2015-06-29, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strasburg
Ja Trillske är verkligen en patetisk okunnig och obildad nolla, näst värst i tråden efter Bajsmannen.

Ännu ett sofistikerat inlägg från mr ekonomiskt oberoende x 3.
2015-06-29, 09:33
Medlem
Man kan väl ganska snabbt konstatera att de som försöker försvara dom höga priserna har långt mycket närmare till personliga påhopp än dom som argumenterar för att vi har en bubbla.

Undra varför, eftersom dom alla tydligen är så rika att det inte spelar någon roll?

Rädsla?
2015-06-29, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Man kan väl ganska snabbt konstatera att de som försöker försvara dom höga priserna har långt mycket närmare till personliga påhopp än dom som argumenterar för att vi har en bubbla.

Undra varför, eftersom dom alla tydligen är så rika att det inte spelar någon roll?

Rädsla?

Jupp, de sover nog inte så gott om natten
2015-06-29, 12:45
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Jupp, de sover nog inte så gott om natten

Jag sover mycket gott. Och går priserna ner blir jag bara glad, för då byter jag bara upp mig...

Det börjar bli dyrt för bubbelbabblarna i hyresrätterna....
2015-06-29, 12:46
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Du vet tydligen inte hur en lånemarknad fungerar, när du sedan blir informerad om det börjar du gapa.
Om räntorna drar så hjälper det inte om alla nuvarande låntagare har bundit sina lån på tio år, vilket iofs snabbt ge högre långa ränor här och nu eftersom efterfrågan skulle stiga snabbt på de obligationer som säljs.
Stiger korträntan om ett par år snabbt så kommer även långrätorna börja justeras, vilket de iofs har gjort de har börjat stiga.
Nya köpare och de som byter bostad tvingas finansiera sina lån betydligt dyrare än idag vilket leder till att de i snitt måste köpa billigare, dra ut den trenden några år så har du en garanterad påverkan på fastighetspriserna.
Att det flyttat in 200-300.000 oanställnigsbara invandrare under tiden hjälper inte även om befolkningen stiger i antal, deras köpkraft är för låg.

Och på vilket sätt motsäger det något som jag har skrivit menar du?

Problemet med dig att du saknar läsförståelse och dessutom tror att ändra har skrivit sådant som du fantiserar ihop.
2015-06-29, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jag sover mycket gott. Och går priserna ner blir jag bara glad, för då byter jag bara upp mig...

Det börjar bli dyrt för bubbelbabblarna i hyresrätterna....

Det är ju det som är hela poängen, ju orimligare priserna blir för det naturliga tillflödet av köpare ( folk som står utanför marknaden idag ) desto större bubbla har vi.
2015-06-29, 16:51
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Det är ju det som är hela poängen, ju orimligare priserna blir för det naturliga tillflödet av köpare ( folk som står utanför marknaden idag ) desto större bubbla har vi.

Du verkar sakna förståelse för vilka det är som bestämmer priset på marknaden. Det är knappast de som är utanför och ska in för första gången i första hand.
2015-06-29, 17:11
Medlem
Citat:
Du verkar sakna förståelse för vilka det är som bestämmer priset på marknaden. Det är knappast de som är utanför och ska in för första gången i första hand.

OK, då kan ni fortsätta byta bostäder med varandra, du verkar ju sakna förståelse för att om ingen utomstående vill betala det satta priset kommer priset att gå ner.
2015-06-29, 17:12
Medlem
http://www.aftonbladet.se/partnerstudio/sparasmart/article20970593.ab

"Skuldkvoten, det vill säga hushållens skulder i förhållande till tillgångar, ser jämfört med deras förmögenheter balanserad ut. Men Ylva Yngveson menar att man ändå måste komma ihåg några saker.
– Skuldnivån ligger alltid kvar, medan börsvärden och bostadsvärden kan falla. I förmögenhetsvärdena finns också en latent skatteskuld, vilken kan motsvara en stor andel. Samtidigt är förmögenhetsvärdena väldigt koncentrerade. Det är en liten grupp som står för den stora tillgångssidan, de flesta har ganska litet, obundet, sparkapital."
2015-06-29, 17:15
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Det som bestämmer priset på marknaden är hur mycket bankerna är villiga att låna ut. Om de vore villiga att låna ut en kvarts miljard till en etta på Söder så skulle en etta på Söder kosta just en kvarts miljard. Sambandet mellan inneboende värde och pris existerar inte på den svenska bostadsmarknaden. Detta illustreras enklast av att en bostadsrätt på 60 kvadrat på "rätt" adress i Stockholm kostar mer än en herrgård med park i engelsk stil och egna fiskevatten och jaktmarker.

Bankerna är villiga att låna ut pengarna så länge det finns underlag för bostadsbubblan, d.v.s. att marknaden (och bolånetorskarna) tror på allt högre priser. När det inte längre är fallet spricker bostadsbubblan. Det kommer alltså inte finnas något läge där priserna planar ut eftersom konstruktionen på den svenska bostadsmarknaden bygger på ständigt ökande priser för att motivera de absurt höga priserna. När förtroendet för bostadsbubblan spricker så spricker också bostadsbubblan. Oavsett hur stor bostadsbrist vi har. Inte ens den mest korkade bolånetorsk skulle låna dessa enorma summor om han inte kunde räkna med att få igen pengarna vid ett senare tillfälle. Den som dessutom tror att bankerna skulle låna ut 5 miljoner till en undersköterska på 150 år i en sprucken bostadsbubbla bör få sitt huvud undersökt.
2015-06-29, 17:18
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
http://www.aftonbladet.se/partnerstudio/sparasmart/article20970593.ab

"Skuldkvoten, det vill säga hushållens skulder i förhållande till tillgångar, ser jämfört med deras förmögenheter balanserad ut. Men Ylva Yngveson menar att man ändå måste komma ihåg några saker.
– Skuldnivån ligger alltid kvar, medan börsvärden och bostadsvärden kan falla. I förmögenhetsvärdena finns också en latent skatteskuld, vilken kan motsvara en stor andel. Samtidigt är förmögenhetsvärdena väldigt koncentrerade. Det är en liten grupp som står för den stora tillgångssidan, de flesta har ganska litet, obundet, sparkapital."
Det är ju det som är det absurda när man jämför tillgångar och skulder hos bolånetorskarna, att bostaden man har lån på räknas som "förmögenhet". Om jag lånar en mille från banken och sätter in pengarna på mitt lönekonto, är jag miljonär då?
2015-06-29, 18:13
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
OK, då kan ni fortsätta byta bostäder med varandra, du verkar ju sakna förståelse för att om ingen utomstående vill betala det satta priset kommer priset att gå ner.

Om köparna backar men inte säljarna så är det spreaden som ökar och inget annat. Du har en del att lära.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in