Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-28, 14:17
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wizardinrobe
Skitsnack.
När ett barn eller åldring försvinner, så söker man omedelbart, det gäller också när en 17 åring lämnar sin moppe med nyckeln i, när hon skulle varit hemma.

Någon 24 timmers-regel finns INTE! Inte i något land om jag vet om. Att polisen i detta fall klassificerade händelsen som särskilt efter 16 timmar har inget med den imaginära 24.timmers regeln att göra. Varje fall värderas för sig.

Föreslår att du ringer polisen för att få information kring detta. Regeln innebär enbart att det ligger inom en ram, där en regel är erforderlig. Det enda jag kan göra är att löst hänvisa till länkar tex:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12223042.ab

I detta fallet med LH blev det dock aldrig ens fråga om att hänvisa/använda till denna regel. Precis som du säger, värderades detta ärende med utgångspunkt - faderns redogörelse, med uppföljning av polispatrull först på plats.
Troligt är, att några 24h aldrig kom på tal kring detta försvinnande.
Regeln finns, men enbart för att rama in kategorin. Den har använts, men den är att betraktas som ett undantag i verkligheten.
2015-06-28, 14:18
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Detta är en ganska intressant frågeställning, vet vi ens om det har gjorts fynd av LH's persedlar, har det bekräftats? Många tror att överfallet har sexuell karaktär och om man hittat klädesplagg tillhörande Lisa indikerar det stark för att hon kan ha blivit utsatt för våldtäkt. Jag har dock inte sett någonstans att det nämnts eller bekräftats att man hittat kläder som tillhör Lisa. Det var en person inatt som skrev att denne funnit kläder i anslutning till det område som mps tidigare i utredningen hittat fynd tillhörande Bo.
Vet inte om dessa fynd har relevans för utredningen i sig, men det är en intressant frågeställning som man bör ta i beaktning.
Det stämmer som du skriver, att polisen inte har gått ut med vilka fynd som gjorts utöver handsken och mobilprylarna. Så det var en ren spekulation från min sida, men det var den tanke jag fick när de den 12:e sa:
Citat:
– Vi tolkar det som att hon är kvar i området,
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20953668.ab

Fast sedan försökte talesmannen backa lite, så det är svårt att exakt avgöra deras inställning.
2015-06-28, 14:18
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Ja, du har varit inne på gästarbetare.

3-4 stycken som hade vägarna förbi. Baltisk eller polska. Ett gäng araber/afrikaner. Svensk. Alltihop i ett inlägg. Gissar man brett så får man ofta rätt. Men precis som du gissar fel på minst fyra av dessa fem gissningar kan litauerna vara fel. Har du något annat än polisens misstankar och dina egna fördomar att basera dina gissningar på?
Visst, jag påstod då och är fortfarande medveten om att det är möjligt med andra gärningsmän då jag mfl fick mothugg.
Det kan fortfarande visa sig att de två bröderna är helt oskyldiga.
Vet du vad sannolikhet och rationellt tänkande är för något?
Sannolikheten bör ligga på ungefär 99% att rätt personer sitter häktade, nej förresten 99.5%.

Edit: Lustigt att du bemöder dig med att rota igenom tråden och tar åt dig så pass.
Jag anar en ung kvinna bakom tangenterna, inte särskilt attraktiv, halvfet på ostbågar och chips, dålig hy etc. typen som brukar vara maniskt intresserad av slika fall då mer attraktiva tjejer far illa.
En pervers form form av skadeglädje uppvisar du.
Noterar att flera av de mest obstinata skribenterna är kvinnor av samma typ, illa dold skadeglädje då en söt tjej råkar illa ut. Sjukt är bara förnamnet.
Senast redigerad av krackelerar 2015-06-28 kl. 14:30.
2015-06-28, 14:20
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherlocksnake
Nej det finns inget annat, någon av de MGM har stått och lurpassat bakom cafeet. Möjligtvis har den andra GM snabbt kommit med en bil till cafeet. GM har med våld fört in LH i bilen och resan har startat. Betänk att LH förvinner i hjälm och handskar därmed kan all frivillighet att följa med uteslutas. Normalt sett om frivillighet funnits hade LH tagit av sig handskarna och hjälmen vid mopeden.
Den fule fan stog och lurpassade!

