.
Hur ser hans framtid ut :P?

Garanterat Grovt bedrägeri, så omkring 6-8mån skulle jag anta - men du lär berätta lite mer om din vän först.

Folk kommer säga att 50k är för lite för grovt men det är det inte då han uppfyller alla övriga kriterier enligt vad du skriver.
Citera
2015-07-06, 15:12
Medlem
Kratss avatar
Hej!
Jag är nu misstänkt för smuggling av narkotika efter jag och tre kompisar åkt bil från Holland till Sverige med sammanlagt 150g psykedeliska tryfflar i bilen. Vi blev alltså stoppade i tullen till Sverige.

Väl hos tullen frågade de oss vem som ägde tryfflarna där jag erkände att jag ägde 3 förpackningar (dvs. ca. 60 gram) av dem. De förpackningarna jag erkände var mina var av tryffelsorterna: Atlantis, Fantasia & Utopia, alltså en förpackning av var sort.

Jag är tidigare dömd en gång för tre år sedan, då för ringa narkotikabrott (bruk).

Har försökt hitta någon typ av straffskala för tryfflar men utan resultat. Straffskala för svamp säger att 60 gram svamp motsvarar 3 mån fängelse. Vilket för mig låter helt orimligt eftersom mina 60g tryfflar är ca. 5-6 doser, och att mina 6 doser ska ge samma straff som 100g cannabis låter helt från vettet(?)

Så vad tror ni flashbackare, vad har jag att vänta för straff?
Citera
2015-07-06, 19:21
Medlem
Hej,

Är misstänkt för drograttfylleri och vårdslöshet i trafik efter att ha krockat med en buss. Ingen skadades vid olyckan utom min bil och bussens bakljus på ena sidan. Vad kan jag vänta mig för straff tror ni och hur lång blir spärrtiden?

Tack på förhand!

Edit: det som kan förväntas finnas i blod och urin är mediciner jag har recept på samt RC.
Senast redigerad av Cryptisk 2015-07-06 kl. 19:24.
Citera
2015-07-07, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krats
Hej!
Jag är nu misstänkt för smuggling av narkotika efter jag och tre kompisar åkt bil från Holland till Sverige med sammanlagt 150g psykedeliska tryfflar i bilen. Vi blev alltså stoppade i tullen till Sverige.

Väl hos tullen frågade de oss vem som ägde tryfflarna där jag erkände att jag ägde 3 förpackningar (dvs. ca. 60 gram) av dem. De förpackningarna jag erkände var mina var av tryffelsorterna: Atlantis, Fantasia & Utopia, alltså en förpackning av var sort.

Jag är tidigare dömd en gång för tre år sedan, då för ringa narkotikabrott (bruk).

Har försökt hitta någon typ av straffskala för tryfflar men utan resultat. Straffskala för svamp säger att 60 gram svamp motsvarar 3 mån fängelse. Vilket för mig låter helt orimligt eftersom mina 60g tryfflar är ca. 5-6 doser, och att mina 6 doser ska ge samma straff som 100g cannabis låter helt från vettet(?)

Så vad tror ni flashbackare, vad har jag att vänta för straff?

Vad jag kan hittar är det frågan om svampar som innehåller psilocybin eller psilocin (alla tre sorterna tillhör familjen Slätskivlingar) och det blir alltså frågan om narkotika. Mängden är 60 gr och precis som du skriver är straffvärdet 3-4 månaders fängelse för denna mängd av svamp.

Vad man då kan argumentera om är om det är färska eller torkade svampar och hur man i så fall ska beräkna straffvärdet. Färska svampar är ju starkare än torkade, men innehåller även en del vatten (60-75%) och det blir nog att avvakta analys och se vad detta ger. Räkna dock med att det ligger på fängelsenivå.
Citera
2015-07-07, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lardest
Vad jag kan hittar är det frågan om svampar som innehåller psilocybin eller psilocin (alla tre sorterna tillhör familjen Slätskivlingar) och det blir alltså frågan om narkotika. Mängden är 60 gr och precis som du skriver är straffvärdet 3-4 månaders fängelse för denna mängd av svamp.

Vad man då kan argumentera om är om det är färska eller torkade svampar och hur man i så fall ska beräkna straffvärdet. Färska svampar är ju starkare än torkade, men innehåller även en del vatten (60-75%) och det blir nog att avvakta analys och se vad detta ger. Räkna dock med att det ligger på fängelsenivå.

Vad tror du om mig som är tidigare ostraffad och blev tagen med 30g?tryfflar
Citera
2015-07-08, 16:51
Medlem
Fick böter och villkorlig dom för drograttfylla och innehav. (Cannabis)

Va händer om jag blir tagen av farbror blå med cannabis eller annan narkotika i blodet? Blir jag dömd till fängelse?
Citera
2015-07-08, 17:02
Medlem
rockandrollas avatar
Var i NYC för två veckor sen, söp mig full en kväll och beslutade mig för att lätta på trycket utanför Penn-station, mindre klokt jag vet, föga förvånande så dök det upp en argsint konstapel som inte hade mycket till övers för en packad turis som pissar på en av stadens lyktstolpar, fick böter på 50$ som jag aldrig han betala innan hemfärden så nu har jag ett court-date i slutet av Augusti. En rättegång som jag inte har för avseende att dyka upp på. Så vad väntar mig för påföljd? Kommer jag kunna sätta min fot i staterna igen? Har Jag fförstått det rätt så har jag inte begått något brott utan bara gjort mig skyldig till en överträdelse i samma klass som nedskräpning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in