2015-06-29, 08:32
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ercy
När hålls nästa häktningsförhandling?
Den borde hållas imorgon.
2015-06-29, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2big4you
Vilket tyder på att GM hade ett personligt hat mot Lisa och utförde attacken i raseri.
Hennes mobil måste återfinnas,svaret kan finnas där.

Behöver inte betyda att dom kände varan,
hon kan ju ha fått in en taskspark på GM som gjorde honom extra galen.
Om det nu stämmer det som sas.
2015-06-29, 08:54
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xbaser
Utifrån vad jag bedömer som en tämligen säker källa med erfarenhet och god insyn i byggnadernas innandömen men utan att för den skull sälja mitt eget skinn, avfärdas wc-spekulationerna.
Det finns ingen wc eller annat sanitetsutrymme, varken i lada eller mjölk/slaktrum.

Med de orden önskar jag kvarvarande debattörer och skribenter en fortsatt god natt.
Nehe, och var uträttar arbetarna sina behov då?

Toa eller inte, Lisa gick frivilligt till ladan, och där blev hon dödad i ett hastigt infall. GM hade inte planerat brottet. Mer talar för det än för något bortförande. Att tvinga eller bära Lisa över vägen var för farligt. Oavsett hur mycket trafik det var på vägen riskerade GM att det skulle dyka upp en bil bakom kröken när som helst. Det är också uteslutet att handsken skulle hamna i ladan av någon annan orsak än att Lisa tappade den. Polisens stora intresse för ladan talar starkt för att det är mordplatsen. Att moppen stod kvar talar för att det var en ensam gärningsman, han kunde inte få bort moppen och därmed vilseleda polisen.
2015-06-29, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madmor
Enligt artikel i ab hittades Lisa inne i ladugården.

Några hade framfört oro över de uppstallade djuren under den period då ladugården var avspärrad.
Polisen berättade att "naturligtvis fick djuren mat", men efter att avspärrningarna tagits bort kunde de (personalen) köra in med maskiner osv.

I en intervju uttalade en polis att Lisa utsatts för "mycket grovt våld".

Här på Kinnekulle låser vi fortfarande dörrarna.

Skulle en polismans utsaga om grovt våld gått allmänheten förbi och inte blåsts upp mer i media?

Jag tror du har missuppfattat och vore tacksam för länk till den intervjun.

Började ni låsa dörren efter detta och planerar att återgå till svängdörrar inom snar framtid? På min sida av kullen har det varit och förblir lyckta dörrar oavsett detta brottmål.
2015-06-29, 09:09
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp

Toa eller inte, Lisa gick frivilligt till ladan, och där blev hon dödad i ett hastigt infall. GM hade inte planerat brottet. Mer talar för det än för något bortförande. Att tvinga eller bära Lisa över vägen var för farligt. Oavsett hur mycket trafik det var på vägen riskerade GM att det skulle dyka upp en bil bakom kröken när som helst. Det är också uteslutet att handsken skulle hamna i ladan av någon annan orsak än att Lisa tappade den. Polisens stora intresse för ladan talar starkt för att det är mordplatsen. Att moppen stod kvar talar för att det var en ensam gärningsman, han kunde inte få bort moppen och därmed vilseleda polisen.

Nu försöker du skapa en trådsanning, vi vet inte att Lisa gick frivilligt till ladan. Personligen tror jag hon blev överfallen bakom caféet (vid moppen) för att därefter bäras till ladan.
2015-06-29, 09:09
Medlem
Citat:

Jag måste säga att jag inte håller med dig om att Lisa själv gått in i ladan. Hon satt antagligen på mopeden och var i färd med att åka hem. Vi vet inte ens om hon i detta skede ens hade hunnit att ta på sig handskarna eller hjälmen. Ett normalt förfarande är väl att när man satt sig på mopeden tar man därefter på sig hjälmen, startar mopeden och sedan tar på sig handskar eller omvänt.

När Lisa tagit på sig hjälm och startat mopeden hör hon knappast om det är någon som på avstånd skulle kalla på henne. Om din teori om att Lisa själv medvetet valt att gå in i ladan kan hon inte ha startat mopeden och haft hjälmen på sig. Skulle hon välja att gå till ladan på grund av att GM ropar till henne skulle hennes hjälm återfunnits vid mopeden. Aldrig att hon skulle gå över vägen med hjälm på huvudet.

Jag tror inte att Lisa själv valt att gå till ladan, hon behöver i praktiken inte ens ha befunnit sig där, handsken kan GM ha planterat eller tappat när han hanterade hennes tillhörigheter.
Glöm kisspauser och annat.
2015-06-29, 09:16
Medlem
Citat:

Jag är väldigt säker på att svaret på den frågeställningen är självklart för de allra flesta. Om inte annat kan du läsa mitt tidigare svar om det, en gång till.

Du kan även fundera över hur man gjorde förr i tiden eller hur man gör i nutid i andra delar av världen men även i enkla sommarstugor eller kolonistugor runt om i Sverige.

