2015-06-29, 12:21
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Violetta56
Strax efter denna händelse var det väl en man som intervjuades av TV. Han pratade ju om hjulspår någonstans och att ingen körde ner dit pga.ville han inte kontrollera. Hittar ej inspelning. Någon?

http://www.tv4.se/nyheterna/klipp/tipset-om-försvunna-lisa-såg-hjulspår-vid-dammen-3185155

Det finns också en intervju med en kille som hjälpte till att leta efter LH samma kväll som hon försvann. Han körde en fyrhjuling.
2015-06-29, 12:27
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Det enda vi vet om det är vad mamman sagt i en intervju:

http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/801088-mamman-till-de-misstankta-broderna-i-fallet-om-lisa-holm-talar-ut
Det kan bli aktuellt för polisen i Litauen att undersöka fall med försvunna flickor och kvinnor där litauerna tidigare uppehållit sig.
Kanske finns där flickor som försvunnit spårlöst, det snabba och massiva söket gjorde att så ej blev fallet denna gång.
Har de varit i andra länder och där finns ouppklarade fall?

När bilden klarnar och männen dömts finns där sannolikt 2 hustrur med despoter till karlar som vittnar om långvarig misshandel och övergrepp.
Kvinnan som satt häktad, den ene broderns fru lämnade sin man, tog avstånd direkt och reste till Litauen. Hon står inte vid hans sida längre, det står klart.
Då blir det så mycket lättare att begripa detta förfärliga.
2015-06-29, 12:28
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B0B0-emulator
Och då kommer GM in på gården i bil.
Gärningsmännen kan ha slängt in BO i bilen och transporterat henne till ladan där handsken hittades för att sedan föra bort BO, död eller levande, innan hennes pappa anlände. I ladan kan BO kastat av sig en handske för att kunna sätta naglarna i GM.
Som jag ser det finns det två rimliga scenarier. Det med MGM och det med främlingar (eventuellt de som var anställda av den tyska firman för att göra arbeten i trakten).

Varför skulle GM - som redan har henne i bilen - köra tvärs över vägen och in i ladan?
Vore det inte mer rimligt att dra iväg längre bort med henne?
2015-06-29, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
http://www.tv4.se/nyheterna/klipp/tipset-om-försvunna-lisa-såg-hjulspår-vid-dammen-3185155

Det finns också en intervju med en kille som hjälpte till att leta efter LH samma kväll som hon försvann. Han körde en fyrhjuling.
Tack där var den. Vet dem vem denna kille är? Sorry om frågan varit uppe tidigare. För många oviktiga saker disk.
2015-06-29, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B0B0-emulator
Mitt minne är mig inte alltid troget, så jag får förlita mig på ditt.

Men har jag uppfattat det rätt, att du vet var detta fynd återfanns och på ett ungefär var kroppen återfanns? Och att avståndet emellan är ungefär 500 meter?

Du har uppfattat mig rätt men vill inte bekräfta eller dementera avståndsfrågan ytterligare med risk för att för mycket info slinker emellan.
2015-06-29, 12:35
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Varför skulle GM - som redan har henne i bilen - köra tvärs över vägen och in i ladan?
Vore det inte mer rimligt att dra iväg längre bort med henne?
När vi ser bilden som länkades till nyss framgår att det inte går att köra in en bil där.
2015-06-29, 12:36
Medlem
sparrow1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Det kan bli aktuellt för polisen i Litauen att undersöka fall med försvunna flickor och kvinnor där litauerna tidigare uppehållit sig.

Enligt interpol verkar det inte finnas så många sådana här falla i Litauen, det är betydligt vanligare i Sverige:
http://www.interpol.int/notice/search/missing
2015-06-29, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Okej, tack för svar om detta.
Kan man ringa in ungefär hur många personer som skött tillsynen på Martorp, Sön-Mån? 3-5st personer eller fler?
Går det att säga något om mellan vilka tider på dagen som det arbetats under veckan som gick?

Utan att kontrollera mitt svar (=var ngt källkritiska till mitt pådtående) så 1 person

Tider finns registrerade ja
2015-06-29, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
MPS vet nog inte mycket, de kom dit senare än polisen, och vill du höra från polisen får du nog vänta på FUP.

Förvisso sant men hade inte varit helt omöjligt att uppgifter om hur hennes moped hittades läckt ut om det ändå finns tidningar som har info om det.
Men det är så mycket som lider risk att förvanskas i tidningars rapporteringar.
2015-06-29, 12:43
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Violetta56
Tack där var den. Vet dem vem denna kille är? Sorry om frågan varit uppe tidigare. För många oviktiga saker disk.

Ja, det har diskuterats många gånger. Och ja, självklart har han pekats ut som mördaren flera gånger i tråden. Här är artikeln där han blir intervjuad om att han hjälpte till med sin fyrhjuling:

http://www.sla.se/skovde/2015/06/08/kan-ha-hittat-spar-efter-saknade

Citat:
Under kvällen valde flera frivilliga att ge sig ut i området kring Blomberg för att leta efter den försvunna flickan.

En av dem var 21-årige Piers Clement från Källby.

- Jag förstod att det var mycket liv här så jag tog min fyrhjuling och åkte ut, säger Clement till SLA:s utsände på plats i Blomberg.

I två timmar sökte han kring vandringslederna som finns runt i området.

- Det är en jobbig känsla att något sånt här hänt så nära. Det är en ung tjej. Och mysteriet - vad har hänt? Man vill ha en lösning så fort som möjligt. Mest synd tycker jag om föräldrarna, säger Clement.
2015-06-29, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
.. och samtidigt finns följande i samma blaska:
" Utanför kaféet stod hennes moped parkerad med nycklarna i tändningslåset. Intill mopeden hittades en påse med 17-åringens tillhörigheter."
http://www.expressen.se/gt/stort-sokpadrag-efter-forsvunnen-tonaring/

Ordval varierar:
" Klockan 20, då hon inte kommit hem och inte svarar i telefon, kör pappan till Blomberg där han ser dotterns moped med nyckeln i och en intilliggande påse med hennes tillhörigheter."
http://www.dn.se/nyheter/sverige/mordmisstankta-broder-overklagar/

"Nyckeln sitter i tändningslåset och en påse med Lisas grejer ligger bredvid mopeden."
http://nlt.se/nyheter/lidkoping/1.4060527-tidslinje-om-forsvinnandet

Ähhmm.. Så mkt var källan värd. Tidningar förvanskar fakta. Alltså är det oklart om var påsen återfanns.
2015-06-29, 12:52
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungont
Visst blir det spekulationer. Men det är ju vad vi håller på med till stor del.
Men jag tycker vi ska lyssna på vad vi vet om fallet och hålla oss till det såklart.
Jag vet såklart inte om AJ är inblandad i detta och jag hoppas faktiskt innerligt att så inte är fallet.
Men jag tror tvärtemot dej att man kan göra antagandet och ev dra slutsatser utefter vad en person säger, hur personen säger det, vad personen inte säger samt när personen säger det. Jag är inte ensam om detta heller.

Finns något som heter "Statement anlysis"
"Statement Analysis is the most accurate way of determining if a person is lying in a verbal or written statement. A person cannot give a lengthy deceptive statement without revealing that it is a lie. This is because people's words will betray them. There are usually several ways you can phrase a statement. People will always word their statement based on all their knowledge. Therefore, their statement may contain information they did not intend to share. Even though people may want to withhold information, they will give us more information than what they realize. Unfortunately, they sometimes give us more information than what we realize. The key is to listen to what people are telling you and to know what to look for in a statement. "

http://www.statementanalysis.com/ Är en ny "vetenskap" Men om du läser vad som står på sidan och om fallen dom granskat så kanske du får en annan bild? Är ingen duvunge som står bakom det här heller.

Fick reda på det en halvtimma efter att det hade hänt. Hur? Fick han reda på det på måndagen så säger man inte "en halvtimma efter att det hade hänt" Inte en chans. Möjligen att han fick reda på det på söndag kväll då.
Tallar på handsken. radiointervju 1. Tar han Omedelbart! upp handsken efter att de sett den. 20meter från cafeet. Är AJ en idiot?
Ändrar historia.
videointervju 2. Dagen efter är det 2 personer som tar upp den och lägger ner den innan AJ tar upp den. Tog handsken på ett finger.
Intervju i GT är det fyra personer som hittade handsken. Tog då handsken i fingerspetsarna.

"jag hoppas det här blir utrett på bästa sätt, det är den enda hoppningen, förhoppningen vi kan ha nu" sagt 10/6. Really! Inte att Lisa hittas? vid liv?
Bor i området. Alla fynden på hans ägor. Han har nycklar till alla utrymmen. Tror inte att dörren dit LH var förvarad var öppen utan låst. Men ren spekulation såklart.

