Citat:
Ursprungligen postat av
FruLibertas
Förvisso. Men jag tror att M egentligen tycker att DÖ är ett jävla skit som de släpat ända hit. DÖ måste kosta fruktansvärt mycket för M. Det var som Ulf Adelsohn skrev på Facebook dagen efter DÖ - "Tro mig - denna överenskommelse är signerad Reinfeldt - Batra har fått den i knät".
Men M har bundit upp sig så hårt att de behöver en legitim anledning till att skrota DÖ. De kan i dagsläget inte skrota DÖ utan att alla DÖ försvarare i ledningen måste avgå. Och det kan vi vara säkra på är det sista som den politiska karriäristen AKB tänker göra.
Men tänker jag - om KD och/eller FP åker ut så upphör Alliansen och M kan hitta en dörr ut utan att förlora ansiktet.
Jag delar för övrigt inte uppfattningen om att SD väljare föredrar S. Om det lutar åt något håll så är det lätt till höger. Och i ett landskap där M dragit vänsterut och S lierat sig med V och MP tycker jag att valet av samarbetspartner självklart är M.
DÖ har noll legitimitet bland moderata (och övriga allianspartiers) väljare, vilket ett antal undersökningar har visat. Jag tror också att Reinfeldt är hjärnan bakom, och det har väl framkommit att det var just han och Damberg som drog i tåtarna.
Min tes om att DÖ skrotas inom nuvarande mandatperiod baseras på främst två orsaker. Den ena består av det otroliga missnöjet som finns inom alliansen och M i synnerhet samtidigt som beröringsskräcken till SD har minskat enormt. En majoritet av alliansväljarna vill samarbeta med SD, och drygt 1/3 föredrar SD framför de rödgröna angående samarbetspartners. Missnöjet lär inte bli mindre när den riktiga budgeten, dvs höstbudgeten ska baxas igenom i höst. Med hänsyn till de enorma utgifter som ska finansieras och benägenheten att efterkomma Jonas Sjösteds krav måste ett stort kapital frigöras. Detta utgörs så klart av skattehöjningar. Att M, om än passivt, stödjer skattehöjningar är som att SD ger sitt stöd till ökad invandring. Ur väljarsynpunkt är det således förödande.
Den andra faktorn består av alliansföreträdarnas ständiga hot. Jag har aldrig hört AKB uttryckligen säga "valet 2018" utan det är "nästa gång vi möter väljarna som gäller". Hon har även flaggat för att rikta misstroendevotum och därigenom fälla regeringen. Fortsätter hon med att komma med tomma hot i tre års tid utan att skrida till verket lär hennes trovärdighet skjutas i sank.
Öppningen för att bryta DÖ finns definitivt. Nu ska frågan underställas den moderat stämman i höst. Men oavsett utfallet av den omröstningen, tror jag att missnöjet blir så stort att M till slut viker ner sig.