2015-06-28, 17:35
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
”Vad skulle skälet till ett sådant tidigare besök tänkas ha varit tycker du?”

Bör väl du svara på som är den ende som gjort det påståendet.

Man kan i princip hitta på vilken story som helst, dock bör man kunna ge rimliga förklaringar till att det kanske gick till på ett visst vis tycker jag. Jag kan inte se en enda vettig förklaring till varför Lisa skulle gå över vägen för att kissa när det fanns möjlighet att kissa dolt bakom caféet.

Hon kanske kissade i ladan, eller utanför, eller uppe på taket, det vet vi inte, finns dock ingen trolig förklaring till att hon skulle göra så.
2015-06-28, 17:37
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Man kan i princip hitta på vilken story som helst, dock bör man kunna ge rimliga förklaringar till att det kanske gick till på ett visst vis tycker jag. Jag kan inte se en enda vettig förklaring till varför Lisa skulle gå över vägen för att kissa när det fanns möjlighet att kissa dolt bakom caféet.

Hon kanske kissade i ladan, eller utanför, eller uppe på taket, det vet vi inte, finns dock ingen trolig förklaring till att hon skulle göra så.
Jo, det finns en trolig förklaring. Hon behövde gå på toa, och det fanns en i ladan. Bättre än att kissa bakom kaféet eller på taket. Jag skulle iaf föredra toa.
2015-06-28, 17:39
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Bra, då kan du förklara varför det inte är sannolikt att Lisa gick in i ladan för att kissa om det trängde på, och vad som är sant i att det var två banemän.
Jag har kollat på karta och bilder nu och där finns rätt så gott om träd och buskar runt cafeet så kissteorin verkar jäkligt osannolik. Om hon har varit i ladan så är det nog jäkligt stor sannolikhet att hon har blivit ditförpassad med våld. Allt annat låter mer som febriga fantasier. Med vad som framkommit såhär långt är kanske bäst att tillägga.
2015-06-28, 17:39
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Jo, det finns en trolig förklaring. Hon behövde gå på toa, och det fanns en i ladan. Bättre än att kissa bakom kaféet eller på taket. Jag skulle iaf föredra toa.
Frågan är hur hon visste det och varför hon inte tog mopeden när hon ändå var på g.
2015-06-28, 17:40
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Det är batter att se till fakta, alltså läsa förundersökningar där mord börjat med försvinnande, Linda I Falun 3 dagar, Marina I Spekeröd 1 dygn, VB I Boden 1 eller 2 dygn och så vidare. Vid samtliga dessa fall så har polisen bett anmälaren att återkomma efter ett dygn om personen fortfarande är försvunnen.

Det finns fler fall men dessa bör räcka för att förstå att det är en generell regel att polisen väntar ett dygn innan polisen påbörjar utredningen om det inte finns särskilda skäl som talar för att det är en akut situation eller ett brott.

Ja, här finns möjligheten till att samla kunskap i ämnet med hjälp av specifierad fakta om unika fall, därefter jämföra omständigheter med detta ärende om Lisa, om man inte kan förmå sig ett telefonsamtal med polisen eller få det bekräftat på annat vis, utanför flashback eller internet för den delen.

I frågan om 24-timmarsregeln är dock svaret svart/vitt. Den gäller som ram i kategorin "saknad person", såtillvida inte särskilda skäl inte föreligger.

I Lisa´s fall handlade det säkert inte om många sekunder innan det gick att åsidosätta dygn-regeln.
Antalet helt uppenbara faktum talade sitt tydliga språk när infon landade på bordet.
Senast redigerad av rotesau 2015-06-28 kl. 18:31.
2015-06-28, 17:42
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Jag har kollat på karta och bilder nu och där finns rätt så gott om träd och buskar runt cafeet så kissteorin verkar jäkligt osannolik. Om hon har varit i ladan så är det nog jäkligt stor sannolikhet att hon har blivit ditförpassad med våld. Allt annat låter mer som febriga fantasier. Med vad som framkommit såhär långt är kanske bäst att tillägga.
Andra drar andra slutsatser av sin analys.
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Enligt de bilder jag granskat, gjorde jag bedömningen att det inte varit tillräckligt ostört. Hon kunde ha setts från vägen.
Och naturligtvis är en toa att föredra.
2015-06-28, 17:45
Moderator
OYs avatar
Citat:
Enligt de bilder jag granskat, gjorde jag bedömningen att det inte varit tillräckligt ostört. Hon kunde ha setts från vägen.

Knappast på fastigheten...

Man kan ju fortsätta att spekulera i varför hon ska ha begivit sig iväg från mopeden, men som jag sagt, det viktiga är att mopeden med nyckeln isatt, indikerar att GM aldrig sett den, alltså bör Lisa ha träffat på GM någon annanstans, åtminstone på andra sidan caféet.

Du ser förmodligen inte skogen för alla träden.

Jo, fastigheten, precis som jag skrev, för du menar väl inte att hon kissade uppåt om hon nu kissade på den fastighet som ladan står på?

Varför indikerar mopeden med nyckel att gärningspersonen inte har sedd den?
Moderator
OYs avatar
Citat:

Hur vet du att det finns en toalett i ladan, hur kunde Lisa veta det?
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
varför hon inte tog mopeden när hon ändå var på g.
Bra poäng, faktiskt. Så hon kanske blev ditlockad. Litauerna kan ju ha morsat på henne tidigare. Rhona ansåg det sannolikt att de åtminstone hade sett varandra tidigare.
2015-06-28, 17:46
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Andra drar andra slutsatser av sin analys.

Och naturligtvis är en toa att föredra.
Isf tror jag mer på teorin om att GM snodde hennes mobil och sprang in i ladan och BO följde efter. Men den tror tror jag iofs heller inte speciellt mycket på.
2015-06-28, 17:48
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Hur vet du att det finns en toalett i ladan, hur kunde Lisa veta det?
Du får läsa svaren jag skriver till dig.
Citat:
Vem har sagt något om att kissa på golvet? Det var en arbetsplats, så det fanns säkert toa ordnat. Eller tror du arbetarna gick in på kaféet vid behov?
2015-06-28, 17:49
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Bra poäng, faktiskt. Så hon kanske blev ditlockad. Litauerna kan ju ha morsat på henne tidigare. Rhona ansåg det sannolikt att de åtminstone hade sett varandra tidigare.
Minns jag rätt att det är 200 M mellan cafe och lada?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in