Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-30, 18:54
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cem77
Jag tycker att det som åklagaren presenterar för domstolen vare sig det gäller häktning eller åtal ska vara offentligt med undantag för detaljer som kan skada BO tex i sexualbrott. Hemliga rättegångar hör absolut inte hemma i en demokrati.
Rättegången blir nog inte hemlig .
2015-06-30, 18:54
Medlem
MsCredits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rockdoll
Tror inte alls han ska glömma den där jävla handsken.

För det finns bara EN jävla anledning till 4 veckors häktningstid. Och det är att åklagaren har inte ett skit som är värt något i en rättegång och han vill ha så lång tid som möjligt på sig att hitta något.

För om den tekniska bevisningen han har hade varit värt något så hade han lugnt kunnat ta 2 veckors häktningstid och sen när nästa häktning kommer så drar han bara upp samma bevisning för rätten.

Så den där tekniska bevisningen de säger sig hittat tror inte jag är värt något egentligen utan de har bara målat upp det som något värdefullt.

Ärligt talat så tror jag inte för ett ögonblick att de hade släppt den yngre brodern om de hade haft någon teknisk bevisning som klart pekade på att den äldre var skyldig. Då hade de använt det faktumet att de umgick hela tiden och bodde tillsammans som sannolika skäl till att han också var skyldiga.

Och sen den här eviga hemlighetshetsen, bara den skriker ju om att deras bevis bara är luftslott!

Exakt så, exakt. De hade aldrig kunnat släppa den yngre brodern om bevisen mot den äldre varit så starka. Det går bara inte ihop, då de umgicks hela tiden och uppträdde märkligt tillsammans.
2015-06-30, 18:55
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MsCredit
Allting känns så märkligt, som sagts så många gånger på så många olika sätt i den här tråden. Tre personer tas först till förhör, locket är på överallt, sedan häktas personerna skäligen misstänkta, och senare släpps kvinnan som först är misstänkt för skyddande av brottsling. Åklagaren fortsätter hävda att det finns skäl att ha männen kvar på sannolika skäl misstänkta för mord, men sen släpps den ena brodern. Trots att deras "avvikande beteende under söket" var en av anledningarna till att man "la ihop ett och ett och kunde ta in dem." De har inte kunnat redogöra för varför de befann sig i en verkstadslokal i närheten av Lisas kropp, i samband med att de togs in och senare häktades. Bröderna har jobbat tillsammans, bott, tillsammans, uppträtt märkligt tillsammans 24/7. Och nu har den tekniska bevisningen försvagat misstanken om den yngre broderns inblandning i mordet.

Det säger mig bara en sak- iofs är jag en amatör och min gissning är ödmjuk- att det inte finns bevis från början att binda dem till misstanke, någon av dem. Jag känner mer och mer att polisen har sjabblat. Jag menar, skälen till varför de ö h t häktades från början, gäller inte längre? Om inte den yngre brodern kan bindas till något, när de bedömt misstanken på båda deras beteenden tillsammans som grund till att ta in dem, vad finns det då alls? Man har förmodligen hittat DNA på enbart handsken. Och absolut inget på yngre brodern alls. Men självklart är den yngre inblandad efter att den äldre ev haft ihjäl henne, de har ju för fan uppträtt märkligt tillsammans och haffades nära Lisas kropp. Annars är de troligen oskyldigt anklagade båda två och har bara ett olyckligt beteende rent allmänt.

Det är amatörer ur MPS som har gjort den bedömningen, det kan knappast användas som bevis. I ett uppmärksammat fall i Göteborg där Pierre försvann spårlöst så fick vi se prov på vad amatörsökare anser är misstänkt. Jag ger inte mycket för MPS bedömning innan jag har sett svart på vitt vad de uppfattade som misstänkt med de här tre personerna.

Att råka gå förbi en byggnad eller vistas i den, där det finns en mördad människa, kan knappast vara misstänkt innan man vet att det finns en död kropp där.

Vad var misstänkt med de tre personerna, det skulle
jag bra gärna vilja veta.
Senast redigerad av OY 2015-06-30 kl. 18:58.
2015-06-30, 18:56
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MsCredit
Exakt så, exakt. De hade aldrig kunnat släppa den yngre brodern om bevisen mot den äldre varit så starka. Det går bara inte ihop, då de umgicks hela tiden och uppträdde märkligt tillsammans.
Alternativet är att du inte vet nåt.
2015-06-30, 18:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Och du tror man kommer dragandes med en teknisk bevisning som knyter GM till en ICA-butik i Bromölla, eller vad??

Som dessutom fått GM omhäktad i hela 4 veckor. En sällsynt handling.

Tänk efter lite innan du öppnar käften lillgrabben.
En omhäktning i 4 veckor är inte ett tecken på att bevisningen är stark, snarare tvärtom.

För om de bara gett honom den normala på 2 veckor så hade de varit tvungen att släppa honom om åklagaren inte hittat något mer. Men nu har de gett honom 4 veckor att hitta något.

Den här åtgärden med 4 veckors häktning är ett tecken på desperation från åklagaren, inget annat.

Hade åklagaren haft en bra teknisk bevisning så hade han inte yrkat på 4 veckors häktning. Då hade han kunnat ta de vanliga 2 veckorna o sen bara pekat på den här tekniska bevisningen som du säger är så bra också hade han blivit omhäktad direkt.

