Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-28, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Det anmäls 15 000 försvinnande till polisen varje år och det är cirka drygt 300 försvinnande som leder till åtgärder från polisens håll, som i detta fall.

I de övriga 14 700 fallen så väntar man definitivt 24 timmar eller mer och då har de allra flesta kommit till rätta.

Av de dryga 300 försvinnanden som sker varje år och som leder till polisutredning så är det en väldigt liten del av dessa försvinnanden där den försvunne utsatts för ett brott.

Så självklart finns det en generell regel som innebär att polisen inte drar igång några sökinsatser förrän den försvunne varit borta i en eller ett par dygn. Undantag från den regeln är om det föreligger omständigheter som talar för att den försvunne utsatts för brott, olycka eller att man misstänker självmord.

I detta fall finns det omständigheter som talade för att hon kunde ha utsatts för brott och då drar man igång med polisinsatser omgående, précis som man gör i dina självklara exempel också.
Ungefär så menade jag också. Bara det att du är bättre än mig att klä det i ord.
2015-06-28, 14:53
Medlem
DIdes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mack-Bolan
I tråden mordet på VB i boden finns mycket matnyttigt och även i FUP för det fallet gjordes en hel del loggning mobiltelefoner av misstänkta. Position, samtal, sms, Facebook etc.

Tror nog polisen gör samma koll i detta fall.

Vi får väl hoppas på det för det ger en bra analys av händelser i området och med den snäva tidsrymd det handlar om så borde de ge mycket information.
2015-06-28, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Som den här tråden krackelerar är det inte längre meningsfullt att posta intressant information.

OT: dags för en mod och kliva in med varningsblocket och städa upp lite i tråden.

ONT: Jag finner det otroligt märkligt att det inte pratas något om den preliminära obduktionsrapporten förutom att det inte var en "naturlig död". No shit?

Hela utredningen i sig känns jävligt skum, jag menar, ser man till andra unga människor i sverige som har blivit bragd om livet så pumpas det ut konstant information. Det skrivs snabbt om obduktionsrapportens innehåll, folk får reda på detaljer via skvaller/vänner/släkt till den mördade.

Varför är det ett sånt jävla hysh hysh om just den här händelsen, jag själv har väldigt svårt och tro att dessa män är dom som bragt LH om livet, men det är en helt annan femma.
2015-06-28, 15:06
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sofflan
OT: dags för en mod och kliva in med varningsblocket och städa upp lite i tråden.

ONT: Jag finner det otroligt märkligt att det inte pratas något om den preliminära obduktionsrapporten förutom att det inte var en "naturlig död". No shit?

Hela utredningen i sig känns jävligt skum, jag menar, ser man till andra unga människor i sverige som har blivit bragd om livet så pumpas det ut konstant information. Det skrivs snabbt om obduktionsrapportens innehåll, folk får reda på detaljer via skvaller/vänner/släkt till den mördade.

Varför är det ett sånt jävla hysh hysh om just den här händelsen, jag själv har väldigt svårt och tro att dessa män är dom som bragt LH om livet, men det är en helt annan femma.
Vilken information sitter du på som har svårt att tro att en eller båda gästarbetarna är GM?
De sitter fortfarande häktade på sannolika skäl.
Är det den berömda "magkänslan" som har infunnit sig?
Kan du utveckla konkret varför du har svårt att tro att räätt personer sittter häktade, är du möjligen ett medium, kanske en synsk kvinna typ Saida?
2015-06-28, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Vilken information sitter du på som har svårt att tro att en eller båda gästarbetarna är GM?
De sitter fortfarande häktade på sannolika skäl.
Är det den berömda "magkänslan" som har infunnit sig?
Kan du utveckla konkret varför du har svårt att tro att räätt personer sittter häktade, är du möjligen ett medium, kanske en synsk kvinna typ Saida?

Du är sannerligen ett riktigt FB mongo, det är helt klart mina egna spekulationer och jag sitter inte inne med nån som helst information. Precis som jag skrev i inlägget att vad jag tror är en helt annan femma och jag tycker det är märkligt att du tar så illa vid dig? Gå och lägg dig istället.
2015-06-28, 15:17
Medlem
wizardinrobes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Troligt är, att några 24h aldrig kom på tal kring detta försvinnande.
Regeln finns, men enbart för att rama in kategorin. Den har använts, men den är att betraktas som ett undantag i verkligheten.
Nej, någon sån regel finns inte, om den så gjorde hade det nog stått på polisens hemsida, men det gör det inte.
Titta mer på dina TV-serier du.....
2015-06-28, 15:22
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DIde
Vi får väl hoppas på det för det ger en bra analys av händelser i området och med den snäva tidsrymd det handlar om så borde de ge mycket information.

