Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-29, 02:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Och det skulle hon ha föredragit före toalett 1 minut bort?

Du är insnöad på att Lisa var kissnödig. Om du varit utredare på polisen så hade de fortsatt leta efter Lisa på platsen där du envisas med att hon kissade. Och inte hittat Lisa.

Det är viktigt att påpeka, att om Lisa var kissnödig eller ej, så har det ingen betydelse för gärningen, och det har ingen relevans för vad som hände Lisa. Om hon blev bortrövad är det enda relevanta att någon bortförde henne med våld, mot hennes vilja. När hon var på väg att påbörja sin resa hem.

Handsken uppfattar jag vara en indikation på att Lisa var kvar i området, när den hittades. Att den hittades på annat ställe än där Lisa hittades, betyder endast att någon ville att handsken skulle hittas.

Antagligen ville någon att någon skulle insnöa sig på ladan, i stället för att omedelbart inse som polisen gjorde, att det var ett villospår. Handskar flyger inte runt i vinden, och jag tror avsikten var att polisen skulle få handsken.

Brottslingar av detta slag brukar åka dit, för de är inte särskilt smarta i relation till polisen.
2015-06-29, 02:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ballabananen
ja precis, det är min hypotes,gissning eller teori, finns tydligen ordpoliser här, tur man pluggat in saol14

finns det någon källa (förutom nyheter 24) att det var klädesplagg som hittades?
2015-06-29, 02:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av helgeknut
finns det någon källa (förutom nyheter 24) att det var klädesplagg som hittades?

Nej, det var ett fynd som kunde kopplas till Lisa enligt alla medier, länkar inte om det eftersom det
är ändå så känt här i tråden, FUP:n när den är klar till åtalet kommer den räta ut alla våra frågetecken
2015-06-29, 02:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Ja det kan blivit en trådsanning om inomhus men man fick i.a.f. den uppfattningen om polisens olika inbryt i fastigheterna. Men som sagt det kan även vara utanför någon av byggnaderna.

Får bara känslan att hon gömts inne i en byggnad i något emballage eller låda, skåp, pall med pallkrage etc. Sådant som kan finnas på byggarbetsplatser och man kan flytta utan särskild uppmärksamhet för jag tror inte det var slutstationen men myriaden på 1200-1500 personer gav inte tillfälle. Det kan även vara en slutdestination och man preparerade för "slutlig förvaring" i fastigeterna eller dess omedelbara närhet, väl tillsluten och man gräver djupt

Man får inte förglömma att de hade förmodligen tillgång till maskiner, verktyg, byggmaterial och emballage av olika typer, det är ju liksom av natur att sådant finns på byggplatser och på större lantbruk.

Edit: När någon hittas utomhus så brukar det sättas upp tält och givetvis kraftig belysning så tekniker och rättsläkare kan jobba ostört. Tycker någon fotograf borde hitta en sådan position att med kraftig zoom kunna få en sådan bild även om mycket är avspärrat, någon sådan bild har jag inte sett i all mediabevakning. Sådana upplysta tält brukar kunna ses på långt avstånd med rätt utrustning. Frågan är öppen men jag tror inne i någon byggnad känns närmast.

Någon som vet varför det blev inbryt? Markerade hundarna?

Och bra notering det där med att inte "tält" synts i media, då de kan tyda på att BO fanns inomhus. Visste det där med tälten men jag hade faktiskt inte reagerat på det själv!
Senast redigerad av ulvan 2015-06-29 kl. 02:34.
2015-06-29, 02:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Okej, då. Toa fanns i slakt/mjölkavdelningen av huset, och Lisa gick dit.

Utifrån vad jag bedömer som en tämligen säker källa med erfarenhet och god insyn i byggnadernas innandömen men utan att för den skull sälja mitt eget skinn, avfärdas wc-spekulationerna.
Det finns ingen wc eller annat sanitetsutrymme, varken i lada eller mjölk/slaktrum.