Finns det bara någon bevisning så är omhäktningar rutin, det är bara när det inte finns en gnutta bevisning som håller som folk blir släppta.
2015-06-30, 18:59
Medlem
MsCredits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FFLife
Rätta mig om jag har fel, men tror det beror på:

Kvinnan släpps pga klent bevismaterial.
Att fälla henne för skyddande av GM är en mycket svår uppgift samt att hon o han inte behöver vittna mot varandra.
Mao krävs det ofantligt bra bevis för att få henne fälld.

Då återstår dom 2 andra.
Båda uppträder misstänkt, ger samma förklaring under förhör o kan inte redogöra varför dom befann sig på platsen.
I brist på tyngre bevis är båda lika misstänkta o häktas därefter.
Sedan kommer provresultat som enbart pekar mot äldre brodern. Dessa bevis är "troligen" såpass bekräftande att yngsta brodern faller utanför deras ram av misstänksamhet o då det enbart funnits incidier osv för att få dom häktade o dom nya bevisen kompletterar dom gamla bevisen mot den äldre så släpps den yngre.

Alla säger att det normalt utförs av 1GM. Nu landar bevismaterialet åt det hållet också.
Dessa 3 var såpass tighta o när misstankarna pekte åt deras håll var det rätt att häkta dom för att inte bevis o platser skulle förstöras.

Så agerande har nog varit rätt från början o 2 har släppts pga dessa orsaker.
Däremot är dom fortfarande med i utredningen o yngre brodern kan nog kanske hämtas in igen om han finns varit delaktig längre fram.
Kvinnan går nog fri oavsett sin skuld eller icke pga omständigheter att få denne fälld.

Jag vill inte rätta dig, för du har förmodligen inte alls fel. Men det som skriker gällt och fel i mina öron är att man helt släpper den yngre, där man tidigare haft dem som misstänkta i uppträdande TILLSAMMANS. Sannolikheten är ju ganska hög att om någon av dem bragt Lisa om livet, så har den andra vetat om det. Själva orsaken till misstanken från början, var ju deras gemensamma uppträdande i flera sammanhang. Jag menar...om den yngre brodern nu inte anses kunna bindas för misstanke som ens håller honom häktad, så känns risken stor att de inte har så jävla mycket på den andra brodern heller. Men som sagt, jag bara gissar ödmjukt. Famlar, precis som många andra.
2015-06-30, 18:59
Medlem
boidis12s avatar
Som jag ser det så antingen är MGM fullblodsproffs på att se till att tonårstjejer försvinner och hittas mördade utan att tillräckliga bevis kan hittas . Eller så tar vi min , GW:s och en del andras inställning att vi har en ovanligt klantig polisutredning på halsen . Åklagaren verkar ju mest stå och svamla hela tiden och verkar inte veta vad han vet eller inte vet . Den fulla kortleken med bevis undrar jag om den inte bara innehåller tvåor och treor som max . Jag förstår fortfarande inte hur man inte kunnat hitta DNA antingen MGM på LH eller från LH på MGM eller på någon sak som tillhört LH . Och har man gjort det så är det väl bevis nog . Och allt svammel om vad han kan dömas för .... Har han sett till att LH har dött på något vis så ska han väl inte klara sig lindrigare undan för att det kan räknas som dråp , vållande till annans död eller liknande. Har han dessutom våldtagit henne så är väl hur hon har dött skit samma . Hon har ju garanterat inte slagit ihjäl sig själv för skojs skull i alla fall .
Ta hit någon från Shin Bet som förhör honom och alla frågetecken är ur världen . Nu får jag väl skit igen från någon av polisens bruna slipsar men den risken får jag väl ta då .....
2015-06-30, 19:00
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cem77
För att media och medborgare ska kunna granska om domstolarna gör sitt jobb på ett bra sätt och inte låser in oskyldiga personer. Är det en anledning god nog?

Det är inte meningen att "media och medborgare" ska granska pågående förundersökningar, det är därför vi har bestämmelserna om förundersökningssekretess i OSL. Att sen den insikten är väldigt svår att få in i ett antal skallar i tråden ändrar inte på det.
2015-06-30, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8332
Ungefär lika svårt som om du inte riktigt kan se vad hon dog av.
Men det torde bli svårare att fastställa tidpunkten, på, en intakt kropp kan man utvärdera när processerna i kroppen avstannat, mag och tarminnehåll relaterat till vad personen senast åt.
2015-06-30, 19:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Skitsnack. Om du stryper ihjäl någon som du försöker våldta för att offret skriker/gör motstånd så är det mord. Även om "uppsåt" inte kan styrkas.
Då blir det likgiltighetsuppsåt.
2015-06-30, 19:01
Medlem
Jag har trott sen början att hon troligen har blivit våldtagen men styckad vet jag inte.. om hon blivit våldtagen så bör detta ha skett innan hon dog tror inte Gm har nekrofila böjningar.
2015-06-30, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av softboll
Men det torde bli svårare att fastställa tidpunkten, på, en intakt kropp kan man utvärdera när processerna i kroppen avstannat, mag och tarminnehåll relaterat till vad personen senast åt.

Fast tidpunkten är bara en liten del av det, hur och var borde väl vara viktigare.

Citat:
Ursprungligen postat av Newflash31
Jag har trott sen början att hon troligen har blivit våldtagen men styckad vet jag inte.. om hon blivit våldtagen så bör detta ha skett innan hon dog tror inte Gm har nekrofila böjningar.

Jag var inne på det först också men nu när de har släppt den yngre brodern så har jag börjat tveka, hur vanligt är det att någon som är gift våldtar? Det kan inte hända ofta.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in