Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-30, 19:46
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Jadu. Jag svär i kyrkan nu men Leif G W och jag råkar vara på ungefär
samma linje i just denna fråga. I övrigt tycker jag den mannen är
överreklamerad och självgod.

Sedan han stödde misshandeln av en 9-åring på nån centralstation
står han ännu lägre i kurs hos mej. Han hölls inte högt i helgd innan
heller. Har du hört talas om hans nedlegade, bruna soffa som stod på
tjänsterummet?
Tyckte det bara var ett bevis på försvagat omdöme att hävda att bevisläget ska lämnas ut för att stilla hans och allmänhetens nyfikenhet.
2015-06-30, 19:47
Medlem
boidis12s avatar
En fråga ??
Vem tror på att den yngre brodern är helt oskyldig eller helt ovetandes egentligen ...
Risken att han inte vet om eller anat att den äldre brodern har hållit på med nåt fuffens är väl ganska liten skulle jag tro . Så iskall tror jag inte att den äldre broders i så fall skulle vara att det inte märks på honom på ett eller annat sätt att han nyss dödat en människa ....
Såvida han inte gjort det förr förstås och har det som en liten mysig hobby ....
Jag tror att Sherlock Holmes inte vänder sig i sin grav utan roterar utav bara faan vid det här laget om han skulle veta hur tokigt det här fallet verkar . Men det är ju bara min åsikt förstås ....
Men en åsikt har man väl alltid rätt att ha ....
2015-06-30, 19:47
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Nu gör du det där tankefelet att utgå från att utredningen inte har mer information än vi. Den information vi har räcker inte för häktning på sannolika skäl, det är alldeles riktigt. Det innebär en av två saker: Antingen har utredningen mer information än vi har, eller också har åklagare och domstolar i samförstånd begått tjänstefel. Vilket är troligast?

Domstolar kan inte begå tjänstefel. Bara ett klargörande.
2015-06-30, 19:48
Medlem
Jag laddar ner FUP:ar läser dessa och analyserar för att förstår det nya Sveriges hjältar nämligen de kriminella. Jag läste om Piteåmordet där två coolingar skar halsen av en nörd. Enkel, korrekt FUP med teknisk bevisföring. Det är väl ingen seriös som tvivlar att man har fått de rätta personerna. Men jag har också läst FUP:en från Arbogamorden och den har stora likheter med denna. Bestialiskt mord, inskränkt miljö, landsortspoliser, en åklagare som är över sin kompetensnivå o.s.v.

Trots att morden är så bestialiska så saknas teknisk bevisföring helt. I Piteåfallet så hittade man offrets blod på gärningsmannens ring. I dessa två fall med landsortspolisen så saknas det helt teknisk bevisföring mot den misstänkte trots den styckade, våldtagna kroppen. En amatör som är byggarbetare har utfört både en våldtäkt och en styckning utan att lämna en ledtråd efter sig. Allt vi vet är att dom inte har betett sig som man gör i bygden alltså måste man vara skyldig. Trots att det här har framkommit vilka perverterade galningar som huserar i närheten är det givetvis dom hårt arbetande utlänningarna som är skyldiga. Dom pratar trots allt inte perfekt svenska och dom är ju inte från bygden. Alltså måste dom vara skyldiga.

Vet någon om det finns några planer på någon manifestation vid Caféet för att visa vårt stöd för de hårt arbetande proletärerna? Finns det några planer på en manifestation vid Caféet där vi kan kräva att både BO, BO:s familj, Godsägaren och bygdens alla monster också utsätts för samma granskning som våra Litauiska vänner? Finns det några planer för en manifestation vid Caféet där vi kräver att landsortspolisen och landsortsåklagaren ersätts av kompetenta yrkesmän från vår Kungliga huvudstad?
2015-06-30, 19:48
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Fyra veckors häktning tyder inte allas på att man har rejält på fötterna, det tyder på att analys- och obduktionsresultat dröjer. Det sa åklagaren i GT:s livesändning.
Det tyder på att viktiga resultat dröjer. (Å andra sidan, hade någon någonsin förväntat sig att den här utredningen skulle vara klar på en månad, ens om det hade förelegat erkännanden?)

Men det tyder också på att domstolen anser att bevisningen räcker till sannolika skäl med en viss marginal.
2015-06-30, 19:49
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFortress
Domstolar kan inte begå tjänstefel. Bara ett klargörande.

En rådman kan begå tjänstefel och i dett fall är rådmannen i allt väsentligt domstolen. Det vet jag dock att du också vet
2015-06-30, 19:50
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Nu gör du det där tankefelet att utgå från att utredningen inte har mer information än vi. Den information vi har räcker inte för häktning på sannolika skäl, det är alldeles riktigt. Det innebär en av två saker: Antingen har utredningen mer information än vi har, eller också har åklagare och domstolar i samförstånd begått tjänstefel. Vilket är troligast?
Om fller i tråden insåg det där skulle diskussionen stanna av.
2015-06-30, 19:51
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
En rådman begå tjänstefel och i dett fall är rådmannen i allt väsentligt domstolen.

En rådman kan begå tjänstefel, inte en domstol. Således kan en rådman dömas för att ha begått tjänstefel, ej en domstol.
2015-06-30, 19:51
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFortress
En rådman kan begå tjänstefel, inte en domstol. Således kan en rådman dömas för att ha begått tjänstefel, ej en domstol.

Terminologiskt har jag naturligtvis inget att invända
2015-06-30, 19:52
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Det tyder på att viktiga resultat dröjer. (Å andra sidan, hade någon någonsin förväntat sig att den här utredningen skulle vara klar på en månad, ens om det hade förelegat erkännanden?)

Men det tyder också på att domstolen anser att bevisningen räcker till sannolika skäl med en viss marginal.
Ja, självklart, den tekniska bevisning som tillfördes idag är säkert marginalen, men att därifrån säga att åklagaren har rejält på fötterna är att gå för långt.
2015-06-30, 19:54
Medlem
sillynamnams avatar
"– Jag har en bild av hur det hela kan ha gått till men det återstår flera pusselbitar. Vi har tagit ytterligare ett steg i utredningsarbetet och då hamnar vi i det här läget, säger Lars-Göran Wennerholm, till TT.
Det är teknisk bevisning som har stärkt misstankarna mot den äldre, 35-årige, brodern – och samtidigt försvagat misstankarna mot den yngre 31-åringen."
http://www.svd.se/flashmordmisstankt-slapps?ref=yfp

Hur det hela har gått till kanske vi aldrig får veta, såtillvida det inte kommer ett erkännande, och en redogörelse för hela förloppet. Exakt vad den tekniska bevisningen består av, framgår inte.
Men det är väl bara att hålla tummarna för att de haffat rätt person, och att bevisningen är övertygande.
2015-06-30, 19:56
Medlem
Skaraborg2s avatar
Advokaten som taggade ner.

[quote=Mack-Bolan|53874944]Tyvärr är detta inget som rättshaveristerna tar till sig.
Jag tycker också advokaten taggat ner.[/QUOTE]

Javisst har hon gjort det och dessutom ganska ordentligt. Inte alls samma tonläge som efter häktningen den 16 juni.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in