2015-06-29, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Många av tillsatserna är "onödiga" på så vis att dom är där för att göra det billigare och att dölja att det är kassa råvaror.

Jaha, om det är gott - vad är problemet? Denna tillsatsfobi är roande.

Nåja, det har förstås inte med Lidl specifikt att göra, jag lämnar det där.
Citera
2015-06-29, 13:02
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Har inte själv inmundigat en Dagmartårta (den verkar onekligen smaskig dok) men priset i förhållande till vikten oroar lite va sjutton den innehåller. Den kostar väl 16 spänn för 500 g kaka? Liiite för billigt för att innehålla äkta varor, en kemibomb av rang sniffar jag till mig...

Citat:
Ursprungligen postat av pyttefnax
Jag har heller inte provat den men kommer nog inte kunna ducka den så mycket längre, jag var torsk på wienerkransar förr så det är nog något som kan vara giftigt.

Smördeg är väl inte speciellt dyrt, och inte heller är det omständigt att sätta ihop dom, jag klagar i vart fall inte över priset. Har dock för mig ordinarie pris är 20:- vilket kan jämföras med wienerbröden som kostar 5:-/st.

Dagmartårtan känns tung av fett framför allt... I övrigt är den ju rätt enkel, i princip ett stort wienerbröd med vaniljfyllning och sån där vit glasyr och choklad ovanpå. Enkelt men farligt gott Jag tror att de är poppis, "min" Lidl hade bunkrat upp rejält senast jag var där och höll på att lägga upp många av dem. När jag testade den tog jag den sista som fanns. Har fortfarande bara åkt dit på den en gång, ska försöka att undvika att köpa den... Det känns verkligen onyttigt.
Citera
2015-06-29, 13:49
Medlem
Bulkmodes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Dagmartårtan känns tung av fett framför allt... I övrigt är den ju rätt enkel, i princip ett stort wienerbröd med vaniljfyllning och sån där vit glasyr och choklad ovanpå. Enkelt men farligt gott Jag tror att de är poppis, "min" Lidl hade bunkrat upp rejält senast jag var där och höll på att lägga upp många av dem. När jag testade den tog jag den sista som fanns. Har fortfarande bara åkt dit på den en gång, ska försöka att undvika att köpa den... Det känns verkligen onyttigt.

Tror det är tänkt man ska dela på en dagmartårta, ett antal personer typ på kalas eller liknande.

Inte hugga i på detta sätt, även om det är lockande http://allthingsignant.files.wordpress.com/2010/06/fat-guy-eating-giant-hamburger.jpg?w=614
Citera
2015-06-29, 20:45
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Så strukturen är som ett wienerbröd? Då är den nog inget för mig är inte så förtjust i vanliga, "svenska" frasiga wienerbröd. Trodde den mer var lik en smörkam eller något mellanting mellan seg kam och danskt, segaktigt wienerbröd (sånt som verkligen är smörtungt).
Citera
2015-06-29, 21:19
Medlem
BushKillingtons avatar
Kängurustek nästa vecka spännande
Citera
2015-06-29, 21:23
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Och nästa vecka kommer Finkelbräu Panaché som det snackats så mycket om.. MÅSTE prova!
Citera
2015-06-29, 21:41
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Jag hittade Dagmartårtans innehållsförteckning på danska Lidl:

http://www.lidl.dk/da/vores-brodsortiment.htm?action=showDetail&id=10319
Citera
2015-06-29, 21:44
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Synd att inte danska Kanelsnegle finns i Lidls svenska sortiment. Så satans goda! Det var samma struktur som kanelsnegle har som jag hoppades Dagmartårtan har.

http://www.lidl.dk/da/vores-brodsortiment.htm?action=showDetail&id=10329
Citera
2015-06-29, 21:55
Medlem
BushKillingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Jag hittade Dagmartårtans innehållsförteckning på danska Lidl:

http://www.lidl.dk/da/vores-brodsortiment.htm?action=showDetail&id=10319
Den innehållsförteckningen var inte rolig du.. 12 e-ämnen
Citera
2015-06-29, 22:20
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BushKillington
Den innehållsförteckningen var inte rolig du.. 12 e-ämnen

E-nummer i sig är inget att hänga upp sig över utan kolla först upp vad dom står för. E300 tex är askorbinsyra (dvs vanlig jäkla C-vitamin), E440 är pektin (ämnet som gör att sylt mm blir tjockt, finns bla i äpplen, mer i mindre mogna frukter).
Citera
2015-06-30, 13:14
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Jag skulle dessutom köpa på mig Serrano men det fanns bara ett paket så jag frågade en som jobbar där om mer men hon sa att det dom har hemma ställer dom ut i butiken. Stämmer det, har dom inget kyllager i butikerna?

Ska visst stämma. Har fått samma svar de gånger jag frågat efter någon produkt, gäller inte endast kylvaror.
Citera
2015-06-30, 15:34
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Ska visst stämma. Har fått samma svar de gånger jag frågat efter någon produkt, gäller inte endast kylvaror.

Dom har kyl/frys på lagret, men bara precis så att dom kan lagra senaste leveransen tills den ska ut i hyllorna. Iaf här. Och den verkar mest vara för mjölk och sån't som går åt snabbt och inte får plats nog med ute i butiken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in