Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-12, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Så förstår jag det rätt? att Lisa's storasyster jobbat i den restaurang som tidligare låg i samma lokal som Cafe på Klostret ligger i nu, altså AJ's lokal?

Va det inte en son till AJ som drev restaurangen?
2015-07-12, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
När man ser till ett mord det första man skall tänka på är motivet, vad fanns det för motiv att mörda personen. I Lisas fall kan jag inte se att det varit något sexmotiv, om ett sådant funnits hade hon blivit våldtagen inne på cafeet efter stängningen, som hade varit enkelt för en våldtäktsman.
Det här med våldtäkt har kommit till därför nästan alla har utgått ifrån att det är gästarbetaren som är gärningsmannen och då skulle våldtäkt vara motivet.
Om det skulle komma ut en obduktionsrapport där skulle framgå om Lisa blev sexuellt utnyttjad.
Om Lisa har blivit brutalt styckad skulle också komma fram med en obduktionsrapport, en brutal styckning anser jag har ingenting med något sexmotiv.
Jag misstänker att obduktionsrapporten kommer inte att komma ut.
Det motiv som jag ser som det mest sannolika är att de som utförde dådet ville skapa rädsla, skrämma och det kunde vara hämnd också.
Det har varit flera personer inblandade med skåpbil för att utföra kidnappningen och mordet, en sådan operation kostar stora pengar är inte gratis.
Kroppen placerades att den skulle hittas snabbt och därmed chocka de som fick se kroppen.
De lade ut märken också att polisen visste var de skulle söka.
En sak är säker det var inga amatörer som var i farten, allt sådant kan uteslutas.
Jag stämplar det som ett terrorist dåd.

Vad lade man ut för märkning menar du?
2015-07-12, 15:26
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Men kom igen..? Det säger väl nästan sig självt?
Det blev en väldigt kort responstid från det att hon uppfattades försvunnen (bortförd) till det att dom allra första söken inleddes av hennes far med vänner, samt den inkommande polispatrullen.
Vid första fyndet som gjordes, och även i en stege - nästkommande fynd, så finns det ju egentligen enbart indikationer på att hon troligtvis finns kvar i närområdet.

Det jag såg av det hela var att det hela tiden utgick från att hon befann sig i närområdet, även om avspärrningen växte med dagarna.

Och vad är det som säger att BO finns i närheten för att man hittar saker som tillhört offret i närheten . Du vet det nu ja , tack vare att BO hittades på Martorp . Sakerna kunde väl ha slängts ut i närheten av Blomberg och kroppen kunde ha befunnit sig precis var som helst . Slängdes sakerna ut samtidigt på söndagskvällen så ger det väl ingen ledtråd till var BO finns . Att dom hittas vid olika tillfällen gör väl inte heller att man vet att BO finns i närheten . Jag förstår inte ditt resonemang alls . Var god förklara närmare ....Polisen stod ju själva och sa att det är ett stort mysterium att hon kunnat försvinna helt spårlöst . Ganska dumt uttalande om man visste att hon fanns i området eller har jag fel ??
Senast redigerad av boidis12 2015-07-12 kl. 15:29.
2015-07-12, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pungspark63
Hur skall du ha det, är det åklagaren som skall bevisa skuld eller MG som skall bevisa sig oskyldig?

MG är väl fortfarande häktad för mord?
Återigen det räcker inte med ett antagande att han flyttat kroppen, det skall ställas utom all rimlig tvivel för en fällande dom.

Du hävdar alltså att om MG kan bevisa att någon annan visste var kroppen fanns så kan han inte fällas? Så om det bevisas att han utom all rimlig tvivel att MG flyttat kroppen men att brodern visste var kroppen fanns så kommer han att frias?
Vad bygger du din teori om att man inte kan dömas för brott mot griftefriden om någon mer kände till var kroppen fanns på?
Det är en mycket enkel logik, om jag i hela Sverige var den enda som visste att Lisas kropp fanns i en lokal i Blomberg och brottsplatsen fanns på annat ställe.
Naturligtvis är det jag som flyttat kroppen till fyndplatsen, vem skulle annars ha gjort det och jag har gjort mig skyldig till griftefridbrott.
Det kan ställas utom all rimlig tvivel, vem kunde annars ha flyttat den.
Om någon annan visste var kroppen fanns faller alltsammans.
2015-07-12, 15:31
Awaiting Email Confirmation
Citat:
När man ser till ett mord det första man skall tänka på är motivet, vad fanns det för motiv att mörda personen. I Lisas fall kan jag inte se att det varit något sexmotiv, om ett sådant funnits hade hon blivit våldtagen inne på cafeet efter stängningen, som hade varit enkelt för en våldtäktsman.
Det här med våldtäkt har kommit till därför nästan alla har utgått ifrån att det är gästarbetaren som är gärningsmannen och då skulle våldtäkt vara motivet.
Om det skulle komma ut en obduktionsrapport där skulle framgå om Lisa blev sexuellt utnyttjad.
Om Lisa har blivit brutalt styckad skulle också komma fram med en obduktionsrapport, en brutal styckning anser jag har ingenting med något sexmotiv.
Det motiv som jag ser som det mest sannolika är att de som utförde dådet ville skapa rädsla, skrämma och det kunde vara hämnd också.
Det har varit flera personer inblandade med skåpbil för att utföra kidnappningen och mordet, en sådan operation kostar stora pengar är inte gratis.
Kroppen placerades att den skulle hittas snabbt och därmed chocka de som fick se kroppen.
En sak är säker det var inga amatörer som var i farten, allt sådant kan uteslutas.

