2015-06-25, 22:06
Medlem
Är 18 år och ska köra upp inom en månad. Brukar köra till affären cirka 3km härifrån, följer alla trafikregler osv och kör aldrig berusad utan oftast mitt på dagen. Vad är straffet om jag åker fast? Samt hur ofta blir man egentligen stoppad av polisen om man kör ''normalt''? ^^
Citera
2015-06-25, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av begsjp
Är 18 år och ska köra upp inom en månad. Brukar köra till affären cirka 3km härifrån, följer alla trafikregler osv och kör aldrig berusad utan oftast mitt på dagen. Vad är straffet om jag åker fast? Samt hur ofta blir man egentligen stoppad av polisen om man kör ''normalt''? ^^

Straffet blir dagsböter(30dagsböter är praxis)..
Hur ofta man blir stoppad beror på vart man kör. Polisen har vissa platser där de ofta står och gör körkort/nykterhetskontroll. Kör man där kan man bli stoppad lite då och då. Annars är det sällan.

De senaste 5åren har jag blivit stoppad 4gånger. Samtliga gånger har varit kk/nykterhetskontroll på samma ställe.
Jag har aldrig blivit stoppad annat än vid fasta kontroller.

Om det inte är någon plats mellan ditt hem och affären där polisen brukar ha kontroll så är chansen väldigt låg att du skulle bli stoppad.
Finns det folk som bor runt omkring som vet att du inte har körkort men kör ändå så finns ju alltid risken att någon anmäler dig.
Citera
2015-06-25, 23:03
Medlem
wh0res avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koksalt2
Jag vet inte, just därför jag starta en tråd? ett mord är ett mord givetvis, men att deras handling i kriget ändå kan få straffet mildare. komma runt lagen med nödvärn? Hävda att man känt sig hotad eller något

Om du "känner dig hotad" utan att de facto vara hotad så heter det putativt(inbillat) nödvärn...
Nackdelen är väl att du knappast kan känna dig hotad av en fd. militär bara för att denne går på gatan? Om så är fallet hade ju vapenvägrare kunnat tillämpa samma tankegång på alla som någon gång gjort värnplikten, dvs majoriteten av alla över 40(??). En tankegång som självklart inte rimmar speciellt väl med ett civiliserat samhälle.

För att det skall klassas som nödvärn krävs det att det faktiskt är ett pågående angrepp, eller, nära inpå. Det kan vara nödvärn att slå någon innan de slår dig, om du ser att de ska slå dig.
Om du tror att någon ska slå dig så kan det också vara putativt nödvärn redan innan. Men det är svårare att nå upp till att domstolen skulle godkänna att det faktiskt är nödvärn då.

Du kommer sannolikt inte nå framgång med att hävda nödvärn utan du kommer att bli exakt lika dömd som om du mördat en vanlig person.

Tankegången går väl även att föra på exempelvis andra dömda förbrytare. Känns det verkligen okej att en småbarnsförälder skulle få mildare straff om de misshandlar en pedofil med basebollträ, enbart pga att personen är dömd pedofil? Det hade blivit heltokigt om det hade fungerat så.
Citera
2015-06-25, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Straffet blir dagsböter(30dagsböter är praxis)..
Hur ofta man blir stoppad beror på vart man kör. Polisen har vissa platser där de ofta står och gör körkort/nykterhetskontroll. Kör man där kan man bli stoppad lite då och då. Annars är det sällan.

De senaste 5åren har jag blivit stoppad 4gånger. Samtliga gånger har varit kk/nykterhetskontroll på samma ställe.
Jag har aldrig blivit stoppad annat än vid fasta kontroller.

Om det inte är någon plats mellan ditt hem och affären där polisen brukar ha kontroll så är chansen väldigt låg att du skulle bli stoppad.
Finns det folk som bor runt omkring som vet att du inte har körkort men kör ändå så finns ju alltid risken att någon anmäler dig.

Tack så mycket! Men får jag fortfarande köra upp inom 1 månad eller skjuts det upp 6 månader?

Bör nämnas att jag kör säkert, dvs inte sitter och SMS:ar/pratar i telefon som vissa kärringar gör :P
Citera
2015-06-26, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jaggermeister
Blir det fängelse för mig? Blir det 6mån?

