2015-09-02, 16:27
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av damnyou
På pricken 21. Vet inte vad som blåstes då denna fråga baserar sig på en mycket realistisk dröm jag hade häromdagen, dumt nog framgicks aldrig promillen. Men säg över 1,0? Det är väl gränsen för grovt rattfylleri.

Okej, då blir det svårt att säga något riktigt konkret då det även beror till stor del av omständigheterna i övrigt (ex. hur berusad man uppträder, var man körde, hastighet, hur långt man tänkte köra, andra bilister m.m.) men om vi säger ett standardfall där det inte föreligger några direkt försvårande eller förmildrande omständigheter vilket leder till att gärningen bedöms som grov, så skulle straffet mest troligt bli 1 månads fängelse. Andra påföljder som kan bli aktuella beroende på dina personliga förhållanden skulle vara kontraktsvård kombinerat med skyddstillsyn eller samhällstjänst.

Det kan förstås bedömas grövre om du har långt över 1,0 promille men strax över 1,0 kan även bedömas som normalgraden av brottet.

Då du har fyllt 21 redan så innebär det att du inte får någon straffrabatt och man tar inte heller någon hänsyn till åldern vid valet av påföljd.
Citera
2015-09-02, 16:54
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ainayeah
tja vad får jag för straff för opium vilken klass ? räknar dom det i blev tagen med 10 gram
räknar dom det som hash ? eller som mdma

Nu vet jag inte om det är skillnad på råopium och opium i allmänhet men i NJA 1994 s. 374 sa man att styrkan i råopium skulle motsvara en tredjedel av styrkan hos samma mängd gatuheroin, alltså bra mycket värre än både hasch och mdma.

Om det ovan stämmer överens med ditt innehav så kommer det att räknas till normalgraden av narkotikabrott, i NJA 2001 s. 570 ansåg man att ett innehav av sammanlagt 0,9 gram opium hade ett straffvärde av 3 månader fängelse. Du har innehaft en större mängd men man ska ha i åtanke att man har ändrat på hur mycket vikt man lägger på mängden sedan ett avgörande från 2013, rimligtvis bör ditt innehav bedömas ha ett straffvärde av ca 4 månaders fängelse, då det är ett artbrott så lär det bli fängelse om det inte framkommer något speciellt i personutredningen.

I stort spelar även omständigheter i övrigt roll för påföljden och straffvärdet, är du ung så ses det som förmildrande, innehade du narkotikan för försäljning så kan det bli aktuellt med grovt brott etc.
Citera
2015-09-04, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tlagnoj
Kommer precis ut från snuten eftet att ha blivit medtvingad till piss (krogvakterna plockade mig först). Inget på mig, tvungen att legga, kommer garanterat pissa positivt på ladd (dragit en gubbe ikväll ca). Skiter i hur bötern ser ut. Vad blir det för eventuella långsiktiga konsekvenser av detta? Vilka register hamnar man i? (ergo vilka utdrag ska man undvika)

Samma hände mig i februari i år, också ladd. Nu, 7 månader senare får jag brev om att förundersökningen är avslutad. Precis som du skriver senare är även jag ostraffad tills (eventuellt) nu. Då allt detta är nytt för mig undrar jag om man kommer undan med bara böter för detta? Jag hade en minimal mängd på mig (0,2g kanske) när de grep mig. Jag fick pissa på plats också.

Det jag är nojig över är de som "jag tog med i fallet". Jag bjöd en polares polare på lite också för att vara "schysst", även han blev tagen samtidigt som mig. Sen medan ena civilaren visiterade mig hade den andra mina tillhörigheter under uppsyn, och tvingade mig att låsa upp min telefon som han sedan gick igenom för att se mina meddelanden. Osmidigt nog framgick det tydligt vem jag hade köpt av men det fanns inget tillfälle/tid den natten att radera detta utan att spola ned mobilen i toan. Vilket jag under allt drama/fylla inte tänkte på.

Vad tror ni kommer hända nu? Om jag skulle ha några "invändningar" eller nya "detaljer" att lägga till måste jag göra det senast på fredag nästa vecka. Vad händer sen?
Citera
2015-09-04, 20:22
Medlem
ajajkaptens avatar
hejsan!
undrar om någon här vet ungefär vad påföljden skulle bli om jag skulle stå på ett bolag sk "målvakt" i ett ab där det ska plockas ut saker för ungefär 2 miljoner och sen kursa bolaget? det är det ända som ska göras i bolaget, inga lån eller moms fiffel eller nått annat. undrar även om man blir personligt återbetalningsskyldig? tack för svar!
Citera
2015-09-04, 20:42
Medlem
Mattzon2ks avatar
Hej, fått svar från åklagarmyndigheten nu. Har godkänt strafföreläggande i slutet av Juni månad.

Står följande:

"XX har fört lastbil på XXXXleden i "stad" efter att ha förtärt alkoholhaltiga drycker i sådan mängd att alkoholkoncentrationen i ditt blod under eller efter färden uppgått till 0,38 promille och efter att olovligen ha intagit bensodiazepiner, amfetamin, ecstacy och hasch/cannabis, som är narkotika, i så stor mängd att det under eller efter färden funnits narkotika kvar i ditt blod"

Fick en bot på närmare 10lax.

Jag erkände på plats att jag hade rökt (dagen innan jag körde) samt att jag druckit lite under kvällen då det var midsommar, men att jag var helt säker på att jag var nykter.

Dock visade ju proverna alla dessa andra substanser, kan jag motsäga mig det? Eller överklaga det på något sätt? Gynnar det mig något? Eller bör jag bara betala in böterna?

Jag måste som sagt ha körkort inom jobbet annars kan jag inte bo kvar i min nuvarande bostad eller för den delen jobba kvar på mitt jobb, med andra ord hade jag blivit på gatan.

Tips?
Citera
2015-09-08, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ajajkapten
hejsan!
undrar om någon här vet ungefär vad påföljden skulle bli om jag skulle stå på ett bolag sk "målvakt" i ett ab där det ska plockas ut saker för ungefär 2 miljoner och sen kursa bolaget? det är det ända som ska göras i bolaget, inga lån eller moms fiffel eller nått annat. undrar även om man blir personligt återbetalningsskyldig? tack för svar!

Du kommer att åtalas för:

Bokföringsbrott, grovt
Försvårande av skattekontroll, grovt
Skattebrott, grovt

Baserar det på att det är ett betydande belopp samt att jag antar att du inte kommer att betala skatterna i bolaget eller hålla en ordentlig bokföring.

Sen kommer du bli åtalad för:
Oredlighet mot borgenär ev. Grovt brott.

Det beror lite på.

Sen på din privata deklaration om du inte beskattar lönen så kommer du bli åtalad för:
Skattebrott, normalgraden

Straff, 1-2års fängelse om du har ordnat liv för övrigt.

Utredningen kommer ta tid, kan nog räkna med 2-5år.

Mitt råd, gör det inte.
Citera
2015-09-09, 19:18
Medlem
Ibn.Battutas avatar
Brukar det skilja mycket i påföljd/böter om någon accepterar ett strafföreläggande eller nekar till det, samt i vilken riktning. Leder ett konsekvent nekande per automatik till domstolsförhandling eller kan en domare utfärda böter trots att en sådan inte ägt rum om domaren anser att bevisningen är övertygande.
Citera
2015-09-09, 21:18
Medlem
Ibn.Battutas avatar
Anledningen till att jag frågar är för att jag är oskyldig, vill inte gå in på brottet, men antar att det ändå finns en stor risk för att bli dömd. Vad jag vill slippa är att indexeras på sidor som Lexbase, boten kan jag, i värsta fall, ta men som jag förstått det så är det endast domstolshandlingar som hamnar på den sidan?
Citera
2015-09-09, 22:53
Medlem
awestbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ajajkapten
hejsan!
Och ni tror att man bara kan tömma ett bolag sådär?
jag tror du skulle få samhälltjänst ett par månader. fotbolja. fängelse kommer du inte få för 2 mille. inte som förstgång förbrytare och en knysthistoria hur ditt liv är förstört och du kan inte göra så och så nu ja du fattar

Kul sak att ha på CVn. BTW
Citera
2015-09-09, 22:57
Medlem
awestbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ibn.Battuta
Anledningen till att jag frågar är för att jag är oskyldig, vill inte gå in på brottet, men antar att det ändå finns en stor risk för att bli dömd. Vad jag vill slippa är att indexeras på sidor som Lexbase, boten kan jag, i värsta fall, ta men som jag förstått det så är det endast domstolshandlingar som hamnar på den sidan?
Varför i hela fridens galna mammas namn vill du ha straff förläggande om du är oskyldig? Är ju de dummaste du kan göra. Du får samma dom du hamnar i belastningsregistret enda är att du slipper få en äkta chans att bli friad..

Jag förväntar mig att din advokat säger samma sak som mig? annars byt advokat.
Citera
2015-09-09, 23:00
Medlem
awestbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mamuti
Vad skulle jag få för straff om jag ertappades med 10 st tramadol i tullen när jag ska in i Spanien?
Kan inte spanska lagen. Men kan med stor sannolikhet säga att det är tuffare än vårt.
Citera
2015-09-09, 23:02
Medlem
awestbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KentB
Vad får man för straff efter att slå någon i huvudet med ett föremål som leder till 7 stygn i huvudet?
Det beror helt på vad åklagaren yrkar. allt från grov misshandel till mord försök
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in