Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-22, 19:58
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Åklagaren avslöjar: 5–6 sidors vittnesmål
Lars-Göran Wennerholm har hållit en mycket låg profil sedan häktningsförhandlingarna i tisdags. Trots påtryckningar från medier angående fallet, och utsvävande spekulationer i sociala medier, har han lagt locket på – tills nu.
– I morgon händer det lite grejer, säger han när Expressen når honom på måndagskvällen.
Tisdagen blir en viktig dag i utredningen då häktningstiden för den 34-åriga kvinnan, som häktats skäligen misstänkt för grovt skyddande av brottsling, går ut. Åklagaren måste presentera ny bevisning om inte kvinnan ska släppas fri.

Menar han något mer än omhäktningsförhandlingen mot kvinnan?

Väntar på labbsvar
Men en del svar måste du väl ha fått från NFC nu när det gått nio dygn och dessutom att bröderna topsats redan tidigare?
– Jag kommenterar inte den biten i nuläget. Vi har skickat in en hel del saker till NFC och de jobbar med det.
– Det stora allmänintresset gör också att vi måste vara oerhört försiktiga. Vi vill inte ha en misslyckad utredning utan vi vill ha en lyckad utredning och då är det väldigt viktigt att vi i nuläget är väldigt försiktiga med vad vi går ut med.

Är du nöjd med hur utredningen går?
– Ja, jag är nöjd med utredningen. Absolut, säger Lars-Göran Wennerholm.
http://www.expressen.se/gt/aklagaren-avslojar-56-sidors-vittnesmal/

Asfränt och mycket förtroendeingivande med en åklagare som lämnar en sådan cliffhanger som att " i morgon händer det lite grejer"
har man många ord på 5-6 sidor så är man alltså mer trovärdig ?
Medlem
Cubalibre77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av everythingis

Äntligen kommer man få veta lite....tänkte jag för mig själv, men inte då.....fortfarande locket på...
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adminulator
Alltså, inget nytt på över 9 dagar

Man kan ju inte gå ut med något alls iom yppandeförbudet...
2015-06-22, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Man kan ju inte gå ut med något alls iom yppandeförbudet...

Vilket inte var betvingande för åklagaren som dessutom säger att man hade gått ut om det funnits något
Citat:

utan det är när något nytt händer som man kan gå ut med det.
Senast redigerad av adminulator 2015-06-22 kl. 20:02.
2015-06-22, 20:03
Medlem
Citat:
Vilket inte var betvingande för åklagaren som dessutom säger att man hade gått ut om det funnits något nytt

Han menar nog om det kommit fram något nytt som pekar åt ett annat håll.
Det kan även betyda att någon träder fram och erkänner!
Förundersökningen är helt stängd oavsett.
Vi får vara tålmodiga och vänta ytterligare ett dygn innan vi vet vad han menade med det uttalandet.

Om kvinnan INTE släpps imorgon så vet vi med all säkerhet att de har kött på benen!
2015-06-22, 20:05
Medlem
Citat:
Vi får vara tålmodiga och vänta ytterligare ett dygn innan vi vet vad han menade med det uttalandet.

Om kvinnan INTE släpps imorgon så vet vi med all säkerhet att de har kött på benen!

Eller inte.. krävs bara för åklagare att säga att analyser är på väg och thats it..
2015-06-22, 20:06
Medlem
Citat:

Åt ett annat håll har du lagt till åklagarens i övrigt tydliga kommentar:
Citat:
efter häktningsförhandlingen så gick vi ut och sa att jag inte har för avsikt att kommentera, utan det är när något nytt händer som man kan gå ut med det.
Senast redigerad av adminulator 2015-06-22 kl. 20:12.
2015-06-22, 20:07
Medlem
Jag gissar det blir 3 frisläppanden imorgon.

- de är ej straffade tidigare
- de har god ekonomi
- de är 3 stycken inblandade
- det finns inga uppgifter om att de kände BO
- bortförandet (och/eller brottet) skedde nära deras bostad
- upphittade spår hittades i riktning mot deras bostad
- BO hittas nära deras bostad
- de stannar kvar efter att försvinnandet blir känt
- de erkänner inget efter gripande
- polisen hittar inga "avgörande" bevis inom 7-9? dagar

Om de skulle vara skyldiga och för att motförklara punkterna så är den "troliga förklaringen" att det hände något "oplanerat" och att de (eller nån av dem) fick panik och att de börjar obetänkligt "strö bevis i riktning mot sig själva". Sedan upphör paniken och de blir istället otroligt kalla. Stannar kvar i sitt hus trots massiva sökinsatser. När de grips avslöjar ingen något. Trots sin tidigare panik så har de på något vis också lyckats undgå att lämna "tydliga" spår på kläder eller i bostaden etc. Kvinnan som häktas för skyddande avslöjar inget trots att brottet inte "borde ligga särskilt högt på skydda din man skalan".

Det låter som inte logiskt ...
2015-06-22, 20:07
Medlem
Stina-Linas avatar
Nu faller jag i gropen och tänkeretta med åklagarens utspel kan ju vara ett sätt att förskjuta intresset ifrån bevisföringen.? Jag tänker att det kan ju hända saker åt både det ena och det andra hållet.

Och att HD knappast begär in mer uppgifter från åklagare om bevisbördan ? är väl underbyggt?

Det jag fått för mej är att de tre häktade bara togs in för nån slags samtal,från början inget mer
2015-06-22, 20:11
Medlem
Citat:
Åt ett annat håll har du lagt till åklagarens i övrigt tydliga kommentar:

Ja, precis, för att han är oerhört otydlig i det uttalandet! Som sagt, det kan betyda mycket!
2015-06-22, 20:12
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av everythingis

Det låter onekligen tunt. Han har ingenting!
"Imorgon händer det lite grejer" - det låter så lågt!
Vi ska väl se vad som händer...
Senast redigerad av A1HORNYLAD 2015-06-22 kl. 20:17.
2015-06-22, 20:12
Medlem
Citat:
Alltså, inget nytt på över 9 dagar

Säkerligen mycket som tillförts utredningen. Men att riskera att spoliera det bara för att tillgodose media och tråden här vore bara omdömeslöst.

Jag lutar mig tillbaka och låter dom arbeta för att lösa detta. Det är dom trots allt bäst skickade för. Dom har garanterat fått massor av resurser för att lösa detta fall. Jag tror dom vet vad dom gör.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in