Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-30, 20:30
Medlem
Har man bundit honom till brottet? det har jag missat! Länk?
2015-06-30, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Nja, det kan väl lika gärna handla om DNA på t.ex mobilskalet eller den beryktade handsken.

Nej, för vagt. Man har mer på fötterna av dagens info att döma.
Dessutom verkar det som att man har mer än en enda teknisk bevisning i hur man svänger med orden. "Viss teknisk bevisning" , "En del teknisk bevisning" etc.
2015-06-30, 20:31
Medlem
Skaraborg2s avatar
Farhågor som jag känner.

Citat:
Ursprungligen postat av EinsteinsBror
Det känns lite riskfyllt att släppa den yngre brodern även om han inte varit inblandad i själva dådet. Chansen är stor att den äldre brodern berättat för honom vad som hänt. Polisen kan inte med säkerhet veta om det finns fler brottsplatser. Brottsplatser som den yngre brodern nu har fritt tillträde till.

Skulle tingsrätten haft laglig rätt att hålla brodern häktad bara med misstanke att han kan ha mer information än vad han säger och därmed kan förstöra en fortsatt utredning genom besök på okända eller kända brottsplatser?

Är den på sannolika skäl häktade 35-åringen rätt GM, så visst är det riskfyllt att släppa hans yngre bror.

Visst är chansen stor att han har berättat för sin bror och då tror inte jag bara berättat. 31-åringen är själv inblandad i detta mord men då troligen inte i just själva mordet. Klart att han har varit "behjälplig" s. a. s. på ett eller flera sätt. De är ju bröder. Blod är tjockare än vatten.

Vi vet inte heller vad framtida tekniska resultat kommer att visa på?

Jag tror att dessa två är de rätta personerna, men efter frisläppandet av den yngre idag, så undrar jag om någon någonsin kommer att straffas för detta? Kanske kommer vi att få ett nytt Helena-fall?

Hoppas verkligen att jag har fel gällande de farhågor jag känner!
2015-06-30, 20:31
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFortress
Då är vi överens. Det kan tyckas som att jag tillrättavisar folk, men jag anser att de av oss som utger sig för att ha en viss kompetens inom ett visst område bör vara mer restriktiva i hur vi uttrycker oss - för att underminera ytterligare onödiga missförstånd och förvirring i tråden, om inte annat.

Inget att invända mot det, just Hamilkar brukar dock allt som oftast uttrycka sig exemplariskt, och jag försöker som sagt inte tillrättavisa dig heller utan vi har samma syfte här i tråden i detta avseende
Senast redigerad av Tingsnotarien 2015-06-30 kl. 20:34.
2015-06-30, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeffa
Har man bundit honom till brottet? det har jag missat! Länk?

Domare och åklagare nämner det som att man har teknisk bevisning som binder honom till brottet.

http://www.expressen.se/gt/ene-mordmisstankta-brodern-slapps-fri/
2015-06-30, 20:34
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Och hur man ser på saken så har ju kvinnan aldrig varit någon "mgm3" - hon var bara misstänkt för skyddande av brottsling (grovt). Med "gärningsman" brukar man ju mena den som förövat själva det primära brottet (inklusive medhjälp och anstiftan)
Wikipedia:
Citat:
Gärningsman är en juridisk term för den som begått en brottslig gärning eller som på grund av sin starka medverkan i brott är att anse såsom delaktig i brottet i egenskap av medgärningsman.
Skyddande av brottsling är en brottslig gärning. Men låt oss inte tvista om detaljer, MGM1, MGM2 och MGM3 är bra, korta benämningar på de misstänkta.
2015-06-30, 20:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av B0B0-emulator
För en stockholmare ser han ut som vilken irriterad västgöte som helst på bilden från trappan. Han verkar vara irriterad på den som fotar, och jag gissar att det är brodern som fotar.

Kanske är han sjukligt fixerad vid sex och erotik?
Kanske blev BO vittne till något som hotade hans tillvaro i Sverige?
Kanske var han hemma hos sin fru under hela söndagskvällen?

Både frun och den yngre brodern måste sagt att den äldre brodern inte var hemma mellan 18-?.
Annars borde de varit kvar för misstänkt till skydd av brottsling. Att ljuga om alibit är straffbart. Blir intressant när han åtalas och vad de säger i rätten..
2015-06-30, 20:35
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Dessutom verkar det som att man har mer än en enda teknisk bevisning i hur man svänger med orden. "Viss teknisk bevisning" , "En del teknisk bevisning" etc.

Och det är just ovan formulering som får mig att misstänka att de inte har någon klockren bevisning. Ord som "en del" och "viss" är för mig nedtonande.

DNA på kroppen: "Vi har teknisk bevisning"
DNA på mobilskalet: "Vi har viss teknisk bevisning"
2015-06-30, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B0B0-emulator
För en stockholmare ser han ut som vilken irriterad västgöte som helst på bilden från trappan. Han verkar vara irriterad på den som fotar, och jag gissar att det är brodern som fotar.

Kanske är han sjukligt fixerad vid sex och erotik?
Kanske blev BO vittne till något som hotade hans tillvaro i Sverige?
Kanske var han hemma hos sin fru under hela söndagskvällen?

Du får ha din åsikt, sjävlklart.

Jag är en stockholmare, jag med.

Själv låter jag mig inte fantisera i detta. Jag vet inget om honom, har aldrig träffat människan. Ser ingen ide att bedömma honom på något sätt. Han är en neutral person för mig.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pungspark63
Nu ligger det inte i polisens eller åklagarens intresse att gå ut med en massa detaljer innan man har fått en fullständigt klar bild av vad som hänt, att gå ut och spekulera eller lämna detaljer för inte utredningen framåt.
För försvararna kan det däremot vara bra att kunna bortförklara och så tvivel i allmänhetens ögon...överklaga så långt det går, prata om brist på bevisning och svaga indicier etc.
För MG och advokater finns inget negativt att kunna så in ett frö av tvivel på rättens medlemmar redan innan rättegång.(dessa läser förmodligen tidningen och funderar dom med)
Detta har gjorts förr i media, jag tror att den gode Hamilkar har redogjort för detta i tråden om jag inte minns helt fel.

Så det är därför advokaterna har yppandeförbud?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Om jag förstått det rätt så har MGM haft anledning att vara på alla misstänkta brottsplatser genom sitt jobb så den tekniska bevisningen måste vara DNA man hittat på Lisa alternativt på ett mordvapen beroende på vad mordvapnet är. Om mordvapnet är ett redskap som förvarats där Lisa hittades och som använts utav MGM i arbetet bör det inte räcka som bevis för att just han använt det som mordvapen.
2015-06-30, 20:37
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Dagen kan man grovt sammanfatta att länsman har sorterat ut agnarna från vetet och sannolikt fått bra träff med teknisk bevisning som är besvärande för den äldre brodern. Detta är i huvudsak löst polisiärt och nu är det för åklagaren att bygga ett åtal efter sommaren. Kommer förmodligen vara en hel del starka bevis för jag tror denne herre har fröat vilt omkring sig efter dådet.

Om han har fröat, vad händer om han erkänner att han har haft sex med henne, men nekar till att ha mördat henne? Räcker enbart sperma för ett fällande tror ni?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in