2015-06-28, 17:02
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tompelicious
Jag håller med. Jag tror också att mer fokus på mjuka frågor kan vara till fördel för SD. De behöver inte spela lika mycket på invandringen längre, för alla vet ändå att det är det enda partiet som vill förändra på riktigt i den frågan. Föräldrars frihet är ju en fråga som jag tror kan locka många kvinnor, dock kanske inte feministerna, men de är nog ett hopplöst fall oavsett

Sjukvården är ju en väldigt viktig fråga som SD kunde fokusera mera på. Även äldreomsorgen är viktig tycker jag, där hamnar ju många av oss, tids nog.
2015-06-28, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av att
Det är min uppfattning också. PK-indoktrineringen i skolan är stark, och de unga tjejerna håller på F! i stor utsträckning, dessvärre.

Unga tjejer är de som är mest känsliga för vad som anses normalt. De kommer aldrig att rösta SD så länge stigmatiseringen av SD fortsätter i medierna. Men de skulle vända sig till SD i stort sett omedelbart om SD skulle överta en hegemonisk ställning från PK-folket.

När folk analyserar framtida väljarstöd bortses det ofta från att samhället utgör ett trögt system. I hela Europa har stödet för nationalistiska partier ökat så gott som årligen. Och det ökade stödet gör det enklare att växa ytterligare. Det förefaller helt uppenbart att hela Europa kommer att bli mer nationalistiskt under den kommande 10 års perioden. Och kvinnorna kommer att följa med när stigmatiseringen upphör.
2015-06-28, 17:35
Medlem
Beträffande unga väljare (18-29 år) gjorde Novus en mätning i februari, där SD fick över 15 %. Det ska då nämnas att stödet för S bland ungdomar är tämligen lågt, strax under 19 %. Vissa debattörers prat om att F! absorberar ungdomarna är bara nys. Enligt mätningen fick de drygt 6 %, det vill säga SD är mer än dubbelt så stora. Störst parti bland ungdomarna är M, så någon vänstervåg kan man inte utröna hos ungdomarna.

http://samtiden.nu/9867/m-storsta-parti-i-tv4novus-undersokning-aldersgruppen-18-29-ar-s-far-endast-stod-av-189-sd-152-fi-61 -video/
2015-06-28, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
Jag hoppas du har rätt för jag har ingen lust att vänja mig vid terrordåd.

Hitler hade starkare stöd av kvinnor än män på 30-talet. Något som borde vara omöjligt med PK-mediernas nuvarande logik. Men det är vedertagen fakta att kvinnor är betydligt mer mottagliga för propaganda och marknadsföring.

Det heter att SD måste bedriva mer kvinnlig politik för att få ökat stöd bland kvinnor men det som egentligen krävs är istället hegemonisk ställning och skicklig propaganda. Sakargument biter inte på kvinnor utan det är känsloargument och åter känsloargument som gäller.

Åkesson har fört,partiet i rätt riktning för att bli socialt accepterade men SD politikerna måste bli skickligare på att framställa sig själva som ett gott parti, snarare än det strikt rationella parti som nu förs fram. Kvinnor bryr sig inte om sakfrågor.
2015-06-28, 18:09
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
Exakt! Hela toppskiktet i M måste bytas ut mot moderater som stått upp mot partiets svängning till nyliberalismen.
Då blir det nog ett väldigt tunt "toppskikt" kvar.
2015-06-28, 18:11
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Det optimala för SD vore snarare ett samarbete med S.
Men det S som värnar om svenskens välfärd finns inte kvar längre.
2015-06-28, 19:16
Medlem
Floragatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Napoleon.Snowball
Precis.
Dessutom bör SD inte ffa tilltala sina kärnväljare - de har ändå inget annat alternativ - utan SD måste vara attraktiva för en bred medelklass. Det var så M fick sina väljare under 00-talet. Dessutom har tyngdpunkten hos väljarkåren, åtminstone bland etniska svenskar, flyttats flera steg åt höger (i ekonomiska frågor). Arbetarklassen är inte intressant. Den arbetande klassen är den man måste nå.
Parallellen till hur Moderaterna blev det nya arbetarpartiet är också intressant på så vis att SD, med rätt retorik, skulle kunna göra något liknande i fråga om flyktingpolitik. När SD lyckas övertyga människor om att det faktiskt är mycket mer rättvist, humant och effektivt att hjälpa på plats än att locka hit halva världens barfotafolk, kommer man kunna leva högt på denna moraliska seger. Då är plötsligt SD de nya sanna humanisterna i flyktingfrågan. Önsketänkande kanske, men inte alldeles osannolikt.
2015-06-28, 19:38
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Floragatan
Parallellen till hur Moderaterna blev det nya arbetarpartiet är också intressant på så vis att SD, med rätt retorik, skulle kunna göra något liknande i fråga om flyktingpolitik. När SD lyckas övertyga människor om att det faktiskt är mycket mer rättvist, humant och effektivt att hjälpa på plats än att locka hit halva världens barfotafolk, kommer man kunna leva högt på denna moraliska seger. Då är plötsligt SD de nya sanna humanisterna i flyktingfrågan. Önsketänkande kanske, men inte alldeles osannolikt.

Bra inlägg och väl genomtänkt, helt i linje med SD:s huvudspår i flyktingfrågan.

Återstår därför att skickligt kommunicera och genomföra detta huvudspår.

Kommer i så fall att ytterligare stärka SD:s politiska position i alla samhällsskikt.
2015-06-28, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FruLibertas
Förvisso. Men jag tror att M egentligen tycker att DÖ är ett jävla skit som de släpat ända hit. DÖ måste kosta fruktansvärt mycket för M. Det var som Ulf Adelsohn skrev på Facebook dagen efter DÖ - "Tro mig - denna överenskommelse är signerad Reinfeldt - Batra har fått den i knät".

Men M har bundit upp sig så hårt att de behöver en legitim anledning till att skrota DÖ. De kan i dagsläget inte skrota DÖ utan att alla DÖ försvarare i ledningen måste avgå. Och det kan vi vara säkra på är det sista som den politiska karriäristen AKB tänker göra.

Men tänker jag - om KD och/eller FP åker ut så upphör Alliansen och M kan hitta en dörr ut utan att förlora ansiktet.

Jag delar för övrigt inte uppfattningen om att SD väljare föredrar S. Om det lutar åt något håll så är det lätt till höger. Och i ett landskap där M dragit vänsterut och S lierat sig med V och MP tycker jag att valet av samarbetspartner självklart är M.

DÖ har noll legitimitet bland moderata (och övriga allianspartiers) väljare, vilket ett antal undersökningar har visat. Jag tror också att Reinfeldt är hjärnan bakom, och det har väl framkommit att det var just han och Damberg som drog i tåtarna.

Min tes om att DÖ skrotas inom nuvarande mandatperiod baseras på främst två orsaker. Den ena består av det otroliga missnöjet som finns inom alliansen och M i synnerhet samtidigt som beröringsskräcken till SD har minskat enormt. En majoritet av alliansväljarna vill samarbeta med SD, och drygt 1/3 föredrar SD framför de rödgröna angående samarbetspartners. Missnöjet lär inte bli mindre när den riktiga budgeten, dvs höstbudgeten ska baxas igenom i höst. Med hänsyn till de enorma utgifter som ska finansieras och benägenheten att efterkomma Jonas Sjösteds krav måste ett stort kapital frigöras. Detta utgörs så klart av skattehöjningar. Att M, om än passivt, stödjer skattehöjningar är som att SD ger sitt stöd till ökad invandring. Ur väljarsynpunkt är det således förödande.

Den andra faktorn består av alliansföreträdarnas ständiga hot. Jag har aldrig hört AKB uttryckligen säga "valet 2018" utan det är "nästa gång vi möter väljarna som gäller". Hon har även flaggat för att rikta misstroendevotum och därigenom fälla regeringen. Fortsätter hon med att komma med tomma hot i tre års tid utan att skrida till verket lär hennes trovärdighet skjutas i sank.

Öppningen för att bryta DÖ finns definitivt. Nu ska frågan underställas den moderat stämman i höst. Men oavsett utfallet av den omröstningen, tror jag att missnöjet blir så stort att M till slut viker ner sig.
2015-06-28, 20:09
Medlem
Menveds avatar
Det enda intressanta som händer i svensk politik nu är ökningen för SD i opinionen. Allt annat är sekundärt.

Det verkar som att vi är tillbaka i strategin att ignorera SD nu men den här gången inte främst för att stoppa SD:s framfart utan för att hela ämnet är för jobbigt för journalisterna att ta i. Tidigare idag hade SvD en guide till vad som händer i Almedalen. Dock hade man utelämnat att onsdagen är SD:s dag. Det var som om SD överhuvudtaget inte existerade. Efter att Mats Dagerlind uppmärksammat artikeln på Twitter så ändrade SvD i artikeln, men det visar hur extremt tråkigt och ledsamt det är för journalisterna att beröra det här ämnet. Som om en komet skulle träffa jorden 2018 och det inte fanns något sätt att stoppa den.

Jag tror det börjar gå upp för alla nu att 2018 är slutdatumet för l'ancien regime och att efter september -18 så lever vi i en ny politisk verklighet som kommer att vara radikalt annorlunda än det vi nu ser. Journalisterna kommer att vara de största förlorarna på detta för SD kommer att utnyttja all sin politiska makt till att slå mot propagandastaten.
2015-06-28, 21:08
Medlem
FruLibertass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menved

Jag tror det börjar gå upp för alla nu att 2018 är b för l'ancien regime och att efter september -18 så lever vi i en ny politisk verklighet som kommer att vara radikalt annorlunda än det vi nu ser.
Klockrent

Det måste göra så fruktansvärt ont att veta att man går mot sin undergång och att allt kommer att vara annorlunda efter 2018. Kanske får vi rent av se lite undergångsdekadens a la Fin du Siecle vad det lider?
2015-06-28, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tompelicious
Är de verkligen det? Jag har för mig att i det framgick att de hade svårare att nå ungdomar, speciellt unga tjejer, än andra grupper. Det vara visserligen i SCB:s undersökning..
Jag vill minnas att SD är klart underrepresenterade bland förstagångsväljare. Kan det vara i SCB's undersökning man såg detta?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in