3 olovliga/grov olovlig och 2st drograttfyllor

Jag skulle säga fängelse ja, exakt hur länge beror nog på vad du tidigare hittat på
Citera
2015-06-26, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jaggermeister
Blir det fängelse för mig? Blir det 6mån?

3 olovliga/grov olovlig och 2st drograttfyllor

3-6 månader.
Citera
2015-06-27, 21:43
Medlem
Hej,

jag blev visiterad på en ishockeymatch i hockeyallsvenkan och påkommen med ett stroboskop, en liten pyroteknisk pjäs. Jag hävdade i förhör att det inte var meningen att användas, och att jag inte visste om att det är ett brott.

I strafföreläggandet yrkade åklagaren på 30 x 250 kr i dagsböter för störning av ordningslagen. Jag överklagade med motiveringen att dagsböterna är för högt uträknade, eftersom jag kommer flytta och inte ha nån inkomst under halva året. Jag önskade att ej hålla rättegång.

Nu säger en kompis att jag med stor sannolikhet skulle bli friad om jag fick sitta i rätten med en advokat, han menar att det rör sig om ett ringa fall, enligt
https://lagen.nu/1993:1617#K5P5S1

En tidigare rättegång rörande liknande fall:
https://lagen.nu/dom/rh/2014:60

Jag har två dagar på mig att bestämma om jag vill gå in i huvudförhandling med detta, eller låta bli.
Verkar det rimligt att kunna bli friad? Om inte, vad kan kostnaderna för en försvarare komma att hamna på?

EDIT: Finns det andra omständigheter som kan lindra straffet, som att påstå att jag fått stroben av en vän, t ex?

Tacksam för snabba svar!
Senast redigerad av HansHandikappad 2015-06-27 kl. 21:52.
Citera
2015-06-27, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HansHandikappad
Hej,

jag blev visiterad på en ishockeymatch i hockeyallsvenkan och påkommen med ett stroboskop, en liten pyroteknisk pjäs. Jag hävdade i förhör att det inte var meningen att användas, och att jag inte visste om att det är ett brott.

I strafföreläggandet yrkade åklagaren på 30 x 250 kr i dagsböter för störning av ordningslagen. Jag överklagade med motiveringen att dagsböterna är för högt uträknade, eftersom jag kommer flytta och inte ha nån inkomst under halva året. Jag önskade att ej hålla rättegång.

Nu säger en kompis att jag med stor sannolikhet skulle bli friad om jag fick sitta i rätten med en advokat, han menar att det rör sig om ett ringa fall, enligt
https://lagen.nu/1993:1617#K5P5S1

En tidigare rättegång rörande liknande fall:
https://lagen.nu/dom/rh/2014:60

Jag har två dagar på mig att bestämma om jag vill gå in i huvudförhandling med detta, eller låta bli.
Verkar det rimligt att kunna bli friad? Om inte, vad kan kostnaderna för en försvarare komma att hamna på?

EDIT: Finns det andra omständigheter som kan lindra straffet, som att påstå att jag fått stroben av en vän, t ex?

Tacksam för snabba svar!

Hur det går i rätten är svårt att sia om. Det är inte alltid så att olika domstolar sätter gränsen för ringa brott på samma nivå.

Att du fått stroben eller pyron av en vän är helt irrelevant. Det kommer inte hjälpa eller stjälpa.
Att du inte visste att det var olagligt är inget försvar.

Orsaken till den friande domen som du länkade var för att det var ganska lågt antal besökare och det inte verkade föreligga någon risk för någon. Det gjorde det till ett ringa brott enligt domstolen.

Hur såg publiksiffrorna ut på matchen du var på? fullpackat eller halvtomt?
Eftersom det är en ishockeymatch du pratar om så är det inomhus, på trängre yta än på en fotbollsmatch och med betydligt större brandrisk och större fara vid brand.

Omöjligt att säga hur en domstol skulle se på saken. På senare år har det ju dessutom varit mycket på tapeten att ta hårdare tag mot det här också så det kan också spela in.
Domstolarna anpassar sig i viss mån till det politiska klimatet.

