2015-06-30, 10:50
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Eftersom spread är definerad, Strasburg ekonomiskt oberoende ( gånger 3 ) och Kurt-Sune lågbelånad har vi ingen bubbla på svensk bostadsmarknad.

Det är helt enkelt en ny ekonomi, där en plattsättare och hans undersköterska till fru utan problem kan låna sig till den där villan för 4 miljoner, med garantier om att den ett par år senare är värd 5 miljoner. Då är ju dessutom semesterkassan fixad genom lite uppvärdering av huset och nya lån. Varför inte en ny bil när vi ändå är igång. Det är så skönt liv att låna sig rik, det här kan ju aldrig upphöra och det är helt enkelt den nya tiden.

Alla nationalekonomer har fel, plattsättaren och hans hustru har rätt.

Nu är det inte plattsättaren som kommit på det själv utan ekonomer och nationalekonomer som tyckt det vara en kanonbra idé. För så har de själva gjort i många år.
När dessa sk experter nu börjar få kalla fötter skyller de på plattsättaren.
2015-06-30, 10:54
Medlem
mjohan84s avatar
Petter Stordalen "bubblan kommer att spricka "
Uttalar sig i Almedalen

http://www.di.se/artiklar/2015/6/30/bubblan-kommer-brista/
2015-06-30, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Nu är det inte plattsättaren som kommit på det själv utan ekonomer och nationalekonomer som tyckt det vara en kanonbra idé. För så har de själva gjort i många år.
När dessa sk experter nu börjar få kalla fötter skyller de på plattsättaren.

Och det minskar på något sätt risken för en bubbla?

Plattsättaren har också ett ansvar att avgöra om det verkar rimligt att betala ett så högt pris, undersköterskan har ett ansvar för sin privatekonomi och sitt val av riskexponering, man måste faktiskt inte lyssna på alla vänner som talar om hur fint huset blev och hur mycket dom "tjänat" i värdeökning.

Vem som bär ansvaret är av underordnad betydelse, faktum kvarstår att detta har fått pågå för länge och i för stor omfattning för att en vacker landning ska kunna ske.
2015-06-30, 11:11
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusetsEgna
När fan har jag argumenterat emot det? Nu lämnar jag denna diskussionen, i hopp om att inte förstöra tråden, med vetskapen om att du är en fanatiker.

När du invänder mot inlägg där jag skriver just det dit ärkepucko. Har du inte det minsta koll på vad du invänder emot?
2015-06-30, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
När du invänder mot inlägg där jag skriver just det dit ärkepucko. Har du inte det minsta koll på vad du invänder emot?

Det finns bara spread. Tillgång och efterfrågan appliceras inte på bostadsmarknaden. Det är och kommer alltid vara säljarens marknad och priserna kommer alltid gå upp. Vi vet det nu. En fanatikers försvarstal. Hej då.
2015-06-30, 11:54
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Det finns bara spread. Tillgång och efterfrågan appliceras inte på bostadsmarknaden. Det är och kommer alltid vara säljarens marknad och priserna kommer alltid gå upp. Vi vet det nu. En fanatikers försvarstal. Hej då.

Som vanligt surrar du en massa helt ovidkommande saker för de inläggen du citerat. Men så är det förstås när du är en dåre som inte har argument, då måste du blanda in en massa ovidkommande skitsnack.
2015-06-30, 12:19
Medlem
Citat:

Bara en fråga från mig som inte alls är lika insatt i ekonomi.

Om efterfrågan är hög på bostäder, men tillgången låg. Borde inte jag som säljare ha detta i åtanke och sätta ockerpris på min bostad om någon vill köpa den då?
2015-06-30, 12:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Petter Stordalen "bubblan kommer att spricka "
Uttalar sig i Almedalen

http://www.di.se/artiklar/2015/6/30/bubblan-kommer-brista/

Skitartikel. Entreprenören ifråga verkar inte förstå att systemet hela tiden riggat för bubbla. Samtidigt har vi den sedvanliga idioten som vill se statliga lån och investeringar i lågräntemiljön. Han säger ju emot sig själv.
2015-06-30, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fartopia

Om efterfrågan är hög på bostäder, men tillgången låg. Borde inte jag som säljare ha detta i åtanke och sätta ockerpris på min bostad om någon vill köpa den då?

Det är ju därför vi är där vi är, det har varit ockerpriser på bostäder läänge nu.
2015-06-30, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Det är ju därför vi är där vi är, det har varit ockerpriser på bostäder läänge nu.

Ja det är det jag tänker. Men HusetsEgna säger att "Tillgång och efterfrågan inte appliceras på bostadsmarknaden" och jag tyckte att det lät konstigt. Det var därför jag undrade lite hur han resonerar när han säger så.
2015-06-30, 13:37
Medlem
Citat:
Ja det är det jag tänker. Men HusetsEgna säger att "Tillgång och efterfrågan inte appliceras på bostadsmarknaden" och jag tyckte att det lät konstigt. Det var därför jag undrade lite hur han resonerar när han säger så.

Han var ironisk.
2015-06-30, 13:44
Medlem
Citat:

Lockpriser har snarare visat sig vara lönsamt för säljaren.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in