Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-30, 03:49
Medlem
Lisa hade lantställe (sommarstuga?) som en vän berättat i intervju. Vart var den? räcker om någon nämner kommun.
2015-06-30, 06:34
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Den.smarta
Nu får det väl ändå vara någon måtta på alla dessa fantasier.
Vad skulle en medelålders kaféägarinna ha för anledning att hålla på viktig information eller ljuga? Och om hon var inblandad, vad skulle motivet vara? Vad skulle hon tjäna på LH:s död? Det är inte mer sannolikt att litauerna är skyldiga då det finns ett mer uppenbart motiv samt att de faktiskt sitter häktade och att allt pekar mot att dem är skyldiga tycker du? Men istället anser du att det är nåt lurt med kafeägarinnan..Det har aldrig slagit dig att man kan svamla och säga oigenomtänkta saker när man är i chock och inte är van att intervjuas av Tv? Och du har inte tänkt på att hon nog suttit häktad vid det här laget om det funnits minsta misstanke?

Jag håller fullständigt med, tack. Det är klart att hon är i chock och med stor sannolikhet också har skuldkänslor över vad hon skulle kunna ha gjort annorlunda. Det handlar ju då inte om några rationella skuldkänslor över något hon orsakat utan detta "tänk om jag bara". Det i kombination med att hon som arbetsgivare kände ett ansvar för personalen.

Det kan ju dessutom vara så att hon själv misstänkte MGM redan från början med bara med någon sorts "magkänsla" och helt utan något som helst konkreta indikationer, men inte sa något till polisen direkt och därför har ångest över att det hade gått att hitta bättre bevis om hon agerat snabbare. Kanske hon till och med är rädd för att om hon hade berättat om sin "magkänsla" för polisen direkt så hade Lisa kunnat räddas - vem skulle inte vara i chock då. Det finns så många förklaringar till hennes uppträdande.
2015-06-30, 06:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Brödernas största misstag kan vara att de placerat kroppen i ett låst utrymme där de i stort sett är ensamma om att ha tillgång till nyckeln.

Ja så kan det faktiskt vara
Jag har för mig att jag läste en intervju med storbonden AJ där han berättar hur skötsamma båda bröderna var och speciellt den äldre brodern kunde röra sig förhållandevis fritt på hans ägor (jag tolkar det som att brodern hade nycklar till utrymmen)

Någon har mördat Lisa och sedan gömt kroppen så att ingen ska hitta henne
Någon som ville få Lisas föräldrar att tro att deras dotter försvunnit - frivilligt eller inte

Jag tror inte att det är någon "svensson" som råkade knuffa omkull flickan så att hon slog i huvudet och dog - isådanafall ringer denne "svensson" 112 och kallar dit hjälp

Den som har gjort detta fruktansvärda är en känslokall typ som inte kan kontrollera sina impulser
Det kanske heller inte är första gången
2015-06-30, 06:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Kan storebrors eventuella DNA på handsken förklaras med att "Lillebror hade fått DNA från sin storebror på sina händer tidigare då de bröt arm, vilka flyttades över till handsken när lillebror rörde vid handsken i ladan"?

Låter iof långsökt men DNA kanske kan föras över så? Någon som vet?
Vadå armbrytning? Var kommer all information till dessa underliga scenarion ifrån?
2015-06-30, 06:59
Medlem
att cafeägaren uppför sig konstigt kan nog bero på att hon förlorar innkomst pg av detta, hon har säkert plöjt neer en massa pengar i cafeet.
2015-06-30, 07:21
Medlem
XeniaOnatopps avatar
GP: Ödesdag för misstänkta bröderna i Lisa-fallet
Citat:
- Ja, det är ovanligt tyst och det hedrar poliserna. Det brukar polisen generellt inte klara. Ni journalister brukar vara väldigt duktiga på att locka ur polisen både det ena och det tredje, säger Jerzy Sarnecki, professor i kriminologi vid Stockholm universitet.

Lars Johansson, är tillförordnad chef för utredningar av grova brott i Skövde och polisens förundersökningsledare i Lisa-fallet.

- Att det inte läcker kan ju bero på att utredningen ligger här och inte i Stockholm eller Göteborg, säger han.
[...]
Jerzy Sarnecki tror dock att polisen sitter inne på mer uppgifter.

- Det råder förundersökningssekretess som polisen för en gång skull lyckas hålla och det är bra, för det ska inte läcka. Jag ser det som sannolikt att bröderna blir omhäktade i dag. Mitt intryck är att det krävs ganska mycket av en tingsrätt att säga nej i det här skedet av processen, säger han.
2015-06-30, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
hans fnissande är syntom på en extrem press.
Vissa individer som är press kan skratta och verka stöddiga. i självaverket är personen livrädd.
Vad har åklagaren att vara livrädd för menar du?
2015-06-30, 07:42
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
GP: Ödesdag för misstänkta bröderna i Lisa-fallet

Fast detta låter ju snurrigt:

"Sannolikt har delar av den bevisning som kan presenteras i dag redan prövats av hovrätten och Högsta domstolen.

- Som misstänkt har man rätt till omprövning var 14:e dag och beslutet i hovrätten och Högsta domstolen stärker en begäran om omhäktning, säger Lars-Göran Wennerholm, vice chefåklagare i Skövde."

Min fetning.
2015-06-30, 07:55
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Om jag får säga det en smula ironiskt så var det nog en jädra tur att MGM klantade sig på nåt sätt fredagen . Hade dom inte gjort det så hade man nog fortfarande famlat runt i blindo . Polisens sätt att sköta det här har ju inte direkt gett mer förtroende för deras metoder . Eftersom Martorp också tillhör AJ , varför skedde inga undersökningar där på måndagen . AJ var ju så mån om att hans anställda skulle söka själva runt Blomberg och att det skulle sökas i ödetorpen m.m . Varför inte då söka av Martorp som också är hans domäner . Och varför tänkte ingen polis på detta . "Konstigt var ordet sa Bull" (ur Pelle Svanslös om någon inte visste)

Det kan mycket väl ha gjorts i något skede? Det verkar ha varit något av en lågbemannad personalstyrka på gården under veckan.

Det finns inga uppgifter på att kroppen befunnit sig på Martorp hela veckan.
Senast redigerad av rotesau 2015-06-30 kl. 08:16.
2015-06-30, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Judaland
Vem stjäl muggar? Skrupelfria troféjägare eller någon annan?

Någon pervers som kanske sett BO dricka ur just den muggen?
2015-06-30, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bea67
att cafeägaren uppför sig konstigt kan nog bero på att hon förlorar innkomst pg av detta, hon har säkert plöjt neer en massa pengar i cafeet.

Ett cafe på landsbygden har inte så stora driftkostnader. Anställer ungdomar som uppbär lägre lön, och bakar själva. Nja, tror tvärtom inkomsten har ökat enormt efter detta. Hon hade stängt en dag.

Jag tycker det är märkligt att man som arbetsgivare inte planerar bättre än att lämna minderåriga långt ut på landsbygden själva vid stängning.Det finns ju trots allt en rånrisk. Hemsidan välkomnar folk som bara vill komma och sörja i eller utanför caféet. Wow, det har blivit en turistattraktion på orten.

Jag kommer följa caféeägaren och godsherren med stort intresse under denna utredning.
2015-06-30, 08:23
Medlem
Citat:
I dag går häktningstiden ut för bröderna som misstänks ha mördat Lisa Holm.
Åklagaren måste välja om han ska väcka åtal, släppa bröderna fria eller begära att de omhäktas.

http://www.expressen.se/gt/haktningstiden-gar-ut-for-misstankta-broder/

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in