Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-28, 22:07
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Kaféägarens dotter var tjejen som hade mopeden stående bredvid Lisas. Hon stack redan 17.55. Om hon hade nyckel eller ej (eller hade telefonen avslagen eller ej) vet jag inte. Inte heller vet jag om Lisa händelsevis hade nyckel. Men hon var ju bara en sommarjobbare på 17 år så det verkar inte troligt.

Just det , alla tar för givet att hon inte hade nån nyckel, det är det jag säger...
Men hon hade jobbat där en del förut på helger, och hon fick antagligen jobbet för att föräldarna känner varandra, och kanske var de bekanta sedan flera år och kafeägarinnan litade fullt på henne.
Att de två tjejerna stack iväg snabbt med bilen var för att den ena skulle hinna med en buss.
2015-06-28, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hilliz
Tror inte det är detta skjul, utan ett som står längre in på gården - från det skjulet skulle man knappast se cementväggen kring "gödselbehållaren". På bilderna på hitta.se finns den inte med, utan det är nog en flyttbar byggnad skulle jag gissa på.

Här är skjulet http://www.hitta.se/kartan!~58.53859,13.37002,18z/tr!i=AAmyMOSU/search!hq=blomberg2kaellby!q=Blomberg%202%2C%20531 %2095%20K%C3%A4llby!st=prv!t=at/tileLayer!l=1/geocode!l=58.53904:13.37069!z=18
2015-06-28, 22:12
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
AJ lär inte ha behövt låsa upp några dörrar på ladan mitt emot cafeét . Dörrarna var ju borttagna och stod vid sidan av dörröppningen . Där var ju bara att traska in för både pappan och polisen .
Jag tror inte handsken fanns där på söndag kväll utan har placerats där på måndagen .
Och inga mopedhandskar blåser i motsatt riktning mot var vinden kommer ifrån .
Precis. Visst var väl det något av det första man hörde?

Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Spelar nog egentligen ingen roll om hon hade nyckel eller ej. Ser det som högst sannolikt att efter det att pappan sett att moppen stod kvar, ville han kolla om hon var inne på kafeet oavsett om hon hade nyckel dit eller ej. Hade själv sprungit omkring och letat nära moppen och verkligen hoppats att hon var inne på kafeet även om hon inte skulle ha en nyckel dit enligt övriga anställda/ägare.
Just det, visst skulle man väl leta på möjliga som omöjliga ställen i sin oro.
2015-06-28, 22:12
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Varför är det minst sannolikt att hon gick frivilligt till ladan i ett kortare ärende?

Därför att det är mer troligt att man drar iväg i/på sitt fordon när man kommit så långt som att stoppa in nyckeln i tändlåset. När gick du själv senast till bilen/moppen/cykeln och låste upp den för att därefter gå därifrån utan att ta nyckeln med dig?
2015-06-28, 22:14
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Inte för att jag vill vara elak och de hade ju bråttom men har tänkt lite som du, det var inget vidare omtänksamt av arbetskamraterna att lämna Lisa ensam kvar. De kanske själva har tänkt likadant efteråt? Kan inte vara särskilt roligt.

Det är ytterst beklagligt att alla hennes kollegor hade så bråttom iväg just denna dag.
Oavsett om de är skyldiga eller ej.
2015-06-28, 22:15
Medlem
kan det ha varit så att GM varit ute efter cafeägarinnans dotter som åkte moped hem strax innan BO? GM tar fel flicka helt enkelt. Nån som vet mer om cafeägarinnan? Ovänner? Skulder?
2015-06-28, 22:15
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det fetstilta får du utveckla. Lisa blev nedklubbad vid kaféet, stoppades ner i bagageluckn, kördes 40 meter, klev ur själv och gick in i slaktrummet? Är det det du och Ockham menar?

Och vem handske pratar du om nu? Medgärningsmannens? Hur kom den in i bilden?