Använd fantasin helt enkelt. Du saknar inte fantasi för övrigt menar jag.
2015-06-29, 09:19
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Fast att han fick reda på det "en halvtimme efter det hänt" är väl inget konstigt. Då var ju fadern där och letade. Cafeägarinnan kom väl och öppnade också. Så det är väl skäligt att tänka att de knackar dörr eller ringer och hör om någon sett henne. Utöver att de går och letar.
Edit: när "det hänt" skulle då antagligen referera till tidpunkt när det upptäcks att hon försvunnit och inte faktiska tidpunkten hon försvann.

Pappan åker dit och letar samt kontaktar caféägaren så vitt jag förstått. Knacka dörr borta hos A inom en halvtimme?

Jag har dock funderat varför A kontaktas så snart - vad har han för central roll i ett så tidigt skede? Han bor inte i dess direkta närområde så han kan knappast ha bevittnat nåt - kan det handla om tillträde till ladan?

" Jag fick reda på det ganska snart efter det hade hänt och jag tror det var redan, bara nån halvtimma efteråt, att hon var borta."
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6185594

A säger sen att de står och pratar och helt plötsligt ser de handsken som ligger på marken/golvet mitt i ladan - den verkar då inte ligga värst dold:

"...så diskuterade vi dom vanliga arbetena som skulle göras under dagen och då låg där helt plötsligt en handske nere på marken mitt inne i ladan..."
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6185594

"..och när vi står och pratar där så och så vidare så helt plötsligt ser vi en del av klädseln som låg på golvet inne.."
http://www.tv4.se/nyheterna/artiklar/sökandet-efter-lisa-man-såg-hjulspår-ned-mot-damm-5577d853b9a9f671f6000076

Turerna kring handskfyndet är konstiga.
Kan de via okulär besiktning se den på morgonen borde väl likaväl polis sett handsken på kvällen? Användes hundar för genomsök av ladan kan jag aldrig tro att de skulle missa den. Fanns det dessutom nåt klädesplagg i kvarlämnad påse hade hundarna dofter att utgå från.
Angående hypoteser i tråden om att GM skulle ha tappat handsken, så ska då denne 1) ha varit redig och plockat upp den och stoppat den i fickan, för att sen vara slarvig och 2) tappa den igen...?
2015-06-29, 09:19
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xbaser
Jag är väldigt säker på att svaret på den frågeställningen är självklart för de allra flesta. Om inte annat kan du läsa mitt tidigare svar om det, en gång till.

Du kan även fundera över hur man gjorde förr i tiden eller hur man gör i nutid i andra delar av världen men även i enkla sommarstugor eller kolonistugor runt om i Sverige.

Använd fantasin helt enkelt. Du saknar inte fantasi för övrigt menar jag.
Finns det inte toalett så utför man behoven i det fria, men på en arbetsplats blir det sanitära problem efter ett tag.
2015-06-29, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZimZallaZorro
Titta på bilderna jag länkar, följ bodens långsida (bild 1) och se var den pekar. Har ritat in på satellitbilden (bild 2) var fotografen troligen stod. När det gäller betongväggen är den närmre ladugården idag än vad som syns på satellitbilden, se bild 3

(de röda och gröna cirklarna i bild 3 har jag ej gjort, lånar bilden från tråden, se uppe till vänster)

Bild 1 http://www.ladda-upp.se/bilder/miwyxqprbxeoh/

Bild 2 http://www.hitta.se/kartan!~58.53889,13.37016,18z/tr!i=l8N6NFuL/search!hq=blomberg2kaellby!q=Blomberg%202%2C%20531 %2095%20K%C3%A4llby!st=prv!t=at/tileLayer!l=1/measure!p=58.53937:13.37205,58.53856:13.36920

Bild 3 http://i.imgur.com/kZHQXqZ.jpg

Nej, jag köper inte det: på bild 3 är de gröna dörrarna markerade, och det är ju rätt byggnad, men de som syns på denna bild sitter på gaveln av denna ladugård: http://www.ladda-upp.se/bilder/fgskrxszgvvchs/

Jag hävdar ff att boden är placerad mycket närmre gårdens andra byggnader, och kände jag mig inte redan som en "gam" skulle jag åka dit o kolla själv för att få det bevisat.
Så småningom lär vi väl få veta om det ens var här Lisa hittades, och eg spelar det nog ingen större roll - baksidan av Martorp är ett ställe man väl knappast skulle ge sig in på om man inte var tämligen säker på att ingen reagerar på att man är där.

Att polisen bröt sig in skrevs som bildtext till när en polis klättrar upp och kikar in i ngt som de då kallade "stall" - där tror inte jag Lisas kropp återfanns dock.
2015-06-29, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Vet du var det ödetorp ligger?
Om du inte vill/ kan /får säga präcis var det ligger kan du säga ungefär?
Ligger det nord? syd? øst? vest om Brödernas hus?

Jag kan inte säga något om det tyvärr.
Möjligen att det inte ligger extremt öde (som i avstånd långt från allt) men tomt.
2015-06-29, 09:27
Medlem
develis avatar
Citat:
Finns det inte toalett så utför man behoven i det fria, men på en arbetsplats blir det sanitära problem efter ett tag.

Vem går in på en byggarbetsplats för att låna en toalett (oavsett om det skulle råka finnas en...)?
Skulle jag bli pissnödig är det verkligen inte en plats jag skulle använda iaf - det är privat mark.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in