Med de orden önskar jag kvarvarande debattörer och skribenter en fortsatt god natt.
2015-06-29, 02:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
[/b]

Och bra notering det där med att inte "tält" synts i media, då de kan tyda på att BO fanns inomhus. Visste det där med tälten men jag hade faktiskt inte reagerat på det själv!

Har funderat på det rätt länge och det jag kan komma fram till är att Lisa varit inne i byggnaden, hur länge och i vilket skick är ruggigt att spekulera i, kanske hon var gömd där i några dgr, vem vet, gissar iaf med stor sannolikhet att hon gömdes undan i byggboden och det var där man fann henne....
2015-06-29, 02:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ballabananen
Repriserar min teori ..har en annan teori, bra som någon annan, tror inte Lisa någon gång var i den öppna ladan, gm såg Lisa på väg mot moppen, parkerade strax efter kollegorna åkte iväg i all hast mot Skara busstation.

Gm går fram mot Lisa, vad som sägs o görs vet jag inte, kanske han erbjuder cigg, hon ev nekar, kanske gör han närmanden, hon svingar hjälmen mot honom, han parerar, hon fäktar mot honom och han tar tag i en handskbeklädda handen, handsken åker av, han slår henne hårt i bakhuvudet, hon tuppar av, han stampar sönder mobilen, bär Lisa till bilen , tar med sig hjälmen (eftersom han tagit på den) och dom trasiga mobildelarna, stoppar på sig moppehandsken i fickan.

Traumatisk stress, kör iväg, kommer på att han måste göra sig av med mobilen, slänger först ut mobilen, som hamnar mitt i åkern, i ett dike (inte bekräftat) sen displayen, sen skalet, slängt från förarsidan varför det ligger utmed vänstra körfältet om man utgår från ladan o den sträckningen till där lisa hittades, vad som sen kan ha hänt är än mer svårgissat....kanske han körde in Carporten el vad man nu ska kalla skjutdörrarna där i Martorp, klädde av och våldtog henne, hon vaknar och han får panik, han har ihjäl henne på något sätt för att hindra vad han gjort ska komma ut, gömmer henne inne i ladan och åker hem

Konfronterar sin bror och avslöjar det hemska han gjort, senare under natten åker dom och hämtar upp Lisas kropp kör mot den lilla byggboden, lyfter in henne och klädesplaggen, låser om boden och åker hem, det är nattetid och dom märker inte att ett litet klädesplagg hamnar på marken nedanför bilen,kanske svarta trosor

Någon dag efter om går dom med sin godsherre A.J och rekar av arbetsplatsen ifall det finns något att göra där nu när polisen letar efter Lisa, mgm som stoppat handsken i fickan, vilket han totalt glömt av är ev nervös, gräver efter en tändare i jackfickan och tappar handsken på marken, tror han är upptäckt gör en halv pudel, men Grevfen har inte så vältrimmade synapser längre så han hinner aldrig uppfatta det hela, utan helt godtroget, -jahaaa, det här skall vi nog räcka till konstaplen

Inne på sjunde/åttonde sökdagen förstår bröderna att dom snart kanske måste byta gömställe för Lisas kropp, dom går iväg för att reka o se om det luktar lik om boden, stöter på patrull strax innan byggboden i form av Missing people och viker av, går tillbaks och låtsas som att det regnar på ett dåligt sätt vilket får mp att reagera o ringa polisen.......

Det är min teori och jag har följt det här sen dag ETT, ägnat det här hela min fritid under tre veckor, har iof inte så mycket som trebarnspappa till tre döttrar o jobbar i sjukvården, men tror inte den är inte sämre än andra teorier och kanske inte mycket bättre heller än en del andra, tror dock inte på skitteorier om pappan, säpo, is, alien, grisar eller tomten iaf

