Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
15-06-30, 23:07
Medlem
maryyys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jills
Okaj. Kommer du ihåg exakt vad som stod?

Inte ordagrannt. Det var på ett fake-konto, någon som utgav sig att vara Lisas syster (http://websta.me/n/riplisaholm som nu är spärrat). En tjej skrev (ungefär) "sluta göra fake-konton och låt Lisas familj vara i fred", och samma tjej svarade även lite senare "nej, hon blev kvävd".
15-06-30, 23:10
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Om det är så, har försvaret i sådana fall fått höra att polisen har hittat teknisk bevisning i bilen?

Rimligt att det är på det viset, i så fall kan man undra varför åklagaren surrar om att det kan finnas många förklaringar till hur DNA hamnar på en viss plats. Jag förmodar att åklagaren syftar på förklaringar som inte kan knytas till ett brott. Frågan är då, vilken förklaring kan tänkas som inte har med ett brott att göra, hur hamnade Lisas DNA i den häktades bil på ett sätt som inte har med brottet att göra?
15-06-30, 23:11
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
/.../ Hade det aktuella, tekniska beviset varit graverande hade det låtit annorlunda.

Åklagaren har troligtvis ganska tunt med bevis. Småbevis som i en indicekedja kan verka rimliga. Men sannolikt är långtifrån bortom allt rimligt tvivel
Det kan vara ett tekniskt bevis som på utredningens nuvarande stadium inte kan bortses från, men som det skulle kunna finnas en friande förklaring till när man ställer det NB haft att säga i relation till resterande analysresultat. Exempelvis kan man ha hittat NB:s fingeravtryck på ett vapen som LH bevisligen har dödats med och som stått inne i en verktygsbod NB haft tillgång till. NB kan ha sagt att han använt detta verktyg från och till. Om sedan en annan persons DNA (ej AB:s) återfinns på LH:s kropp så framstår NB:s utsaga som sann, alt. att han haft en okänd medbrottsling. - Nu ska man tydligen under åtminstone en månads tid försöka få fram kompletterande bevisning till det man hitintills funnit som anses vara så graverande för NB att han fortfarande sitter häktad.
15-06-30, 23:15
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Hon skulle ev. också kunna ha dubblelt medborgarskap - om nu Litauen tillåter detta.

Personer som är födda och uppväxta i Litauen men med ryskt medborgarskap kan förvisso få ett nationellt id-kort där angiven nationalitet anges till "X", de kan inte få litauiskt pass. Jag är osäker på om detta beror på att de inte vill avsäga sig sitt ryska medborgarskap (annars är ju huvudregeln att endast landets medborgare ska ha s.k. nationella id-kort).
15-06-30, 23:16
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Om man ville vid den tidpunkten i början av 90-talet. Valde man inte det då får man ansöka som alla andra utlänningar med språktester m.m som jag förstått inte ska vara så enkelt
Ja men en del tycks tro att pga att kvinnan är rysk så är hon rysk medborgare och inflyttad till Litauen. Sannolikt är hon född där av ryska föräldrar.
15-06-30, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Rimligt att det är på det viset, i så fall kan man undra varför åklagaren surrar om att det kan finnas många förklaringar till hur DNA hamnar på en viss plats. Jag förmodar att åklagaren syftar på förklaringar som inte kan knytas till ett brott. Frågan är då, vilken förklaring kan tänkas som inte har med ett brott att göra, hur hamnade Lisas DNA i den häktades bil på ett sätt som inte har med brottet att göra?

Är det möjligt att ADVOKATENS "surrande" skulle kunna bero på att hon inte riktigt visste hur man ska kunna förklara en sådan sak (spår i bilen)? Och att MGM ej gett någon trovärdig förklaring på den punkten?

Edit: Skrev fel!
Senast redigerad av ulvan 15-06-30 kl. 23:38.
15-06-30, 23:18
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Personer som är födda och uppväxta i Litauen men med ryskt medborgarskap kan förvisso få ett nationellt id-kort där angiven nationalitet anges till "X", de kan inte få litauiskt pass. Jag är osäker på om detta beror på att de inte vill avsäga sig sitt ryska medborgarskap (annars är ju huvudregeln att endast landets medborgare ska ha s.k. nationella id-kort).

Kan vi inte släppa den här tröttsamma sidodiskussionen nu? Den har med 98-99% ingen som helst praktisk bäring på målet. Det är mer troligt att kvinnan inte blir åtalad än att hon blir det som det ser ut och det är mycket mer troligt att hon kommer till Sverige än att hon flyr till någon rysk enklav och hamnar under personligt beskydd av president Putin.
15-06-30, 23:19
Medlem
Citat:

Hon har satt sig i den för att diskutera att köpa sprit?
15-06-30, 23:20
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Om LH:s DNA återfunnits i NB:s bil hade inte AB släppts fri. - Det lär bli svårt att förklara att LH liftat till fyndplatsen, och en förklaringsmodell innebärande att LH vid något tidigare tillfälle åkt på en rundtur med någon av bröderna torde lätt kunna avfärdas som en dålig bortförklaring.
15-06-30, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Om det är så, har försvaret i sådana fall fått höra att polisen har hittat teknisk bevisning i bilen?

Det har väl inte framgått exakt var den tekniska bevisningen har funnits. Men att det finns dylik har väl framgått tydligt både av att den äldre brodern är häktad på sannolika skäl i en månad framåt och att dennes advokat har en märkbar annan attityd än tidigare - tror inga överklaganden är att vänta.

Detta får mig att tro att åklagaren har gjort sitt jobb rätt.

Vilket också förstärks av att den yngre brodern ej längre är häktad.

Och resultaten från NFC kommer att "ticka in" allt eftersom ...
15-06-30, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Kan vi inte släppa den här tröttsamma sidodiskussionen nu? Den har med 98-99% ingen som helst praktisk bäring på målet. Det är mer troligt att kvinnan inte blir åtalad än att hon blir det som det ser ut och det är mycket mer troligt att hon kommer till Sverige än att hon flyr till någon rysk enklav och hamnar under personligt beskydd av president Putin.

Vilka "vi"? Du tycker den är tråkig men det finns inget tvång att läsa eller kommentera den delen. Vissa, liksom jag har dock noterat en diskrepans i rapportering som inte är helt ointressant.
15-06-30, 23:23
Medlem
loverlians avatar
Har några frågor till er kunniga angående BO,s mobil o mobiler rent allmänt. Som jag har erfarenhet av är mobiltäckningen väldigt dålig på vissa platser, inte sagt att det är så på den platsen BO befann sig. Vid dom tillfällen det är så för mig så kan jag oftast skicka sms utan problem men är omöjligt att ta emot samtal eller ringa. Vid vissa tillfällen vid inkommande samtal har röstbrevlådan gått i gång och andra gånger får dom som ringer till svar att abonnenten du söker finns inte trots att batteriet är fullt i mobilen.Även vid dom tillfällen som jag slagit av min mobil får dom som ringer detta till svar.
Nu till frågorna: Om nu BO,s mobil hade dåligt batteri el inget alls kommer man till röstbrevlådan då? Vet man med säkerhet att det var dåligt med batteri så mobilen var avstängd el var det enkom dålig mottagning? Och kan man lokalisera en mobil som är avstängd med dom där mobilmasterna? Korkade frågor kanske

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in