Citat:
Ursprungligen postat av
Hamilkar
Nu tycker jag att det börjar bli väl mycket tvärsäkert docerande av folk som inte vet nåt i den här tråden. Att domstolen har gått med på fyra veckors omhäktning kan inte användas som tecken på att bevisningen är svag. Ingen domstol häktar på fyra veckor om den tycker att bevisningen ligger nära den undre gränsen för sannolika skäl.
4,5 år på juridicum och ett par år i arbetet, familjerätt iofs men va vet jag om juridik.
INGEN domstol häktar i 4 veckor enbart för att bevisningen är stark. Det fungerar inte så, finns inget lagstöd för en sådan åtgärd. Det finns bara EN anledning till att häkta någon i fyra veckor. Och det är om åklagaren säger att han väntar på analysbesked/vittnesmål/etc som kommer ta längre tid än 2 veckor att få tag på. Dvs att en häktningsförhandling om 2 veckor bara kommer bli ett upprepande av den de har nu. (Dvs vi väntar på analysbesked).
Folk i tråden ville ha det till att bevisningen var speciellt stark bara för att han blev häktad 4 veckor, vilket är rent struntprat.
Anledningen till att jag sa att det snarare är ett bevis på svag bevisning är att för om det fanns annan bevisning som stödde hans skuld hade inte åklagaren behövt begära en häktningsperiod på 4 veckor, utan han hade kunnat gå dit om 2 veckor och peka på all annan bevisning som stödde hans linje och MGM hade blivit omhäktad utan mankemang. Och hade det funnits annan bevisning som stödde en omhäktning hade inte domstolen gått med på 4 veckors häktning heller.
Hela 4 veckors häktningen är, enligt mig, ett tecken på att MGM kommer bli frisläppt om 4 veckor såvida inte de analysbesked som åklagaren väntar på kommer att tillföra mer bevisning mot MGM.