Polisen tror att fynd är utplacerade. Dementeras snabbt, vaför? Därför att LH ev kan vara vid liv. Lithauerna topsades tidigt i utredning. Hade polisen span på dessa tidigt i utredningen vilket antyds i tråden, trådsanning? Kan de ha lagt ut saker utan att polis sett detta om de haft span på sig? Har kroppen flyttats under veckan? Kan då litauerna gjort det utan att polisen märkt detta?

GM har såklart god lokalkännedom. Bor troligen i området.
AJ försvinner första veckan från herresätet 3ggr första veckan. Förutsatt att ambulansfärden är riktigt.

Träffar Lisa samma dag som hon försvinner. Kanske får GM reda på att LH skulle åka själv på moped på söndagen?

Går lämpligt ut i media (GT) dagen efter Lithauerna häktats och LH hittats att litauerna har åtkomst till alla utrymmen. Vill han förklara varför de fick bryta sig in i hans lada? Och varför de måste haft nycklar?
Har man hittat nycklar till denna lada på lithauerna eller i lithauernas hus som kan styrka detta?

Är besviken på litauerna om det visar sig att de kidnappat och mördat LH. Besviken!?

"De är på rätt plats nu. För innan det här blir utrett så är det inte roligt för dem att vara någon annanstans än där de är." Kan tolkas att de inte ska bli lynchade vilket jag anser orimligt om de släpps. Då är de väl högst troligen oskyldiga borde man tycka? Så efter det här blir utrett så finns det ingen fara för dem? Vet att de är oskyldiga?

Tror bortförandet är semi planerat. GM har gått och tänkt/fantiserat på detta i år. Nu när tillfället kom så togs det. Semi-planerat dåd d v s att slumpen styrde att dådet genomfördes men att GM hade en planering klar "utifall att" och använde den rekvisita som fanns till buds.

Någon skrev i tråden att AJ setts sent på kvällen vid ladugården i Martorp när han körde förbi med bil? Kan inte hitta inlägget nu. Troll?

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6185594
http://www.tv4.se/nyheterna/klipp/mark%C3%A4garen-ber%C3%A4ttar-var-med-och-hittade-handsken-3185133
http://www.expressen.se/gt/markagaren-det-ar-en-sadan-tragedi/

Fan om inte länkarna fungerar nu...

Jag tycker och hoppas bara att de utreder detta.

Tack för en intressant artikel där. Läsvärde infann sig. Jag har inte direkt påstått att man bara bör höra orden och hur dom yttrar sig kring ett uttal hos en person. Självklart gräver man djupare...
Däremot är det viktigt att luta sig mot rätt förutsättningar. Det är skillnad på att hålla en hemlighet som är helt på eget bevåg, och att hålla en som är "påtvingad"

Förenklat: (dock distanserat från det egentliga ämnet, så ursäkta OT)

På eget bevåg:
Du är otrogen mot din partner. Du är av typen som kan dölja detta och gör det med framgång under flera år (ingen ovanlig företeelse) trots att din partner känner dig innan och ut, så lyckas du komma undan med detta.

Påtvingat:
Din bästa vän är otrogen mot sin partner, och du vet det. Du är även riktigt bra vän med dennes partner. Denna påtvingade hemlighet är svårare att följa och inte sällan resulterar det i att du uppträder obekväm (ett tung-bitande) ända tills det rinner över och du gör rätt av situationen.

Applicera nu grovt denna princip kring div massmedia-uttal så har man något av en del, att stötta sig mot när man analyser helheten.
Jag ställer mig lite balanserad i frågan och pekar ogärna,, men skrapar lite lätt. Vissa faktum finns.
Detaljerna i uttalen är klart öppna för analys.

Ser att det någorlunda röjts fram i tråden att AJ möjligtvis blev kontaktad redan under Sön-kväll. Oavsett om detta går att bekräfta, så handlar inte om någon husrannsakan utan endast om tillstånd att beträda samt undersöka fastigheten. Vill ej medgivet muntligt tillstånd kan polis ändå gå in direkt på en av förundersökningsledaren begärd husrannsakan.

Utan att veta alla förutsättningar eller fakta, ställer jag mig hittils lite frågande till varför handsken inte hittades av polisen.
Senast redigerad av rotesau 2015-06-29 kl. 13:04.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in