2015-06-30, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Intervjun med deras mor.
Den har jag missat, har du en länk till den intervjun?

Du behöver inte söka, hittade länken.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20971703.ab
Senast redigerad av Netforce42 2015-06-30 kl. 13:10.
2015-06-30, 12:59
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Att döma av polis och åklagares arbetsresultat hittills skulle jag gissa (gissar gör vi alla) att de där "tekniska bevisen" är DNA från 35-åringen som härrör från upphittandet av handsken. Teknisk bevisning................för att han hittat handsken. Vad ger du för den?

Utan att veta, tror jag att NFC kommit längre än så. Visst är det att betrakta som teknisk bevisning, om utslaget säger så, men knappast enbart bekräftelse på handsken, räcker för att hålla kvar honom i häkte under högsta misstankegrad.
2015-06-30, 12:59
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Måste åklagaren verkligen lägga till brottsrubriceringar med lägre straffvärde (som ju inte inverkar på hans möjligheter att hålla sin misstänkte fortsatt häktad) i nuläget? Räcker det inte att han i åtalet tar med eventuella övriga saker han vill fälla MGM för?

Jo, så brukar det normalt fungera.

Jag funderade kring om bevisen som hittats binder mannen exempelvis till ett annat brott än mordet så kan man kanske tycka att åklagaren I så fall borde uttala sig om det.
2015-06-30, 13:01
Medlem
develis avatar
Citat:
Att döma av polis och åklagares arbetsresultat hittills skulle jag gissa (gissar gör vi alla) att de där "tekniska bevisen" är DNA från 35-åringen som härrör från upphittandet av handsken. Teknisk bevisning................för att han hittat handsken. Vad ger du för den?

Det lär vara mer - annars borde de plockat in de andra två likaväl.
Det finns dock konstiga turer kring handsken, det kan man knappast komma ifrån.
2015-06-30, 13:01
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Vad i hela friden bygger du den gissningen på? Du vet ju inte ens något om arbetsresultatet annat än att det räckt till häktning på sannolika skäl?
Gissningen grundas på vad som hittills framkommit från utredningen och som också du, väl, känner till. Varför skulle den grundas på nåt annat tror du? Jag förutsätter då att du vet att den yngre brodern släpptes i dag utan restriktioner och, alltså, kan resa hem.

Vad grundar du dina djärva gissningar på?
2015-06-30, 13:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Ja, det borde det ha gjort, samtidigt så vet vi inte heller om hon utsatts för sexuella övergrepp ännu, även om det kanske är mest sannolikt då andra motiv är svåra att finna om det är den äldre brodern som är gärningsmannen.

Det är mer troligt att det är stöld/rån då han har gjort det innan samt att det är stor risk att han ligger bakom stölderna i cafèt samt att han är gift.

Borde funnits med i den preliminära obduktionsrapporten om hon utsatts för våldtäkt. Samt i vilket skick Lisa hittades. Det borde kommit en misstanke om våldtäkt/våldtäktsförsök vid det här laget men åklagaren har inte nämnt detta.
2015-06-30, 13:02
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
Det är säkert mer än så skall du se..

Vi får förhoppningsvis se vem som gissar rätt - du eller jag.
2015-06-30, 13:03
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Jo, så brukar det normalt fungera.

Jag funderade kring om bevisen som hittats binder mannen exempelvis till ett annat brott än mordet så kan man kanske tycka att åklagaren I så fall borde uttala sig om det.

Åklagaren har en objektivitetsplikt innebärande att om det nu är så att bevisningen starkt talar för att det t.ex. rörde sig om våldtäkt och vållande till annans död, istället för mord ska åklagaren inte begära någon häktad för mord. Samtidigt om det alltjämt föreligger en reell möjlighet till att det kan röra sig om mord finns det inget hinder för åklagaren att hålla fast vid sin rubricering.

Om det av dagens häktningsframställen alltjämt framgår att det är mord som gäller vet vi att vi i vart fall inte kan utesluta den möjligheten.

Åklagaren kommer således "uttala sig" genom hur han utformar dagens häktningsframställan (eller begäran om omhäktning för att vara korrekt).
2015-06-30, 13:04
Medlem
HenkeEdges avatar
Citat:
Gissningen grundas på vad som hittills framkommit från utredningen och som också du, väl, känner till. Varför skulle den grundas på nåt annat tror du? Jag förutsätter då att du vet att den yngre brodern släpptes i dag utan restriktioner och, alltså, kan resa hem.

Vad grundar du dina djärva gissningar på?

Dom har hittat BO, kroppen och dom har faktiskt sagt att det står klart att hon bragts om livet att det inte är någon naturlig död, preliminär obduktionsrapport är gjord.

Förmodligen är det inte en persedel som hittades första dagen som är huvudspåret.
2015-06-30, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
Det är mer troligt att det är stöld/rån då han har gjort det innan samt att det är stor risk att han ligger bakom stölderna i cafèt samt att han är gift.

Borde funnits med i den preliminära obduktionsrapporten om hon utsatts för våldtäkt. Samt i vilket skick Lisa hittades. Det borde kommit en misstanke om våldtäkt/våldtäktsförsök vid det här laget men åklagaren har inte nämnt detta.

Sexuellt motiv är fortfarande det mest sannolika.
2015-06-30, 13:07
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Utan att veta, tror jag att NFC kommit längre än så. Visst är det att betrakta som teknisk bevisning, om utslaget säger så, men knappast enbart bekräftelse på handsken, räcker för att hålla kvar honom i häkte under högsta misstankegrad.

Måhända NFC. Men knappast åklagaren. Jag tror mycket väl talet om DNA från d. ä. brodern
kan tjäna som ett halmstrå för åklagaren och som ett köttben åt media. Så länge man lyckas hålla locket på så kan man mycket väl uppnå båda dessa syften med ett aldrig så futtigt DNA-spår. Jag är skeptisk.. Vi har alla hört talas om "soppa på en spik". Tyvärr.
2015-06-30, 13:11
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenkeEdge
Dom har hittat BO, kroppen och dom har faktiskt sagt att det står klart att hon bragts om livet att det inte är någon naturlig död, preliminär obduktionsrapport är gjord.

Förmodligen är det inte en persedel som hittades första dagen som är huvudspåret.

Ingen av oss har det minsta belägg för att dom kommit längre.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in