God kväll, mes chers amis!
Jag har transkriberat intervjun med L*na Sv*dung (* = e) från 10 juni med syfte att analysera den.
Videon finns för övrigt här:
https://www.youtube.com/watch?v=hiA7PJULEu8
Mina kommentarer i fet/finstilt.
---
Reporter: Du Lena, hur har de här dagarna varit?
Fruktansvärda.
Det är ett vakuum.
-paus-
Från måndag k... söndag kväll till idag så förstår man inte vad som har hänt.
Måndag. Hon kände alltså ingen större oro i söndags kväll när LHs föräldrar ringde
Det e ju obeskrivligt å alla e ju fruktansvärt oroliga.
Å -stakar sig- nu hamnar man i ett utmattningsstadium här på nåt vis.
Eller, jag känner det att. Man ork... Man asså... Bara irrar omkring.
"Man orkar inte"
Vi stängde ju caféet här i måndags av den anledningen till (- tittar höger -) att man spärrade av allt, hela området här.
Å sen igår så var det ju ett lugnare... En lugnare miljö att vara i.
Jobbigt i måndags, men lugnt och skönt i tisdags (igår, 9 juni)
*snabbare tal*
Och dom... här... Fantastiska fina vädret igår och alla kunde sitta här ute å småprata å...
Å människor kommer hit bara för att få vara. Här (- tittar höger -).
Men idag är det en annan känsla.
Och nu kommer det fler (- tittar höger -) poliser igen idag här å. Hundar å så.
Kan det vara så enkelt som att hon sneglar åt polisernas håll när hon tittar höger?
Reporter: Hur tänker du att det har gått så många dagar?
Ah, jag t... Jag tänker ju fortfarande att hon kommer. Fram. Nånstans.
Att det fk (får komma?)... Att det blir ett lyckligt slut, men. Det är ju hopp å förtvivlan man pendlar emellan.
Å... Å vi ska ju stötta varandra och hjälpa varandra. Personalen ska må bra (- tittar lite till höger -).
Här tittar hon till höger: Mår personalen inte bra av att ha polisen i närheten?
Å det är ju faktiskt ett önskemål från familjen här att. Som verkligen vill.
att jag ska g... (- tittar snabbt till höger -) berätta å tala om att dom vill att vi ska ha öppet här.
Att jag ska gå till polisen?
Å det är ju en väldigt konstig miljö å vara i. att jobba å.
*ler*
Å vara kreativ å göra sina sysslor på rätt sätt. Både för min egen del och för dom, som är anställda hos mig.
Reporter: Varför var det viktigt att ha öppet?
Öhh, för att familjen vill det. För att Lisa... *nickar* ...vill det, säger mamman. Att vi ska fortsätta baka å kämpa å vara glada och skoja. För så vill familjen att det ska va'.
Hade de sagt till mig att "kan du ha stängt?" *något irriterad röst* så hade jag haft stängt. Självklart.
Reporter: Hur har det varit att jobba i det här?
Men det har gått bra tycker jag. Vi hade ett möte igår här. Allihopa. Å öhh... f...
Det är ju, det är ju trygghetskänslan *ler* som, som är det stora.
Öh. Fokuset för, för oss här uppe och att det... (- tittar höger -)
Kunna gå hem på kvällen och känna sig trygg och lämna...
En låst dörr och gå härifrån.
*pratar snabbare*
I söndags kväll var det tre glada tjejer som. Som låste dörren. Å gick härifrån.
Två stycken... Till bilen. Och Lisa till mopeden. Å man vet inte vad som har hänt när hon kommer till sin moped.
-paus-
Aaa. (- tittar höger -)
Det är fruktansvärt.
Jag kan int... Jag vet inte vad jag ska säga. Det är... Jag har... Det finns inte ord...
Asså känslor (-tittar höger-), hur, hur klarar familjen att leva i det här?
Här på Kinnekulle (-tittar höger-), på Blomberg. Ja, det är väldigt... Dift... Det händer inte.
Jag måste vara rationell och tänka också samtidigt att (-tittar höger-) verksamheten ska fortsätta att leva.
Å (-stakar sig-). vi v... Vi får bara be till Gud här att. Att det blir nåt bra utav det här.
---
Vad säger ni andra? Vet hon någonting?