Citat:
Ursprungligen postat av
icefrontier76
Om utvecklingen i opinionen håller i sig, så kanske FP och KD åker ur riksdagen. Med ett M runt 27-30%% och ett SD runt 22-25% kan man få majoritet utan stöd från en massa småpartier.
M skulle kunna regera självt med stöd från SD. Finge SD genom sin migrationspolitik, skulle SD säkert vara beredd att stödja M i princip i allt. Det skulle kunna bli en väldigt kraftfull och handlingskraftig regering.
Om vi utgår ifrån ditt framtidsscenario stämmer att FP och KD åker ur (även fast jag inte tror det), och att M och SD blir så pass stora som du tror. Varför skulle SD passivt släppa igenom Moderaternas budget och låta Moderaterna få SD:s starkaste profilfråga? Vi pratar besparingar här på mellan 150-200 miljarder under en mandatperiod som då Moderaterna kan laborera och leka med. Det finns inte en chans att SD tar ett sånt beslut då man riskerar att slakta sig själv och ge M ett lyft. SD tycker nog visserligen att det är bekvämt att vara supervågmästare just nu, men slutmålet är givetvis att få sitta i regering.
Jag tror snarare att S är väldigt angelägen om att slå sig fria från MP och V. Samtidigt vet vi att M:s partiledning är beredd att åsidosätta sin egen politik för att kunna fortsätta med en extremt liberal invandring. Jag tror att sannolikheten är större att S och M bildar en koalitionsregering än att SD hamnar i regering. Troligtvis så kommer DÖ att gälla efter valet 2018. Så en koalitionsregering blir det bara om SD är större än både vänster- och högerblocket.