Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 8
  • 9
2015-07-01, 12:39
  #97
Medlem
Tallyhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IGotAGoldenTicket
Om du tycker att köpt skaft, köpta fjädrar, köpt spets och köpt nock är hemmagjort så missförstår du helt klart vad polisen säger.
Han säger i runda slängar:
"Ingen har täljt en båge av en enbuske, satt dit en ståltråd och gjort en pil av en rundstav och en grillpinnespets från OK/Q8. Pilen är köpt på typ Jula eller kanske från en bågskytteaffär"

Möjligt att det är så han menar. Men däremot så är det där så långt ifrån en "proffspil" man kan komma. Skriker ju långa vägar att det är någon skit ifrån ÖB eller dylikt. Så att han kallar det en professionell pil riktar ju bara onödiga misstankar mot varenda serils bågskytt i trakterna. Kalla det för vad det är istället.
Citera
2015-07-01, 12:55
  #98
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vorki
Osäkra skyttar skall skjuta mot bogen och på så sätt få en träff. Om den blir dödlig finns det ingen garanti för men skjut där, det står ju i boken.

Själv förespråkar jag att komma nedvinds, väl kamouflerad, föra ett knäppljud för ställa djuret och sedan ett skott mellan ögonen.

Min fetning.

Jag är inte någon jägare och jag har aldrig skjutit ett djur. Jag är dock en stor vän av jakt och har full förståelse för folk som vill utföra den.

Men vad det gäller "osäkra skyttar" så föreslår jag att man överväger att skifta till en annan hobby...kanske plocka svamp?
__________________
Senast redigerad av Utflyttad 2015-07-01 kl. 12:56. Anledning: typo
Citera
2015-07-01, 14:28
  #99
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IvrigeIvar
Jag tycker nog att dina förslag till straff verkar ganska väl avvägda.

Tack, skönt att höra att vi inte är så långt ifrån varandra då!

Hoppas pilskjutaren får sitt straff!
Citera
2015-07-01, 19:27
  #100
Medlem
Hade det varit en seriöst skytt så hade han självklart isåfall även haft med spårhundar så han skulle kunna hitta rådjuret när det väl sprungit iväg.
Citera
2015-07-02, 23:04
  #101
Medlem
Citat:
Vi har tagit fingeravtryck och dna på pilen. Om fingeravtryck och dna finns i våra register vet vi inte. Vi har inte fått träff och analys ännu, säger Bernt Zarnowiecki, kommissarie på utredningsenheten i Storgöteborg.

http://www.gp.se/nyheter/vastsverige...len-analyseras
Citera
2015-07-02, 23:37
  #102
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jongari
http://www.gp.se/nyheter/vastsverige...len-analyseras

Förvånansvärt bra respons av polisen i detta fall. Att dom tycks lägga ner tid på det och att gp faktiskt verkar bry sig om att uppdatera läsarna.

Skönt att se måste jag säga. Dessvärre är det nog ganska liten chans att få matchningen mot DNA-registret. Men tummar hålls!
Citera
2015-07-03, 10:41
  #103
Avstängd
ettpundsvartkruts avatar
Undrar vad det är för framtida nobelprisvinnare som ger sig ut med armborst för att jaga rådjur och sen försöker sig på headshot!?
Tidningarna skrev ju pilbåge men jag tycker mer det ser ut som ett lod till ett armborst i.o.m tjockleken och längden.
Tippar på någon grinig gubbe i 50-årsåldern eller äldre som köpt armborstet på någon av sina spritresor till Tyskland.
Rådjuret var ju "tamt" och inte folkskyggt, det gick nog i en del andra trädgårdar och kanske åt en tulpan för mycket någonstans.
Gärningsmannen (tror vi kan utesluta kvinnor i det här fallet) bor i närområdet och armborstet en full-size modell (inget pistolarmborst) - någon lokalt boende borde ju ha sett någon granne "leka" med ett sånt i sin trädgård vid tidigare tillfälle(n).
Citera
  • 8
  • 9

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback