Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-06-30, 09:04
  #1
Medlem
http://www.aftonbladet.se/nyheter/al...cle21046392.ab

Inför extravalet hade Sverigedemokraterna planer på att värva flera toppolitiker från Kristdemokraterna.
Det handlade bland annat om nuvarande KD-ledaren Ebba Busch Thor, ex-ministern Mats Odell och KDU:s Sara Skyttedal.
– Eftersom vi är ett parti som växer väldigt fort kan vi ha nytta av att knyta till oss duktiga och kompetenta politiker, säger SD:s presschef Henrik Vinge.


Skulle någon verkligen vilja joina SD även om dom personligen inte har något emot dom så måste det innebära döden karriär mässigt.


Vad tror ni om detta ?
Citera
2015-06-30, 09:12
  #2
Medlem
börsvalps avatar
SD växer ju så det knakar medan andra partiet går kräftgång. Är det bara en politisk karriär man är ute efter, dvs en födkrok, skall man rimligtvis satsa på ett parti som har framtiden för sig.
Citera
2015-06-30, 09:13
  #3
Medlem
FlabbeMcFloppys avatar
Jag tror inte att en etablerad politiker är villig att joina i nuläget. Blir annat ljud efter valet 2018. Då kommer det vara kö utanför SD:s kansli från småpartierna.
Citera
2015-06-30, 09:26
  #4
Avstängd
Vad vore meningen med det? Hur skulle SD kunna hantera starka personligheter som Odell, Busch etc? Karlsson och Åkesson hade skitit på sig och uteslutit dem efter vecka.
__________________
Senast redigerad av Skogsrök 2015-06-30 kl. 09:40.
Citera
2015-06-30, 09:34
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
http://www.aftonbladet.se/nyheter/al...cle21046392.ab

Det handlade bland annat om nuvarande KD-ledaren Ebba Busch Thor, ex-ministern Mats Odell och KDU:s Sara Skyttedal.
– Eftersom vi är ett parti som växer väldigt fort kan vi ha nytta av att knyta till oss duktiga och kompetenta politiker, säger SD:s presschef Henrik Vinge.

Mjaa...så funkar det väl inte riktigt kan jag tänka mig. Politik är också en fråga om makt och jag tror knappast att de två kvinnorna ovan, en partiledare och en kanske kommande partiledare, skulle vara sugna enbart på en riksdagsplats och med det tvingade att ta order från en partiledning som de själva inte haft en möjlighet att "växa upp" med. Visst har det hänt att höga politiker har bytt spår men i det här fallet tror jag inte att det skulle kunna bli aktuellt. Mats Odell har nog, med all rätt, gjort sitt inom politiken.

Gräset är inte alltid grönare på andra sidan.

Brist på kompetenta politiker har alla partier likväl som alla hockeylag har brist på duktiga hockeyspelare och industriföretag likaså lider brist på kompetenta ingenjörer.

Det ligger i sakens natur.
Citera
2015-06-30, 09:46
  #6
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsrök
Vad vore meningen med det? Hur skulle SD kunna hantera starka personligheter som Odell, Busch etc? Karlsson och Åkesson hade skitit på sig och uteslutit dem efter vecka.
Har du lust att utveckla det här resonemanget? Om något så hade dessa karaktärer breddat SD:s toppnivå.
Citera
2015-06-30, 09:53
  #7
Medlem
FelixSotizs avatar
Klart att SD har möjlighet att värva andra politiker men det blir knappast några toppar. Ett par enstaka kommunpolitiker som gärna driver sakfrågor på sin ort skiter nog blanka fan i om han eller hon representerar FP eller SD så länge lönen tickar in och man får lite inflytande.
Citera
2015-06-30, 10:08
  #8
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Har du lust att utveckla det här resonemanget? Om något så hade dessa karaktärer breddat SD:s toppnivå.
SD utesluter allt som kan tänka själva och tänkas utgöra ett hot mot Åkesson och Karlsson.

Odell utmanade självaste Hägglund om partiledarposten, Busch är partiledare, en sån som Skyttedal visar gång på gång upp att hon har sina egna åsikter och inte låter sig beläggas med munkavel.

Antidemokraterna Karlsson och Åkesson kommer inte fixa det i längden. De mår bäst utav att omge sig med nickedockor
Citera
2015-06-30, 10:13
  #9
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FelixSotiz
Klart att SD har möjlighet att värva andra politiker men det blir knappast några toppar. Ett par enstaka kommunpolitiker som gärna driver sakfrågor på sin ort skiter nog blanka fan i om han eller hon representerar FP eller SD så länge lönen tickar in och man får lite inflytande.

Ja, det är mera troligt i vissa kommuner där SD varit med längre och har större stöd än på riksnivå. Kommunpolitiker brukar vara pragmatiker, och om någon 7K-kommunpolitiker hindras från att vara pragmatisk av rikspartiet, så kan det nog bli avhopp till SD.
Citera
2015-06-30, 10:54
  #10
Medlem
Ratis avatar
SD har bara ett fåtal riktigt bra politiker just nu. Skulle behövas mer kompetent folk. Jag tror också att det blir bättre efter 2018 eller efter ett eventuellt nyval.
Citera
2015-06-30, 10:58
  #11
Medlem
Åsa-Nietzsches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsrök
SD utesluter allt som kan tänka själva och tänkas utgöra ett hot mot Åkesson och Karlsson.

Odell utmanade självaste Hägglund om partiledarposten, Busch är partiledare, en sån som Skyttedal visar gång på gång upp att hon har sina egna åsikter och inte låter sig beläggas med munkavel.

Antidemokraterna Karlsson och Åkesson kommer inte fixa det i längden. De mår bäst utav att omge sig med nickedockor

Jag är benägen att hålla med. Toppen verkar omge sig med idel jasägare, rövslickare och släktingar/flickvänner. Folk som går sin egen väg och inte följer den heliga partiboken till punkt och pricka utesluts på luddiga grunder.

Jag kan inte se att Karlsson skulle klara av en sån som Skyttedal om hon skulle vara högt upp i SD och börja få allierade.
Citera
2015-06-30, 10:59
  #12
Medlem
PiusXIIIs avatar
I andra partier går ungdomar in i ungdomsförbunden för att sedan gå vidare i partiet och nå de höga posterna. Det verkar inte fungera så i SD.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback