Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-30, 17:57
Medlem
Mack-Bolans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 7.2PaRichterskalan
Åklagaren tror att det dröjer 4 veckor till?Låter länge

Vad ni är otåliga. 1990 tog en dna-analys ca 10-12 månader.
2015-06-30, 17:58
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Är det inte en rådman och 3 nämndemän som ska ta beslutet? *förvirrad*

Nej, det är först då målet ska avgöras vid huvudförhandling. Vid en häktning är rätten domför med endast en lagfaren domare.
2015-06-30, 17:59
Medlem
Kan det inte vara så enkelt att det tar tid för att Litauen knappt kan Engelska? Måste vara svårt att förmedla en mordutredning via tolk.
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
GM har naturligtvis tagit BO till ett slutet rum inne i ladan. Han stod ju inte i öppningen ut mot vägen och gjorde sitt dåd...

Eftersom sexualbrott är det troliga uppsåtet så var det väl det GM försökte sig på men det gick aldrig så långt utan BO bragdes om livet ganska omedelbart efter att det spårade ur.
Av misstag och inte uppsåtligt är min gissning och därmed är dråp den naturliga påföljden.
Det vet du ju inte. Du vet heller inte om ladan mittemot kafét är mordplatsen.
Om han befinns skyldig och döms så blir det för mord naturligtvis, dråp är uteslutet.
Man råkar inte strypa någon, man råkar inte slå ihjäl någon som man attackerar i syfte att våldföra sig på.
Det kan också vara svårt att fastställa mordplatsen, i det fall BO förts bort och sedan tagits av daga är dråp uteslutet.
Platsen för övergreppet kan vara ute i terräng, en plats kanske polis känner till vid det här laget.
Det är nog inte första gången, undrar hur många flickor som han våldfört sig på tidigare, undrar hur många olösta fall och försvunna flickor det finns där den litauiska predatorn uppehållit sig tidigare.
Nej dråp är inte den naturliga påföljden.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8332
Du menar typ att det är svårt att se om hon blivit slagen, knuffad eller om hon ramlat/halkat?

Precis så ja.

Och om hon var död på brottsplatsen eller om hon var vid liv när hon togs därifrån (vilket är ytterst osannolikt).

Jag har ju satt min lilltå på att ett slag mot huvudet med hjälmen är dödsorsaken.
Men ett slag behöver ju i sig inte vara dödsorsaken.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av softboll
Om man vetat när LH dog hade de då inte preciserat det nu? Det är fortfarande 7 - 12 som gäller. Den anklagade kan knappast hävda alibin för så lång tid.
De kanske vet dödstiden med mer precision men det behövdes inte precisera tiden. 7-12 juni skulle funka ändå för att han blir kvar i häktet. Vi skall komma ihåg att polisen inte vill komma med mer information än det behövs för att förhindra falska erkännande av dumskallar som Thomas Quick.
Senast redigerad av matematiker 2015-06-30 kl. 18:55.
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Att de valde att överklaga till HD var en markering.
Tror nog det kommer en markering till med en HD-överklagan.
Hade jag varit försvarsadvokat hade jag slängt iväg en till EG-domstolen åxå. haha

Europadomstolen är inte en överinstans till nationella domstolar. Den kan inte ändra eller undanröja ett beslut fattat av nationell domstol.
2015-06-30, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Har det offentliggjorts, var kan man läsa om att så är fallet?

Min uppfattning är att åklagaren har teknisk bevisning som stärker misstankarna, det måste inte nödvändigtvis vara bevisning som knyter mannen till Lisa.

Klart att det är. Till antingen BO eller till brottsplatsen.

Tror du att den tekniska bevisningen består i några random DNA spår i asfalten eller lite kattpiss i diket?
2015-06-30, 18:01
Medlem
7.2PaRichterskalans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mack-Bolan
Vad ni är otåliga. 1990 tog en dna-analys ca 10-12 månader.
Hehe,ja då är 4 veckor ingenting

Men dom har väl väntat på analyser från början och då har 2 veckor gällt och helt plötsligt 4 veckor.
2015-06-30, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Det vet du ju inte. Du vet heller inte om ladan mittemot kafét är mordplatsen.
Om han befinns skyldig och döms så blir det för mord naturligtvis, dråp är uteslutet.
Man råkar inte strypa någon, man råkar inte slå ihjäl någon som man attackerar i syfte att våldföra sig på.
Det kan också vara svårt att fastställa mordplatsen, i det fall BO förts bort och sedan tagits av daga är dråp uteslutet.
Platsen för övergreppet kan vara ute i terräng, en plats kanske polis känner till vid det här laget.
Det är nog inte första gången, undrar hur många flickor som han våldfört sig på tidigare, undrar hur många olösta fall och försvunna flickor det finns där den litauiska predatorn uppehållit sig tidigare.
Nej dråp är inte den naturliga påföljden.

Otroligt mycket skitsnack ifrån någon som sett på alldeles för mycket film.
2015-06-30, 18:03
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 7.2PaRichterskalan
Hehe,ja då är 4 veckor ingenting

Men dom har väl väntat på analyser från början och då har 2 veckor gällt och helt plötsligt 4 veckor.
SKL kunde dröja månader. Jag tror inte NFC är snabbare.
2015-06-30, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Precis så ja.

Och om hon var död på brottsplatsen eller om hon var vid liv när hon togs därifrån (vilket är ytterst osannolikt).

Jag har ju satt min lilltå på att ett slag mot huvudet med hjälmen är dödsorsaken.
Men ett slag behöver ju i sig inte vara dödsorsaken.

Hur troligt tror du det är att de hade ihjäl LH för att hon såg något som hon inte borde sett, eller är det för mycket hollywood?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in