Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-28, 22:22
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag har framfört två olika scenarion, tvingad in i bil, död in i bil, välj fritt. Är du så urbota korkad så att du inte kan följa med i resonemangen bör du kanske inte vara här och diskutera, jag tycker mig ana att ditt intellekt inte är alldeles normalt. Din förmåga att läsa mellan raderna och tänka abstrakt synes vara något begränsad.

Jag talar givetvis om den handske som påstås vara Lisas. Jag erkänner, skrev fel, och rättade också, gå tillbaks och läs igen.

Att du gör dig löjlig över en sådan sak visar mest på att dina argument börjar tryta.

Jag resonerar i grova drag, har inga svar på vad som hände, dock försöker jag förställa mig hur det kan ha gått till i stort. Men för all del, grotta ner dig i komplexa och ohanterbara teorier, kul att se kreativiteten.

Sitter och pratar om samma sak som dag 1. Tror du att du eller någon annan här kommer fram till vad som hände?
2015-06-28, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag tror helt enkelt att man vill försäkra sig om en så bra och gedigen förundersökning som möjligt.

Därför uttalar man sig konsekvent svävande typ vid hennes arbetsplats, inom sökområdet ...

Så lite detaljinformation som möjligt.

Jag tycker det är föredömligt eftersom det ökar sannolikheten att döma någon/några för mordet på Lisa.
Som jag varit inne på tidigare,hon kanske aldrig lämnade Cafet
2015-06-28, 22:24
Medlem
Vad kommer vi få veta på tisdag tror ni? Kommer bröderna åtalas, kommer de kommentera några bevis, kommer vi få reda på hur hon dog, när hon dog, etc?
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lollypoppet
kan det ha varit så att GM varit ute efter cafeägarinnans dotter som åkte moped hem strax innan BO? GM tar fel flicka helt enkelt. Nån som vet mer om cafeägarinnan? Ovänner? Skulder?

Det har funnits teorier i den riktningen och spekulationer om att det var dottern som hade dagskassan. Därför stack hon tidigare, 17.55 enligt kollegorna. GM skulle alltså ha gått på en blåsning om han trodde Lisa, som gick sist, hade kassan. Annat med hotbilder mot kaféägaren vet jag tyvärr inget om.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skeleye
Sitter och pratar om samma sak som dag 1. Tror du att du eller någon annan här kommer fram till vad som hände?
Jag tror att när man får veta vad som hänt så är det lättare att säga om GM är en man eller kvinna
2015-06-28, 22:25
Medlem
Gusselbys avatar
(Uttjatade) kissteorier och inblåsta handskar i all ära men i min förvirrade värld är teorin om ett förfäktat nödrop troligt. Därför stod mopeden med nyckeln i och påsen bredvid. Hon blev lurad. Att någon bad att få låna hennes telefon för att ringa ett akut samtal låter inte alls orimligt i mina öron.
Medlem
Det är nog den här bilden några har efterlyst.

http://www.ladda-upp.se/bilder/miwyxqprbxeoh/
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZimZallaZorro
Här är skjulet http://www.hitta.se/kartan!~58.53859,13.37002,18z/tr!i=AAmyMOSU/search!hq=blomberg2kaellby!q=Blomberg%202%2C%20531 %2095%20K%C3%A4llby!st=prv!t=at/tileLayer!l=1/geocode!l=58.53904:13.37069!z=18

Tycker inte det stämmer tyvärr - det bod teknikerna är vid står längre in på gården enl mig. Man skulle inte heller från den bod som syns på denna bild du länkar till kunna se betongväggen anser i a f jag. Vinkeln stämmer bättre det håller jag med om, men ändå inte.
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wizardinrobe
Låt det vara helt klart:

I sådana fall är närstående de första som undersöks, förälder, syskon, pojkvän osv. Därefter vänner, kollegor, bekanta osv. I dag är detta förenklad genom att göra på följande sätt:

Man inhämtar numren på mobiltelefoner som används av dessa i ovanstående grupper, kollar var dessa mobiltelefoner befann sig mellan klockan 1500 på söndag till 1500 på måndag.

Därefter förhör man samtliga, med undantag av bekanta villkas mobiltelefoner befann sig mer än två timmar bort från Blomberg i hela detta dygn. Resten får frågan: "Har du under senaste tiden lånat bort din mobiltelefon, i så fall när, och till vem?"

Därefter får de vanliga frågorna, och de som uppger att de inte lånat bort sin mobiltelefon, men ändå påstår att de var en annan plats än mobiltelefonen, de får extra frågor.

På detta sätt vet vi att pappan eller mamman inte har något med saken att göra, man kollar också telefonerna till de boende i området, samt andra telefoner som varit inom räckhåll för aktuella mobilmaster.

Att förövaren tog kontroll över Lisas mobiltelefon, för att förstöra den, för att ingen skulle kunne kolla var den befann sig, det tyder på att förövaren inte hade sin egen mobiltelefon påslagen, antagligen inte ens med sig. Det i sig tyder på planering.

OM polisen efter detta kollar satelitbilder från platsen tagna mellan 1815-1930, så borde de kunde se om det fanns bilar där, och hur dessa bilar rört sig.

Det finns tyvärr ingen möjlighet för att se regnr. på dessa satelitbilder, men om man följer en bil til en vägkamera, så hittar man åtminstone några. Oavsett, mördaren låter sig knappast fotograferas, han för med sig Lisa, skadad , eller oskadad till fyndplatsen, där han knivdödar henne.

Mördaren är mellan 16-22 år, och kan vara kille eller tjej. Motivet är oviktigt (det visar otaliga kriminalfall där mördaren säger saker som: "hon tjatade för mycket").

Det finns kanske personer i mördarens närhet som misstänker denna, men det behöver inte vara så.

Du har inte en blekaste aning om vad Lisas mobiltelefon varit med om, så sluta försöka sprida en trådsanning!
2015-06-28, 22:26
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Nog har jag lämnat moppen olåst i min ungdom när jag har gått in och kissat någon gång, och då har den inte stått gömd bakom ett kafé på landet.

I 99 fall av 100 så hade jag och de flesta andra kissat innan jag låst upp moppen eller så hade jag tagit moppen till ladan. Att gå hörnet och låsa upp moppen för att därefter gå därifrån är helt enkelt ett mindre sannolikt beteende. Speciellt med tanke på att baksidan på det övergivna caféet är utmärkt kisställe och att sätta nyckeln i tändlåset är en signal på att man är körklar.
2015-06-28, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
(Uttjatade) kissteorier och inblåsta handskar i all ära men i min förvirrade värld är teorin om ett förfäktat nödrop troligt. Därför stod mopeden med nyckeln i och påsen bredvid. Hon blev lurad. Att någon bad att få låna hennes telefon för att ringa ett akut samtal låter inte alls orimligt i mina öron.

Ja, det är en teori jag själv också funderar på. Fullt möjligt. Även fullt möjligt att det inte är så. Så som det brukar vara i teorin...
2015-06-28, 22:27
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jills
Vad kommer vi få veta på tisdag tror ni? Kommer bröderna åtalas, kommer de kommentera några bevis, kommer vi få reda på hur hon dog, när hon dog, etc?

Det sker en förlängning av häktningstiden – och vi kommer inte att få veta någonting mer än vad som tidigare redovisats.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in