Hur mycket pengar brände litauern i denna dyra operation? 2 kr bensinpengar . Nästan gratis.
2015-07-12, 15:35
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Det är en mycket enkel logik, om jag i hela Sverige var den enda som visste att Lisas kropp fanns i en lokal i Blomberg och brottsplatsen fanns på annat ställe.
Naturligtvis är det jag som flyttat kroppen till fyndplatsen, vem skulle annars ha gjort det och jag har gjort mig skyldig till griftefridbrott.
Det kan ställas utom all rimlig tvivel, vem kunde annars ha flyttat den.
Om någon annan visste var kroppen fanns faller alltsammans.
Gällde ju även Mats Alm eller hur
2015-07-12, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Vad lade man ut för märkning menar du?
Det finns en snitslad väg av prylar som tillhört Lisa från där mopeden fanns till lokalen där kroppen skall ha påträffats.
De här sakerna har inte kommit dit av sig själv, eller att Lisa placerat ut dem som påståtts, de är placerade ut där motivet är att kroppen skall hittas snabbt och chocka.
2015-07-12, 15:37
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Va det inte en son till AJ som drev restaurangen?

Det var Rosers från Skara. Sonen hade verksamhet där långt tidigare och i mellan stod lokalen tom.
2015-07-12, 15:38
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:

Så det enklaste sättet att genomföra en ev våldtäkt skulle vara att övermanna Lisa och sedan bryta sig in på det låsta cafét som Lisa inte hade nyckeln till och genomföra våldtäkten där?

Det spekuleras om många motiv i tråden bland annat våldtäkt men ingen vet, att det skulle vara rasistiska spekulationer på grund av att MG är från Litauen är bara trams...litauer och svenskar är samma "ras".

Ett obduktionsprotokoll kommer att ingå i FUP om än dock i "censurerat" skick om det väcks åtal.

Du misstänker alltså främmande makt eller en personlig hämnd?
Måste det vara en skåpbil?
En kropp skulle kunna fraktas i bagageutrymmet på en vanlig personbil.
Om det nu skulle vara CIA som ligger bakom så varför skulle två personer beväpnade med exempelvis ett bollträ eller en hammare i en stulen bil kosta så stora pengar?
2015-07-12, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Gällde ju även Mats Alm eller hur
Det är helt korrekt.
2015-07-12, 15:40
Medlem
Citat:
Det finns en snitslad väg av prylar som tillhört Lisa från där mopeden fanns till lokalen där kroppen skall ha påträffats.
De här sakerna har inte kommit dit av sig själv, eller att Lisa placerat ut dem som påståtts, de är placerade ut där motivet är att kroppen skall hittas snabbt och chocka.

Vet vi egentligen var kroppen påträffats? Finns det någonting som talar för kroppen flyttats? Kanske dödades hon på samma plats där kroppen påträffades.
2015-07-12, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Och vad är det som säger att BO finns i närheten för att man hittar saker som tillhört offret i närheten . Du vet det nu ja , tack vare att BO hittades på Martorp . Sakerna kunde väl ha slängts ut i närheten av Blomberg och kroppen kunde ha befunnit sig precis var som helst . Slängdes sakerna ut samtidigt på söndagskvällen så ger det väl ingen ledtråd till var BO finns . Att dom hittas vid olika tillfällen gör väl inte heller att man vet att BO finns i närheten . Jag förstår inte ditt resonemang alls . Var god förklara närmare ....Polisen stod ju själva och sa att det är ett stort mysterium att hon kunnat försvinna helt spårlöst . Ganska dumt uttalande om man visste att hon fanns i området eller har jag fel ??

Om en del av fynden ligger för långt från väg för att ha
bildumpats, (tycker teknikerna är ganska långt ute i spenaten
på en del bilder) så skulle det kunna va ett skäl till att tro hon är kvar i närområdet.
Det är en gissning.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in