Det som kommer påverka i ditt fall är nog mest omständigheterna runt. Hur mycket folk/hur tätt etc.
Citera
2015-06-27, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Hur det går i rätten är svårt att sia om. Det är inte alltid så att olika domstolar sätter gränsen för ringa brott på samma nivå.

Att du fått stroben eller pyron av en vän är helt irrelevant. Det kommer inte hjälpa eller stjälpa.
Att du inte visste att det var olagligt är inget försvar.

Orsaken till den friande domen som du länkade var för att det var ganska lågt antal besökare och det inte verkade föreligga någon risk för någon. Det gjorde det till ett ringa brott enligt domstolen.

Hur såg publiksiffrorna ut på matchen du var på? fullpackat eller halvtomt?
Eftersom det är en ishockeymatch du pratar om så är det inomhus, på trängre yta än på en fotbollsmatch och med betydligt större brandrisk och större fara vid brand.

Omöjligt att säga hur en domstol skulle se på saken. På senare år har det ju dessutom varit mycket på tapeten att ta hårdare tag mot det här också så det kan också spela in.
Domstolarna anpassar sig i viss mån till det politiska klimatet.

Det som kommer påverka i ditt fall är nog mest omständigheterna runt. Hur mycket folk/hur tätt etc.

Tack!

Då ser det nog rätt mörkt ut. Publiksiffran var visserligen väldigt låg, glest på läktarna. Men däremot hade klubben precis åkt ur serien och det rådde ingen vidare stämning i hallen. Mycket polis osv. Jag blev visiterad just eftersom det fanns misstanke om att föremål skulle komma att kastas ut på isen.
Citera
2015-06-30, 20:52
Medlem
Torskade med 150g i tullen. Färjan. Har inga tidigare records eller sånt.
De släppte mig efter förhöret.
Nu hade jag ett par frågor som jag undrar om ni kunde hjälpa mig med.

Vad händer om jag flyr landet och skiter i förhöret?

När kommer mitt nästa förhör vara? Tar det flera månader?

Var kommer förhöret vara? Samma ställe eller får man nåt lokalt förhör?`

Och sist, är det omöjligt att bli medborgare i t.ex USA nu?

Tack på förhand, har ni frågor om min resa kan jag svara på dem också
Citera
2015-06-30, 21:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hektros12
Torskade med 150g i tullen.

150g av vad?

Citat:
De släppte mig efter förhöret.

Ah, gräs eller khat då.

Citat:
Vad händer om jag flyr landet och skiter i förhöret?

Då blir du internationellt efterlyst, gripen och får därefter vänta i landets häkte mellan ett par veckor till ett par månader innan du skeppas till Sverige, beroende på vilket land du grips i.

Citat:
När kommer mitt nästa förhör vara? Tar det flera månader?

Det beror på om din ålder motiverar skyndsam handläggning eller ej.
Det är dock sommar nu, varpå de mesta inom det juridiska tar lite längre tid än normalt.

Citat:
Var kommer förhöret vara?

På din lokala polisstation. Det är ett polisärende nu.

Citat:
Och sist, är det omöjligt att bli medborgare i t.ex USA nu?

Förmodligen.
Citera
2015-06-30, 21:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HansHandikappad
Tack!

Då ser det nog rätt mörkt ut. Publiksiffran var visserligen väldigt låg, glest på läktarna. Men däremot hade klubben precis åkt ur serien och det rådde ingen vidare stämning i hallen. Mycket polis osv. Jag blev visiterad just eftersom det fanns misstanke om att föremål skulle komma att kastas ut på isen.

Du kan vara glad att de bara sätter dig för störande av ordningslagen. Om jag hade varit åklagare i ärendet hade jag åtalat dig för grov allmänfarlig vårdslöshet, eventuellt brott mot lagen om hantering av brandfarliga och explosiva varor, samt grovt framkallande av fara för annan.

Det ser inte mörkt ut för dig. Det ser så ljust ut att jag har svårt att se skillnad på om det är åklagarens inkompetens som bländar mig eller om det är dina fyrverkerier som börjat brinna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in