Jag har framfört två olika scenarion, tvingad in i bil, död in i bil, välj fritt. Är du så urbota korkad så att du inte kan följa med i resonemangen bör du kanske inte vara här och diskutera, jag tycker mig ana att ditt intellekt inte är alldeles normalt. Din förmåga att läsa mellan raderna och tänka abstrakt synes vara något begränsad.

Jag talar givetvis om den handske som påstås vara Lisas. Jag erkänner, skrev fel, och rättade också, gå tillbaks och läs igen.

Att du gör dig löjlig över en sådan sak visar mest på att dina argument börjar tryta.

Jag resonerar i grova drag, har inga svar på vad som hände, dock försöker jag förställa mig hur det kan ha gått till i stort. Men för all del, grotta ner dig i komplexa och ohanterbara teorier, kul att se kreativiteten.
2015-06-28, 22:20
Medlem
Finns det några bevis som antyder att Lisa själv har varit i ladan där handsken hittades? Har själv inte hört huruvida polisen har hittat andra spår där inne.
2015-06-28, 22:20
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag har framfört två olika scenarion, tvingad in i bil, död in i bil, välj fritt. Är du så urbota korkad så att du inte kan följa med i resonemangen bör du kanske inte vara här och diskutera, jag tycker mig ana att ditt intellekt inte är alldeles normalt. Din förmåga att läsa mellan raderna och tänka abstrakt synes vara något begränsad.

Jag talar givetvis om den handske som påstås vara Lisas. Jag erkänner, skrev fel, och rättade också, gå tillbaks och läs igen.

Att du gör dig löjlig över en sådan sak visar mest på att dina argument börjar tryta.

Jag resonerar i grova drag, har inga svar på vad som hände, dock försöker jag förställa mig hur det kan ha gått till i stort. Men för all del, grotta ner dig i komplexa och ohanterbara teorier, kul att se kreativiteten.
Jag försöker inte grotta ner mig i komplex och ohanterliga teorier, jag försöker förstå dina hypoteser och tycker de är komplexa och ohanterliga. Ju mer detaljer jag frågar om, desto mer krystade förklaringar kommer du med. Och han med rakborsten tycks du ha tappat bakom dig för länge se'n. Det sannolikaste är att Lisa gick in i ladan, frivilligt, på egna ben. Där tappade hon handsken, troligen i samband med att hon mördades.
2015-06-28, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Okey? Hur pass mycket vanligare har det blivit? Har vi haft en 1, 3 eller till och med 10% ökning av beställningsmord på17-åriga skötsamma flickor?

Jag gissar att du mest sitter och snackar skit...

Nu vet inte jag var du fått uppgifterna om beställningsmord ifrån.
Vad jag skriver om är att hotbilden för personer i statlig utlandstjänst har ökat och även mot deras familjer. Samt att det skulle ha funnits en misstanke om det även i detta fall.
Övriga slutsatser du drar av detta får stå för dig.
2015-06-28, 22:22
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lollypoppet
kan det ha varit så att GM varit ute efter cafeägarinnans dotter som åkte moped hem strax innan BO? GM tar fel flicka helt enkelt. Nån som vet mer om cafeägarinnan? Ovänner? Skulder?

Dottern transporterade dagskassan?
2015-06-28, 22:22
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
AJ lär inte ha behövt låsa upp några dörrar på ladan mitt emot cafeét . Dörrarna var ju borttagna och stod vid sidan av dörröppningen . Där var ju bara att traska in för både pappan och polisen .
Jag tror inte handsken fanns där på söndag kväll utan har placerats där på måndagen .
Och inga mopedhandskar blåser i motsatt riktning mot var vinden kommer ifrån .

Uppgiften på att gårdsdörrarna ska ha varit avplockade? Gärna länk.

Med tanke på var det senare under utredningsarbetet begärdes grävning i marken, vill man gärna ringa in området i ladan till nära där handske påträffades, dvs i öppningen/genom-öppningen. Det har ju arbetats duktigt i denna ladan.
Det står dock obekräftat exakt var i ladan handsken påträffades.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in