2015-06-30, 23:24
Medlem
boidis12s avatar
Den yngre brodern kan ju ha en egen bil . Det stod ju tre bilar på parkeringen vid MGM:s bostad . Ett gift par har väl ofta en egen bil , men det är ju inte säkert förstås .... Någon kan ju också ha sett honom gå ur bilen på vägen mot Martorp och sett honom kasta ut LH:s saker i terrängen efter vägen . Efter vad jag förstår så har väl inte alla hittats precis intill vägar .
2015-06-30, 23:26
Medlem
rex144s avatar
Vad vet vi om advokaten, är han erfaren "mord/dråp-advokat"? Hoppas att polisen och åklagaren i gjort nåt fuck up vad gäller utredningen, för då kommer det hela sluta med ett fet skadestånd för litauern

ett sånt här fall är både enkelt och svårt samtidigt,
2015-06-30, 23:29
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loverlian
Har några frågor till er kunniga angående BO,s mobil o mobiler rent allmänt. Som jag har erfarenhet av är mobiltäckningen väldigt dålig på vissa platser, inte sagt att det är så på den platsen BO befann sig. Vid dom tillfällen det är så för mig så kan jag oftast skicka sms utan problem men är omöjligt att ta emot samtal eller ringa. Vid vissa tillfällen vid inkommande samtal har röstbrevlådan gått i gång och andra gånger får dom som ringer till svar att abonnenten du söker finns inte trots att batteriet är fullt i mobilen.Även vid dom tillfällen som jag slagit av min mobil får dom som ringer detta till svar.
Nu till frågorna: Om nu BO,s mobil hade dåligt batteri el inget alls kommer man till röstbrevlådan då? Vet man med säkerhet att det var dåligt med batteri så mobilen var avstängd el var det enkom dålig mottagning? Och kan man lokalisera en mobil som är avstängd med dom där mobilmasterna? Korkade frågor kanske
Absolut inte korkade frågor. Häromdagen publicerades en täckningskarta för området, och den visade dålig mottagning vid kaféet. Jag vet inte om kartan visade Lisas operatörs täckning. Om mobilen saknar täckning eller är avstängd, eller saknar batteri, märker uppringaren ingen skillnad, hen kopplas till mobilsvar. Det är ofta lättare att messa än att ringa vid dålig täckning
2015-06-30, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Vad vet vi om advokaten, är han erfaren "mord/dråp-advokat"? Hoppas att polisen och åklagaren i gjort nåt fuck up vad gäller utredningen, för då kommer det hela sluta med ett fet skadestånd för litauern

ett sånt här fall är både enkelt och svårt samtidigt,

Edit: tror du ska skriva in ordet INTE där Det verkar ha försvunnit
2015-06-30, 23:31
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Har några frågor till er kunniga angående BO,s mobil o mobiler rent allmänt. Som jag har erfarenhet av är mobiltäckningen väldigt dålig på vissa platser, inte sagt att det är så på den platsen BO befann sig. Vid dom tillfällen det är så för mig så kan jag oftast skicka sms utan problem men är omöjligt att ta emot samtal eller ringa. Vid vissa tillfällen vid inkommande samtal har röstbrevlådan gått i gång och andra gånger får dom som ringer till svar att abonnenten du söker finns inte trots att batteriet är fullt i mobilen.Även vid dom tillfällen som jag slagit av min mobil får dom som ringer detta till svar.
Nu till frågorna: Om nu BO,s mobil hade dåligt batteri el inget alls kommer man till röstbrevlådan då? Vet man med säkerhet att det var dåligt med batteri så mobilen var avstängd el var det enkom dålig mottagning? Och kan man lokalisera en mobil som är avstängd med dom där mobilmasterna? Korkade frågor kanske

Jag tror det där kan dels bero på leverantör, hur god täckning de har på olika platser. Men jag tror även själva mobilen spelar roll, de har olika frekvenser i olika länder för mobilnät. En mobil som är avsedd för exempelvis amerikanska marknaden funkar måhända inte så bra i Sverige förutom på på några få geografiska områden måhända.
2015-06-30, 23:33
Medlem
Grandiosos avatar
Man kan väl anta att Lisa försökt försvara sig mot sin angripare.
Och då kan ha rivit denne och fått somligt avslöjande under sina naglar.
Hårstrån från GM kan lika gärna ha hamnat på offret. Med mera.
Det behöver alltså inte nödvändigtvis vara DNA-spår från just sperma som det handlar
om när man nu tillkännager att det finns teknisk bevisning att stödja sig på gentemot
balten ifråga.

GM har handskats med sitt offer ett bra tag kan man rimligen utgå ifrån och att inte då
under något skede lämna nåt enda spår efter sig ter sig mindre sannolikt.
Även om inget sexuellt hunnit utspela sig och också med en genomgående handskbeklädd
förövare så tenderar det nog till att avsättas ett och annat som sätter herr mördare
ordentligt i klistret till slut...

Det där med efterlämnade DNA-spår är kvistigt värre att befria sig helt ifrån när det ska till
att begås övergrepp och släckas liv och göras andra mindre trevliga saker.

Sedan vidare måste ju rimligen Lisa ha transporterats i nåt fordon, levande eller död,
och där hon då befunnit sig är det stor chans att hitta ett och annat som blir användbart förstås.

Hur många fordon hade förresten bröderna tillgång till?
2015-06-30, 23:33
Medlem
develis avatar
Citat:
Vet man med säkerhet att det var dåligt med batteri så mobilen var avstängd el var det enkom dålig mottagning? Och kan man lokalisera en mobil som är avstängd med dom där mobilmasterna? Korkade frågor kanske

Man vet enligt Fuxborg, presstalesman, att det var dåligt i batteriet.
2015-06-30, 23:34
Medlem
Herrstorpotatiss avatar
En teori kan väl vara att Lisa har bjudit på motstånd och lyckats klösa MGM? speciellt eftersom vi vet att hon varit utan minst en handske vid något tillfälle. Därav DNA. Dock inget bevis på mord, men ganska svårt att förklara i förhör.

Passar den teorin vad gäller den tekniska bevisningen?

Vad gäller spåren från en fyrhjuling vid caféet. Äger gården, eller ännu mer intressant... Förfogade bröderna över någon fyrhjuling i arbetet? Med tanke på polisens intresse för ladan som sägs hysa gårdens maskinpark..

Ber om ursäkt om detta tagits upp innan.
2015-06-30, 23:35
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
kan man lokalisera en mobil som är avstängd med dom där mobilmasterna? Korkade frågor kanske

Nej.

En avstängd mobil går ej att lokalisera. Den har givetvis alltid lite ström i sig, men den skulle snabbt försvinna om den ständigt skulle söka mot master även i avstängt läge.

SÄPO gjorde något uttalande för några år sedan om att det gick att både avlyssna och lokalisera en avstängd mobil. Skeptiker hävdar dock att detta enbart gäller mobiler som modifierats på något sätt (alltså ej vanliga mobiler)
2015-06-30, 23:36
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herrstorpotatis
En teori kan väl vara att Lisa har bjudit på motstånd och lyckats klösa MGM? speciellt eftersom vi vet att hon varit utan minst en handske vid något tillfälle. Därav DNA. Dock inget bevis på mord, men ganska svårt att förklara i förhör.

Passar den teorin vad gäller den tekniska bevisningen?

Vad gäller spåren från en fyrhjuling vid caféet. Äger gården, eller ännu mer intressant... Förfogade bröderna över någon fyrhjuling i arbetet? Med tanke på polisens intresse för ladan som sägs hysa gårdens maskinpark..

Ber om ursäkt om detta tagits upp innan.

Det är den som var med och letade efter henne måhända? (Har diskuterats i tråden).
2015-06-30, 23:37
Medlem
rex144s avatar
[quote=ulvan|53878859]Edit: tror du ska skriva in ordet INTE där Det verkar ha försvunnit [/QUOTE

stämmer, en freudisk felsägning? profetisk?

jag väntar med spänning på rättegången, att denne mordiske "sleeeper" blir dömd till åtminstone 15 års fängelse,

Om det stämmer att han bott där i sex års tid så är det ännu mer anmärkningsvärt, såna brott utförs vanligen av väldigt störda individer (han har fru och bror samt arbetar, träffar folk så han måste kunnat fungera i samhället)

eller folk på genomresa, boende på camping eller förbipasserande marodörer (som Englas mördare)
2015-06-30, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Om LH:s DNA återfunnits i NB:s bil hade inte AB släppts fri. - Det lär bli svårt att förklara att LH liftat till fyndplatsen, och en förklaringsmodell innebärande att LH vid något tidigare tillfälle åkt på en rundtur med någon av bröderna torde lätt kunna avfärdas som en dålig bortförklaring.

Något bilfynd med Dna är knappast troligt för båda kan disponera fordonen. Det är mer troligt något som ger en direkt koppling mellan äldre brodern och offret annars hade inte den yngre släppts. fri.
Sen vet vi inte vad lillebror sagt och vad som polis kunde kontrollera i hans utsaga. De har något graverande mot äldre brodern som inte kan bortförklaras utan snarare naglar han till brottet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in