2015-06-28, 16:48
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Oavsett vad dottern eller de andra sa så är säkerhetskontrollen naturlig. Alla kan missta sig. Och att lämna nyckeln i låset i fem minuter kan anses riskfritt, då moppen var gömd bakom huset.

Alla människor är olika. Mobilen kan ha stängts av av batteribrist pga sista SMS:et. Och banemannen behöver inte ha suttit och väntat, han kan ha jobbat, vilket litauerna normalt inte gjorde på söndagar.
Visst urladdad telefon inför 4-5 mils mopedfärd för första gången, blixtsnabbt kissnödig till detta.
Sannolikhet och rationellt tänkande fattas dig, är det kvinnan i dig och dina känslor och komplex som ställer till det så för dig?
Lisa var väldigt söt, men det är inte du, är det så?
2015-06-28, 16:48
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det är sannolikt att en telefon stängs av för att batteriet är slut.

Men det är inte sannolikt att Lisa går in i en lada efter 18.23, en söndag för att kissa och möter två random banemän som arbetar där annars Litauerna brukade arbeta, och blir överfallen där medan hon kissar.

Jag är övertygad om att hon inte lämnade sin motorcykel, hon blev tilltalad och sen vet vi inte vad som skedde annat än att först så dog telefonen och sen Lisa var borta.

Det är bra att vara obstinat, men inte på bekostnad av sanningen och allvaret i en sak som denna.
Bra, då kan du förklara varför det inte är sannolikt att Lisa gick in i ladan för att kissa om det trängde på, och vad som är sant i att det var två banemän.
2015-06-28, 16:50
Medlem
Mack-Bolans avatar
Citat:
Oavsett vad dottern eller de andra sa så är säkerhetskontrollen naturlig. Alla kan missta sig. Och att lämna nyckeln i låset i fem minuter kan anses riskfritt, då moppen var gömd bakom huset.

Alla människor är olika. Mobilen kan ha stängts av av batteribrist pga sista SMS:et. Och banemannen behöver inte ha suttit och väntat, han kan ha jobbat, vilket litauerna normalt inte gjorde på söndagar.

Iom. att vi egentligen inte vet något öht.
Man måste ändå ta in sannolikheten i beräkningen.

Vi vet att bröderna gillade att fiska, finns det fisk i gölen bakom Cafet?
Kanske de fiskade denna söndag?
Kanske bröderna var förbi och letade efter kaffebröd, antingen till grisarna eller sitt söndagsfika.
Kanske rekade bröderna för ett inbrott,,

Inga osannolika teorier någon av dem.

Ang. att telefonen stängdes av pga batteriet, eller medvetet av BO.
Vi vet att delar av en telefon hittats, som kan antas vara BO.
Vad är då sannolikheten att den stängts av av BO eller slocknat pga batteriet?
2015-06-28, 16:51
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Har du någon källa på att masttömning ej skett före 12/6?
Dessvärre har jag ingen källa som påvisar motsatsen i just detta fall.

Vid organisering av "särskild händelse", vilket inträffar 8/6, finns givetvis befogenheter till att börja undersöka mobiltrafik.
Under rådande omständigheter, där det även inriktas på att återfinna LH vid liv, trots indikationer på att ett bortförande ägt rum, så faller sig en masttömning naturlig.
I en del där man slår ihop dom faktum som fanns i tidigt skede, så är en kontroll av mobiltelefoner ett av de första åtgärder som görs.
Däremot kan fullständiga resultat låtit vänta på sig, då mobiltrafik kan vara tidskrävande att få ut samt analysera.

Om detta inte skett är det att betrakta som tjänstefel. (?)

https://polisen.se/Global/www%20och%...SFS2006_14.pdf

"Särskilda direktiv
Bevissäkring, dokumentation, lägesr
apport, sekretess, intern- och
externinformation, bruk av mobiltelefoner"

Hittat den

Joo, min minnesbild förefaller korrekt. Nu vet jag inte hur rutinerna ser ut - men jag tycker det är anmärkningsvärt att en begäran om masttömning gjordes så sent.

Publicerad 2015-06-12 16:00

”Åklagaren har också tagit beslut om att göra en så kallad masttömning över mobiltelefontrafiken i området vid tidpunkten för försvinnandet.

Det kommer ta tid innan vi får besked på det och vi har inte hittat Lisa Holms mobiltelefon. Vi har anträffat mobiltelefonskal, och en handske. Hennes mobil är fortfarande avstängd. Den stängdes av på söndagskvällen och sista indikeringen från den var i sökområdet.”

http://www.dn.se/nyheter/lisa-holm-e...t-av-interpol/
2015-06-28, 16:51
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Vet du att bröderna inte jobbade alls på söndagar, kanske tom en stund den här dagen?
De kan ha hämtat något, de kan ha lämnat något, de kan ha förberett inför morgondagen osv.
De kan ha gjort detta tidigare under dagen och observerat en moped de aldrig sett förut, anat eller dragit en slutsats av detta.
De kan därför mycket väl ha befunnit sig på platsen då LH skulle bege sig hem, kaféts öppettider var någon ingen statshemlighet heller för den delen.
Litauerna sitter där de sitter på sannolika skäl, det gör dom säkert knappast bara för att de är litauer.
Har svårt att förstå varför inte de skulle ha observerat, och varit där på platsen just vid den tiden.
Det fetstilta. Varför inte? Polisen kanske har samma uppfattning om litauer som du.
2015-06-28, 16:53
Medlem
Mack-Bolans avatar
Citat:
Det fetstilta. Varför inte? Polisen kanske har samma uppfattning om litauer som du.

Som åklagare fått MGM häktade för Sannolika skäl, sluta trolla.
2015-06-28, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Sånt kan ändå hända.

Hon behövde inte ha stängt av sin telefon. Redan efter sms:et kan hon ha gått mot ladan. Sedan behövde hon inte gå in i ladan, utan det räckte ju att ingen kunde se henne därifrån. Av en slump fanns GM alldeles i närheten och fick syn på henne med byxorna nere. Han kanske började tramsa och hon blev arg och resten utvecklade sig till någonting riktigt otrevligt.

Och GM kan ha varit någon som brukade snickra på ladan...

Nu läste inte du vad jag skrev.

Jag skrev att om man spekulerar eller antar så är det rimligt att anta att en telefon stängs av för att batteriet är slut.

Jag skrev inte att det var det som skedde!

Det är inte rimligt att Lisa gick in i en lada för att kissa och träffade random baneman. Läs ordväxlingen, innan du svarar. Tack, på förhand.

Jag skrev om vad som är rimligt att anta. Läs innan du svarar. Tack, på förhand!

Däremot är det rimligt att anta att det finns häktningsgrunder för två filurer från Litauen, då två instanser beviljat häktningen, och HD inte prövat häktningen eftersom det inte föreligger formellt fel för häktningen.
2015-06-28, 16:54
Medlem
Mack-Bolans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Hittat den

Joo, min minnesbild förefaller korrekt. Nu vet jag inte hur rutinerna ser ut - men jag tycker det är anmärkningsvärt att en begäran om masttömning gjordes så sent.

”Åklagaren har också tagit beslut om att göra en så kallad masttömning över mobiltelefontrafiken i området vid tidpunkten för försvinnandet.

Det kommer ta tid innan vi får besked på det och vi har inte hittat Lisa Holms mobiltelefon. Vi har anträffat mobiltelefonskal, och en handske. Hennes mobil är fortfarande avstängd. Den stängdes av på söndagskvällen och sista indikeringen från den var i sökområdet.”

Bra, då är det bekräftat. Detta kommer bidra till att brottet kommer lösas.
2015-06-28, 16:55
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Visst urladdad telefon inför 4-5 mils mopedfärd för första gången, blixtsnabbt kissnödig till detta.
Sannolikhet och rationellt tänkande fattas dig, är det kvinnan i dig och dina känslor och komplex som ställer till det så för dig?
Lisa var väldigt söt, men det är inte du, är det så?
Batteriet var dåligt. GP: Spår hittat efter försvunnen 17-åring
Citat:
- Vi vet inte varför men hennes batteri var dåligt, säger Christer Fuxborg.
Det är bättre att du sysselsätter båda dina hjärnceller med att hänga med istället för att kränka.
Senast redigerad av XeniaOnatopp 2015-06-28 kl. 17:00.
2015-06-28, 16:56
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wizardinrobe
Du är allt trög i toppen, du fattar inte att du har fel, om du har fattat det, så tror du att det hjälper att förneka. Jag har arbetat med polisförundersökningar i många år ´som en del av mitt arbete , och behöver såklart inte fråga.

Jag vet, medan du bara lever i TV-världen

Det var lite skrämmande att höra. Föreslår att du går tillbaka till skolbänken innan du fortsätter bedriva arbete intill förundersökningar. Dina sätt att uttrycka sig ger bilden av en person som blir förbannad när argumenten tryter och lossnar. Att en sådan person arbetar intill en förundersökning borde vara föremål för utredning i sig.

Om du sansar dig lite, ringer ett samtal till polisen och frågar om 24h-regeln lite generellt, så kommer du få bra svar. Jag har inget behov att att få något medgivande av dig, men i ditt smartaste läge så gör du rätt i att sluta citera mig/svara på mina inlägg i denna fråga.
2015-06-28, 16:58
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mack-Bolan
Som åklagare fått MGM häktade för Sannolika skäl, sluta trolla.
Det finns säkert folk som inte är lika fördomsfulla som #krackelerar, men ännu vet vi inget om orsaken till häktningen, bara att det saknas tekniska bevis.
2015-06-28, 17:04
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Hittat den

Bra att du hittade den artikeln. Har inte sett den tidigare.

Öppna tolkningen lite grann.
Att det informeras om att åklagaren tagit beslut i frågan är inte detsamma som att arbetet inleddes i samband med denna DN-artikeln släpptes.
Detta är snarare en bekräftelse på att arbetet med masttömning inletts i tidigt skede, då det i artikeln framgår att polis faktiskt vet hennes sista mobilangivelse.

Som jämförelse, i samma artikel finns detta:
"Man har påbörjat en kartläggning av alla gäster som besökte kaféet under söndagens eftermiddag och kväll, vilket rör sig om ett hundratal."

Ska man tolka det som att polisen väntade ända till 12/6 med att inleda undersökning av vilka gäster som befunnit sig på caféet vid dagen för försvinnandet?
Senast redigerad av rotesau 2015-06-28 kl. 17:21.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in