Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-30, 23:40
  #85
Medlem
IGotAGoldenTickets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vorki
Alt 1, Springa iväg och blöda ihjäl nånstans

Alt 2, splatt! Headshot!

Förklara för mig varför du är mer mån när du skjuter mot bogen?

Det finns ingen seriös som skjuter mot huvud förutom vid säljakt men då gör man det skottet så att de inte försvinner ner i vattnet.

I NZ och många andra länder är det vanligt med halsskott på, i svenska sammanhang, oetiskt långa håll. Har man kunskapen för såna skott så har man men hur som så har halsen större marginaler för en CNS-träff än huvudet.
Citera
2015-06-30, 23:43
  #86
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vorki
Alt 1, Springa iväg och blöda ihjäl nånstans

Alt 2, splatt! Headshot!

Förklara för mig varför du är mer mån när du skjuter mot bogen?

Huvudet har betydligt mindre träffyta än bogen. Sannolikheten för en bra träff är alltså större med ett skott mot bogen.
Citera
2015-06-30, 23:50
  #87
Medlem
P04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vorki
Alt 1, Springa iväg och blöda ihjäl nånstans

Alt 2, splatt! Headshot!

Förklara för mig varför du är mer mån när du skjuter mot bogen?

Enkelt förklarat så att du begriper:
Att träffa hjärnan på ett rådjur är som att träffa ett hönsägg på ett snöre som någon rycker häftigt i lite då och då. Missar man blir resultatet en skadskjutning i ansiktet som ger en plågsam död av svält eller infektion efter dagar eller veckor. Djuret flyr efter skott och kan inte eftersökas ens med hund.

Att träffa hjärtat är som att träffa ett äpple på en gunga. Ibland rör sig gungan lite i vinden, men ganska makligt och förutsägbart. Missar man hjärtat träffar man nästan helt säker lungorna och djuret söker efter några hundra meter sårlega och lägger sig att dö. Eftersök med hund (krävs enligt lag på påskjutet djur) lyckas alltid.

De enda tillfällen huvudskott är okej är på fällfångat vilt och vid ren avlivning där man enkelt bara skjuter ett skott till om det första inte tog.
Citera
2015-06-30, 23:53
  #88
Medlem
Osäkra skyttar skall skjuta mot bogen och på så sätt få en träff. Om den blir dödlig finns det ingen garanti för men skjut där, det står ju i boken.



Själv förespråkar jag att komma nedvinds, väl kamouflerad, föra ett knäppljud för ställa djuret och sedan ett skott mellan ögonen.
Citera
2015-06-30, 23:54
  #89
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P04
Enkelt förklarat så att du begriper:
Att träffa hjärnan på ett rådjur är som att träffa ett hönsägg på ett snöre som någon rycker häftigt i lite då och då. Missar man blir resultatet en skadskjutning i ansiktet som ger en plågsam död av svält eller infektion efter dagar eller veckor. Djuret flyr efter skott och kan inte eftersökas ens med hund.

Att träffa hjärtat är som att träffa ett äpple på en gunga. Ibland rör sig gungan lite i vinden, men ganska makligt och förutsägbart. Missar man hjärtat träffar man nästan helt säker lungorna och djuret söker efter några hundra meter sårlega och lägger sig att dö. Eftersök med hund (krävs enligt lag på påskjutet djur) lyckas alltid.

De enda tillfällen huvudskott är okej är på fällfångat vilt och vid ren avlivning där man enkelt bara skjuter ett skott till om det första inte tog.

Kalasbra beskrivning! PLUS att om man träffar i bogen men missar hjärta/lungor så är det fortfarande med stor sannolikhet ett dödligt skott då blodtrycket faller vilket gör att djuret snabbt tappar medvetande, det är alltså 3 faktorer jämte ett väldigt osäkert skott för att försöka träffa hjärnan.
Citera
2015-06-30, 23:57
  #90
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vorki
Osäkra skyttar skall skjuta mot bogen och på så sätt få en träff. Om den blir dödlig finns det ingen garanti för men skjut där, det står ju i boken.



Själv förespråkar jag att komma nedvinds, väl kamouflerad, föra ett knäppljud för ställa djuret och sedan ett skott mellan ögonen.

Wow, du fortsätter bara, spelar ingen roll om du är en säker skytt eller ej. Du kan aldrig förutse djurets rörelser, oavsett vart du siktar. Vad som helst kan ske, rådjur är väldigt nervösa djur och reagerar på det mesta för att alltid vara uppmärksamma. Dessutom kan det komma en vindpust vilket påverkar skottet tillräckligt vid såpass liten träffyta som hjärnan, för att kunna orsaka en mycket lidsam träff.
Citera
2015-07-01, 00:05
  #91
Medlem
Svårt att nå fram till er ny jägare. Knäppljudet ställer djuret blickstilla. Det ger gott om tid för att ge verkningseld.
Citera
2015-07-01, 00:14
  #92
Medlem
P04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vorki
Svårt att nå fram till er ny jägare. Knäppljudet ställer djuret blickstilla. Det ger gott om tid för att ge verkningseld.
Jag har lärt av min far och min svärfar. Ingen av dem skulle annat än skaka bedrövat på huvudet åt ditt trams, då de har respekt för viltet.
Personligen tror jag att du trollar eller fantiserar. Man kan aldrig räkna med att ett rå glor länge nog på en vissling eller ett knäpp, och att våga ett skott på det är tamejfan helt respektlöst med tanke på vad som står på spel.