Jag kan sälla mig till din teori för det är lite av Ockhams rakkniv, det behöver inte vara så komplicerat utan ett överfall och bortföring från platsen för mopeden. Den man kan lägga till är dels att polisen har inte släppt om de hittat något som ger dem den snabba vinken, här är det ett bortförande mot sin vilja var de nog snabbt på det klara med och det kan finnas spår av det som man inte släpper.
Sen tanken att MGM kan varit beväpnade med kniv i högsta hugg och då är man inte kaxig emot. Tänker på Caroline Stenvall och hennes försvinnande, inte ett enda spår på platsen, hon gick upp i rök. sannolikt i det fallet hade Allden sin jaktbössa med sig i bilen och jag tror han tvingade in henne i bagaget genom vapenhot. Han sköt ju henne senare med två skott och det skedde flera mil från platsen hon försvann. Har man tvingat flickan över vägen in i ladan eller haft ett fordon i närheten.
2015-06-29, 02:57
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rohna
Du har helt rätt. Ett ödetorp har spärrats av. Jag drog förhastade slutsatser när jag läste uttrycket ödegård. Ingen öde gård har spärrats av.

Vet du var det ödetorp ligger?
Om du inte vill/ kan /får säga präcis var det ligger kan du säga ungefär?
Ligger det nord? syd? øst? vest om Brödernas hus?
2015-06-29, 02:59
Bannlyst
Citat:
Jag kan sälla mig till din teori för det är lite av Ockhams rakkniv, det behöver inte vara så komplicerat utan ett överfall och bortföring från platsen för mopeden. Den man kan lägga till är dels att polisen har inte släppt om de hittat något som ger dem den snabba vinken, här är det ett bortförande mot sin vilja var de nog snabbt på det klara med och det kan finnas spår av det som man inte släpper.
Sen tanken att MGM kan varit beväpnade med kniv i högsta hugg och då är man inte kaxig emot. Tänker på Caroline Stenvall och hennes försvinnande, inte ett enda spår på platsen, hon gick upp i rök. sannolikt i det fallet hade Allden sin jaktbössa med sig i bilen och jag tror han tvingade in henne i bagaget genom vapenhot. Han sköt ju henne senare med två skott och det skedde flera mil från platsen hon försvann. Har man tvingat flickan över vägen in i ladan eller haft ett fordon i närheten.

Finns andra bra scenarium med jag läst här i tråden, vi får se när Fup kommer, rättvisa kommer Lisa och anhöriga aldrig få, möjligen än viss liten upprättelse har läst fup om stenvall och många andra mord med, den sjuka orsaken som föranlett Lisas död hoppas jag mgm avslöjar och redogör, sexualmord för att dölja sin gärning är väl det troliga
2015-06-29, 03:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
[/b]

Dels var det kväll och mörkt, arbetet startar så fort tekniker är på plats, tält sätt upp för att skydda FP från i första hand väder och vind men även insyn. Eftersom det var becksvart under natten så används kraftig belysning och den är också behjälplig inne i tältet i även i dagsljus.

Då tält inte verkar satts upp utanför dessa fastigheter där hon hittades så är mitt tips inomhus.
2015-06-29, 03:05
Bannlyst
Citat:
Dels var det kväll och mörkt, arbetet startar så fort tekniker är på plats, tält sätt upp för att skydda FP från i första hand väder och vind men även insyn. Eftersom det var becksvart under natten så används kraftig belysning och den är också behjälplig inne i tältet i även i dagsljus.

Då tält inte verkar satts upp utanför dessa fastigheter där hon hittades så är mitt tips inomhus.

du var nog inte ensam om att förstå att byggboden var fyndplatsen då dom första bilderna kablades ut.........
2015-06-29, 03:07
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rohna
Kan nämna att det inte är mycket aktivitet på gården öht trots fullbelastad med nötkreatur. Den är tom större delar av dygnet bortsett från djuren.

OK, men vem använder det lilla gula bygnaden med vitmålade fönster och en vitmålad "halv sol" i dörren, som liksom sitter mitt på en av de stora bygnaderna, jag gissar att det är något sorts kontor.

Här finns en bild på byggnaden:

http://ekstrabladet.dk/112/lisa-sagen-politiet-graver-lade-op/5606795

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in