En masttömning gjordes i ett tidigt skede, därefter har säkerligen intressant mobiltrafik plockats ut. Detta är idag, en av de första åtgärder som görs vid ett brott av denna slags händelse och inte sällan resultera i det första som kan komma att användas som teknisk bevisning.

Med tanke på hur läget ser ut, är det föga troligt att aktuell mobiltrafik kunnat ge mycket för utredningens skull. Mobiltelefoner i området, vid aktuell tidpunkt är att betrakta som ett kallt spår.
Det enda det gett bekräftat är LH´s angivelser. Man kan dock sätta en viss reservation kring detta, då yppandeförbud följs.
Senast redigerad av rotesau 2015-06-28 kl. 15:24.
2015-06-28, 15:23
Medlem
wizardinrobes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Det anmäls 15 000 försvinnande till polisen varje år och det är cirka drygt 300 försvinnande som leder till åtgärder från polisens håll, som i detta fall.

Så självklart finns det en generell regel som innebär att polisen inte drar igång några sökinsatser förrän den försvunne varit borta i en eller ett par dygn.

Nej, någon regel finns inte. Om en tjej på 25 försvinner, och hennes pojkvän anmäler henne försvunnen två timmar efter at hon skulle kommit hem, och ingen särskilda upplysningar framkommer, så avväntar man nog lite.

Men om pojkvännen berättar att hennes bil stod kvar vid hennes arbetsplats med nycklarna i tändningslåset, så väntar man knappast en minut.

Det görs avväganden, men någon regel finns såklart inte.
2015-06-28, 15:29
Medlem
Omhäktningen på tisdag

Blir det bara en slentrianmässig omhäktning? Eller måste åklagaren komma med ytterligare material för att tillföra ngt i sakfrågan?
2015-06-28, 15:32
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Omhäktningen på tisdag

Blir det bara en slentrianmässig omhäktning? Eller måste åklagaren komma med ytterligare material för att tillföra ngt i sakfrågan?
Svårt att säga då vi inget vet om hur utredningen ser ut. Det kommer i vart fall bli press från försvaret om vad som har hänt sen sist, sen hur rätten ser på saken beror på vilka bevis åklagaren har sen tidigare. Några högre krav ställs dock knappast på åklagaren i detta läge.
2015-06-28, 15:33
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelleIsabelle
Har inte hållt mig uppdaterad i tråden på ett tag, men har en fundering.
Någon som vet om det stämmer att den nu släppta kvinnan har åkt tillbaka hem till Litauen?
Yes, hon har skyndat tillbaka till sitt Litauen. Det var väl inte så kul att vara kvar här som
läget ser ut. Bättre att ila hem och hämta lite tröst hos de nära och kära. Den förmodligen
käraste hon har, hennes karl alltså, är kanske ingen större mening att sitta och vänta på...
Det bör noteras att misstankarna kvarstår mot henne.

Hon är fortfarande misstänkt för grovt skyddande av brottsling men har inte belagts med några restriktioner som exempelvis reseförbud. Den enda restriktionen kvinnan har är det yppandeförbud som alla som var närvarande vid häktningsförhandlingen tidigare har fått.

– Det hade nog krävts sannolika skäl för att det skulle kunna utfärdas ett reseförbud, säger advokaten.

http://www.expressen.se/gt/frislappta-kvinnan-pa-vag-hem-till-litauen/
2015-06-28, 15:33
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wizardinrobe
Nej, någon sån regel finns inte, om den så gjorde hade det nog stått på polisens hemsida, men det gör det inte.
Titta mer på dina TV-serier du.....

Regeln finns.
Allt står inte på polisen hemsida, och därmed föreslog jag att du samlar på dig en egen bekräftad uppgift för att få reda på detta, förslagsvis ring polisen och fråga vad som generellt gäller.

Vid ett försvinnande av denna art, där dessa givna faktum finns, kommer det dock inte på fråga att applicera regeln. Det blir istället direkt en MSO-insats. Det blir en direkt åtgärd, då arbetsmaterial finns från start.
Senast redigerad av rotesau 2015-06-28 kl. 15:36.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in