Det är just en skicklig jägare som inte tar ett sådant skott. Den överdrivet självsäkra skytten kanske gör det..

Nu skiter jag i dg. Du är ju bara en nolla som spelar allan..
Citera
2015-07-01, 00:45
  #93
Medlem
Fettsprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P04
Jag har lärt av min far och min svärfar. Ingen av dem skulle annat än skaka bedrövat på huvudet åt ditt trams, då de har respekt för viltet.
Personligen tror jag att du trollar eller fantiserar. Man kan aldrig räkna med att ett rå glor länge nog på en vissling eller ett knäpp, och att våga ett skott på det är tamejfan helt respektlöst med tanke på vad som står på spel.

Det är just en skicklig jägare som inte tar ett sådant skott. Den överdrivet självsäkra skytten kanske gör det..

Nu skiter jag i dg. Du är ju bara en nolla som spelar allan..

Kan bara skriva under på ovanstående!
Jag har jagat sedan slutet på 70-talet, hur mycket vilt jag fällt, vet jag inte och det är rätt ointressant. Men förmodligen räknas det i tusen.
Vad jag däremot är 100 på, det är att jag aldrig någonsin skjutit ett oskadat vilt i huvudet.
Det är helt enkelt för osäkert, och ju mer man tränar o skjuter, desto bättre insikt får man hur många parametrar som kan gå tokigt.

Sen, slutligen, skott i centrala nervsystemet ger sämre kött, blodet blir kvar i muskulaturen.

Och straffet för grovt jaktbrott, och det är detta, det är inte att leka med. Vilket denne Dansk fick erfara. 3 års fängelse, 210 000 i skadestånd, och allt han äger o har som använts vid jakten (bil, vapen, kikare mm mm) förverkat till Staten.

http://svenskjakt.se/Start/Nyheter/2...om-tjuvjagare/
Citera
2015-07-01, 01:36
  #94
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hodde
Nej det är sant att det är mitt hittepå, men när du skriver att allmänheten bör få möjligheten att på valfritt sätt meddela sin avsky kan ju tolkas lite som önskan om annat än ord.

Och nej jag tror inte att det är någon tioåring som missat något mål som ligger bakom detta. Det var bara en frågeställning angående om det fortfarande skulle kännas passande att hänga ut någon "for life" om det nu var så eller liknande.

Nu kan jag inte juridiska termer och jagar inte men försöker gå dig tillmötes om vad som för mig känns lämpligt. Om ung och ostraffat så dagsböter, passande samhällstjänst och ingen möjlighet att skaffa vapenlicens på 10år eller liknande kanske kan vara passande, jag vet faktiskt inte. Har lite svårt för alla dessa "uthängningar" bara, ser inte nyttan i det.
En äldre person kanske några månader i finkan eller ett halvår med fotboja och höga dagsböter. Även där med passande samhällstjänst men utan möjlighet till licenser. Kanske med någon särskilt lämplighetsprövning om det nu existerar.
Men jag får nog lita på rättsväsendet när det gäller jaktfrågor i dagsläget.

Din tur. Lämpligt straff enligt dig utöver uthängningen på nätet(läs s o c i a l a m e d i e r), och vad säger GW om privatpersoner som sätter extra straff då?


Jag tycker nog att dina förslag till straff verkar ganska väl avvägda.
Citera
2015-07-01, 10:27
  #95
Medlem
MelTorments avatar
Folkmängd Surte: 5798.

Var används normalt den här typen av vapen? Finns det skjutanläggning på orten? Jag har svårt att tro att ingen noterat om någon använder ett armborst på den lilla orten. Det talar för att det inte är en olycka. Det verkar mer som att förövaren är en störd individ som smyger runt i det fördolda och skjuter levande varelser i sadistiska syften.
Citera
2015-07-01, 11:01
  #96
Medlem
failures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MelTorment
Folkmängd Surte: 5798.

Var används normalt den här typen av vapen? Finns det skjutanläggning på orten? Jag har svårt att tro att ingen noterat om någon använder ett armborst på den lilla orten. Det talar för att det inte är en olycka. Det verkar mer som att förövaren är en störd individ som smyger runt i det fördolda och skjuter levande varelser i sadistiska syften.

Om befolkningsmängden bara är 5798 så är väl chansen att det finns skogar och totalt folktomma vidöppna platser att skjuta på ganska stor. Någon tonåring har köpt ett armborst på hobbex eller jula för att leka lite med och sett detta "tamdjur" och kunde inte motstå frestelsen av rådjursadel till middag. Tror inte det var ett sadistiskt motiv då det är betydligt lättare att skjuta en katt eller en hund eller annat boskap, förmodligen ingen van jägare då denna skulle tagit fram älgbössan .30-06 oavsett om det var säsong eller ej och förmodligen inte siktat på huvudet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback