Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-30, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Bröderna sitter tydligen i häkte på olika ort. Den ena i Mariestad och den andra i Göteborg. Ingen av dom kommer närvara fysiskt vid dagens förhandling.
Hur vet du att den ene sitter i Mariestad och den andre i Göteborg?
2015-06-30, 11:50
Medlem
Mack-Bolans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herz
Varför? Så du tror hennes bror åkte till hennes jobb precis när hon sluta och slog henne medvetslös för att sedan mörda och våldta?

Föräldrarna borde ju ha koll om deras barn är psykfall.

Du är ute och cyklar big time.
Du har ingen som helst aning om vad fallet handlar om!
2015-06-30, 11:53
Medlem
RadioDDR1s avatar
Teknisk bevisning mot den äldre brodern. Kan det röra sig om DNA?
2015-06-30, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8332
LH var nog på fel plats vid fel tillfälle bara, ingen av balterna verkar ha känt eller sett henne tidigare. Hon såg något som hon inte borde ha sett.

Bröderna jobbade cirka 50 meter från kaféet. Inte väldigt stor chans att de inte ens sett henne tidigare..
2015-06-30, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2big4you
Kommer att bli som jag sagt från början.
Bägge bröderna släpps,Lisas mobil återfinns aldrig,i den finns info om vem GM är.
Fallet kallnar och blir ett Helena Andersson 2.0

Tycker mig ha följt fallet rätt noga men LH:s telefon är väl hittad trasigt i ett tidigt skede?
2015-06-30, 11:58
Medlem
Viktigt att komma ihåg är att den yngre brodern fortfarande finns med i utredningen. Han är frisläppt för inblandning i själva mordet. I hans fall kan det liksom i den frisläppta kvinnans fall finnas andra brottsmisstankar som kvarstår.
Detta fall är långt ifrån avslutat.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B0B0-emulator
Hur var det med handsken i ladan? Finns det någon källa på vilka som rörde vid den förutom AJ?

Det är en dynamisk situation som har uppkommit i och med att en broder har släppts...

Ja AJ har i intervju berättat att en av hans anställda och hans arbetspartner har rört vid handsken
Medlem
Tingsnotariens avatar
Som jag nämnde tidigare skulle åklagarens eget agerande visa oss en del i takt med att det insamlade materialet analyserades (även om vi inte för den skull får veta vad analyserna säger). Idag kom ett sådant agerande från åklagaren såtillvida att den yngre brodern släpps. Det säger m.a.o. att den bevisning som analyserats inte pekar mot honom. Det visar också att detta är en åklagare som ser ut att ta sin objektivitetsplikt på allvar (vilket även beslutet att försätta kvinnan på fri fot visade till viss del) varför den begärda omhäktningen av den äldre brodern även det säger en del.
2015-06-30, 11:59
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadioDDR1
Teknisk bevisning mot den äldre brodern. Kan det röra sig om DNA?

Det är ett av flera tänkbara alternativ.

Notera också att substantivet "bevisning" i sammanhanget det står inte ger svar på om det finns ett eller flera tekniska bevis mot brodern.
2015-06-30, 11:59
Medlem
skaraborgskan1982s avatar
Obs! Utifrån er teori nu;

Jag är dotter till en f.d. millitär. Vill inte outa mej, mrn kan säga att han var högt uppsatt.

Och det sägs millitärer emellan att där det bor högt uppsatta millitärer går det ofta tavelförsäljare. Det gjorde dt hemma också. Jag har alltid trott det är polacker. Men det sägs vara ryssar.

Och OM de nu skulle va spioner är jag tveksam till att de tar till våld mot en millitär. Som förvisso sitter på viss info om rikets säkerhet. Men varför inte ta en general då exempelvis som sitter på mer info.

Inte för att va dryg, men jag tror inte på det.
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Fast har han någon särskild tjänst inom FM så tänkte jag att han kanske pressats att lämna ut uppgifter eller liknande som han vare sig villl eller får yppa något om snarare.
2015-06-30, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Hur skulle den kunna göra det?

Teknisk bevisning innebär att de sannolikast har DNA eller fingeravtryck från den misstänkta på föremål eller kroppen som binder denne till brottet.

Att det skulle handla om DNA vid fyndplatserna är inte så starkt med tanke på att brodern har arbetat vid dessa platser. Är det handsken som det finns DNA på så är det ett stort fiasko.

Nu har misstankarna mot den äldre stärkts samtidigt som misstankarna mot den ungre försvagats. Då börjar detta fall följa de vanligaste mönstrena vid denna typ av brott, en gärningsman.

Den äldre brodern har ju varit som vanligt efter försvinnandet, vilket visar att det är en ganska kylig kille, medan den yngre varit mer tystlåten. Antagligen har den yngre brodern haft misstankar eller vetat om att den äldre brodern utfört brottet.

Antar att den yngre brodern tar sina sparade pengar och flyttar hem nu för att bygga sitt hus tillsammans med sin fru.

Polisen har kommit en bit på väg, dock är det en bra bit kvar till en fällande dom.

Teknisk bevisning på föremål binder ingalunda någon till brottet, men pekar naturligtvis i en viss riktning.
2015-06-30, 12:03
Medlem
boqpods avatar
Då har vi ändå fått mer klarhet i det hela.
Den äldre brodern har begått mordet.
Vi ska komma ihåg att den yngre brodern släpps därför att han inte längre misstänks för MORD.
Däremot kan han senare komma att fällas för medhjälp till mord / skyddande av brottsling / något med griftefriden.
Det är sannolikt så att iaf brodern känner till att hans storebror gjort något, men inte valt att säga någonting. Det kan hursomhelst bli mycket svårt att bevisa rent tekniskt att så var fallet, det samma gäller kvinnan.
Vi får ge oss till tåls tills dess att vi får ett åtal.

Men kan detta besked vara sista spiken i kistan för att rätt personer frihetsberövats. Ja 2 av 3 släppta, men han som fortfarande sitter gör det med teknisk bevisning!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in