Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-30, 18:17
Medlem
Mack-Bolans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cem77
Alla som i tråden ifrågasatt att polisen hittat rätt har nu fått rätt i 2 av 3 fall. Det är ju betydligt bättre procentuellt än de som skrivit inlägg om att döda alla 3 direkt utan rättegång.
Nu väntar vi bara på att även få rätt i det sista fallet vilket kanske kommer ta lite tid.

De ingår fortf. i utredningen och är fortfarande misstänkta.
Sannolikheten att de blir dömda för någon sorts inblandning är större än att den nu häktade mannen är oskyldig och släpps.
2015-06-30, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 7.2PaRichterskalan
Hehe,ja då är 4 veckor ingenting

Men dom har väl väntat på analyser från början och då har 2 veckor gällt och helt plötsligt 4 veckor.

De kanske har hittat nya typer av matriel/kroppsvätskor som ska analyseras och som tar tid, som de inte hade tillgång till innan?

Här står det i ett annat sammanhang där en månads väntetid på svar berörs (år 2012) : Att det tar lång tid beror bland annat på att det finns många provsvar att gå igenom och det måste göras på ett noggrant sätt.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=110&artikel=5044544
2015-06-30, 18:18
Medlem
styrlunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
En DNA-analys kan ta 24 timmar och uppåt, beroende på prio.
Detta är nog inte prio1, tyvärr. Verkar inte så iaf.
Eller så finns det inget DNA.
enbart andra spår som binder mannen till platsen. Men inga som binder honom direkt till offret.
2015-06-30, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vadå antingen? Du påstod att åklagaren har bevisning som knyter den misstänkte mannen till Lisa, tyvärr Scherlock, men det finns inget som styrker det du påstår, jag har inte sett någon sådan information.

Du är övertygad, det betyder inte att du har rätt.

Jag tycker att du kan ta och styrka ditt pissiga påstående.

Och du tror man kommer dragandes med en teknisk bevisning som knyter GM till en ICA-butik i Bromölla, eller vad??

Som dessutom fått GM omhäktad i hela 4 veckor. En sällsynt handling.

Tänk efter lite innan du öppnar käften lillgrabben.
Senast redigerad av Ulf-Utredaren 2015-06-30 kl. 18:22.
2015-06-30, 18:20
Medlem
cem77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Och du tror man kommer dragandes med en teknisk bevisning som knyter GM till en ICA-butik i Bomölla, eller vad??

Som dessutom fått GM omhäktad i hela 4 veckor. En sällsynt handling.

Tänk efter lite innan du öppnar käften lillgrabben.

Sa du samma sak för 14 dagar sedan om de 2 personer som nu är släppta?
2015-06-30, 18:20
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Det är ju därför jag INTE är advokat.

Det kan jag förstå. Å andra sidan anser jag att det vore förkastligt om ett lands rättssystem vore så pass intetsägande så att stöd alltjämt hade behövt sökas i EU-domstolen.
2015-06-30, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Bra där verkligen, mord är den förväntade och naturliga påföljden i det här fallet.
Hur fan ska man komma fram till slutsatsen dråp i det här fallet?
Ehh, jag menade inte att döda, det bara blev så liksom.
Bemöt motargument istället, det kan du uppenbarligen inte.
Du är helt ute och cyklar om du anser att sannolika påföljden landar på dråp.
God cykeltur lille jöns!!!

Uppsåten var inte att döda. Jag är helt säker på det.
2015-06-30, 18:24
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Det är ju därför jag INTE är advokat.

Europadomstolen kan dock förplikta Sverige att betala skadestånd om vi t.ex. skulle agerat i strid med konventionen om mänskliga rättigheter. Då främst artikel 6 om en rättvis rättegång.

Sedan ska europadomstolen skiljas från EU-domstolen, den senare prövar endast huruvida national lagstiftning överensstämmer med EU-rättslig lagstiftning och i denna fråga är straff- och processrätt av mindre intresse då denna inte regleras på EU-nivå. Det finns dock protokoll om mänskliga rättigheter som numera är en del av Lissabonfördraget (dvs. EU-lagboken) och där finns det vissa riktlinjer som vi vår lagstiftning bör förhålla oss till.
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cem77
Göran Hansson var rättens ordförande idag enligt P4 Skaraborg.

Förra gången var det rådman Björn Danielsson. Så alltså inte samma. http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6190915
Hansson är 51 år, också han med en bakgrund som åklagare - han var kammaråklagare vid Åklagarmyndighetens utvecklingscentrum i Göteborg fram till 2014, då han blev rådman vid Skaraborgs tingsrätt.
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Glöm inte den Polska speedwayföraren...

Eller att kroppen malts ner till köttfärssås och nu ligger i en slafs-hög och därmed tar det tid för obduktionen.

Eller att kroppen körts över av en fyrhjuling helt random på vägen.

Det här är dårarnas tråd. Sveriges avart. De som fått Sveriges skolresultat att sjunka mest i hela Europa. Här sitter dem och spekulerar.

Vissa av oss lärde oss i alla fall att skilja på de och dem och när man använder vilket ord.

Vet du i vilket skick kroppen är så kan du väl berätta det för alla oss andra som inte vet? Passa gärna på och beskriv hur offret dödades och vad som föranledde mordet, jag tror att det är många av dårarna här som är intresserade.
2015-06-30, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Det vet du ju inte. Du vet heller inte om ladan mittemot kafét är mordplatsen.
Om han befinns skyldig och döms så blir det för mord naturligtvis, dråp är uteslutet.
Man råkar inte strypa någon, man råkar inte slå ihjäl någon som man attackerar i syfte att våldföra sig på.
Det kan också vara svårt att fastställa mordplatsen, i det fall BO förts bort och sedan tagits av daga är dråp uteslutet.
Platsen för övergreppet kan vara ute i terräng, en plats kanske polis känner till vid det här laget.
Det är nog inte första gången, undrar hur många flickor som han våldfört sig på tidigare, undrar hur många olösta fall och försvunna flickor det finns där den litauiska predatorn uppehållit sig tidigare.
Nej dråp är inte den naturliga påföljden.

För att dömas för mord måste det finnas ett uppsåt. ett i hastigheten tagande av daga är dråp.
2015-06-30, 18:26
Medlem
7.2PaRichterskalans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
De kanske har hittat nya typer av matriel/kroppsvätskor som ska analyseras och som tar tid, som de inte hade tillgång till innan?

Här står det i ett annat sammanhang där en månads väntetid på svar berörs (år 2012) : Att det tar lång tid beror bland annat på att det finns många provsvar att gå igenom och det måste göras på ett noggrant sätt.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=110&artikel=5044544
Jag förstår det men bör inte åklagaren ha ett hum om hur långt tid det tar att få svar på alla tester?
Lite hum måste han ju ha(häkta 4 veckor fast resultaten tar 10-12 månader är ju inte nära)
Begär han 4 veckor så lär han ju vara rätt säker på att svaren kommer inom 4 veckor.

Men 4 veckor kanske är det längsta tiden för häktning?
Jag är mest nyfiken på varför han använder samma standardsvar "att han väntar" om du förstår

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in