Han satt kanske och fiskade vid dammen intill caféet och såg Lisa gå bakom husknuten samtidigt som de två andra tjejerna lämnade med bil?

Att någon av bröderna skulle ha planerat att ta någon av tjejerna verkar ologiskt med tanke på att två av dem var bilburna och det var första gången som Lisa körde moped. Rimligt antagande är att tjejerna brukar köra bil och Lisa brukade få skjuts. Således är ett planerat överfall ganska osannolikt tycker jag.
2015-06-28, 14:21
Medlem
skaraborgskan1982s avatar
Men snälla du, ALLA spekulerar här!!! INGEN här VET mer än någon annan!!

Men okej, du VET att det ÄR litauerna som är skyldiga för att de har lokalkännedom och är allmänt onda balter. Och mer?
Ditt resonemang är alltså att de bodde där och var där och eftersom du vet mer än jag som inte får spekulera; exakt VAD har du mer på dom som INGEN annan härinne har kännedom om???

För det jag räknat upp ovan är inte bevis på att litauerna och INGEN annan gjorde det!!!!
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Spekulationer, väldigt långsökta är precis vad du sysslar med.
En försvunnen och aldrig återfunnen ung kvinna för snart 25 år sedan har mycket liten sannolikhet att ha något som helst samband med detta.
Det borde de flesta med ett uns av sunt förnuft begripa. Men inte du.
2015-06-28, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skaraborgskan1982
Men snälla du, ALLA spekulerar här!!! INGEN här VET mer än någon annan!!

Men okej, du VET att det ÄR litauerna som är skyldiga för att de har lokalkännedom och är allmänt onda balter. Och mer?
Ditt resonemang är alltså att de bodde där och var där och eftersom du vet mer än jag som inte får spekulera; exakt VAD har du mer på dom som INGEN annan härinne har kännedom om???

För det jag räknat upp ovan är inte bevis på att litauerna och INGEN annan gjorde det!!!!

Alla spekulerar inte, om man utgår ifrån att två Litauer är häktade, med två rättsliga instansers goda minne och att HD inte prövar frågan, då inget formellt fel har begåtts när dessa filurer häktades!

Jag är övertygad om att en död flicka på deras domäner inte är spekulation!
2015-06-28, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wizardinrobe
Thailand? Jag hade aldrig tänkt att äka dit, nu fick jag bekräftat att de som åker dit nog inte vet vad de håller på med.

Jag kan inte tala för andra men själv är jag ganska insatt i vad jag håller på med. Poängen är att det inte är helt otroligt att det finns fler länder och närmare än Thailand som resonerar så här.
I Sverige läggs inte högsta växeln in med en gång om det rör sig om en vuxen individ som i normala fall anses vara kapabel att ta hand om sig själv, kan man tänka sig.
När det rör sig om bortkomna barn och dementa åldringar, både tror, hoppas och till viss del vet jag att vi i Sverige inte delar exempelvis Thailands regelverk.
2015-06-28, 14:44
Medlem
FritzDaCats avatar
Rhonas kommentarer kan ju ge lite mer ledtrådar:

Citat:
Ursprungligen postat av Rohna
Inte många ens som bor nära känner de tillmisstänkta väl. De håller sig för sig själva.
Och då vet vi ju inte alla personliga drag de kan tänkas ha.
Citat:
Ursprungligen postat av Rohna
De tre har inget gemensamt godkänt alibi för tiden då Lisa försvann.
Jag gissar att detta betyder att frun till 35-åringen inte vet var bröderna höll hus eller att en av bröderna ensam hade varit på vift.
Något gemensamt kaffedrickande verkar alltså inte ha varit aktuellt som alibi.
2015-06-28, 14:46
Medlem
DIdes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jupp. Det är därför jag diskuterar tre master.
Och därav följdfrågan:
Hur precis position kan två master ge?

Edit: förtydligande. Positionering i storstad är en sak. Jag undrar: HUR specifik går det att vara på Blomberg?

Är telefonen kopplad mot två master kan man ganska precist bestämma position genom att lägga ut en karta och följa de vägar som finns. På landet är det färre vägar och man får väl utgå ifrån att de färdats på vägarna.

M a o även om man bara har två master och inte tre så går det att ganska korrekt bestämma position. Det som jag är lite fundersam är om tingsrätten enbart godkänt att lämna ut Lisas mobil eller om de helt enkelt sket i att tar reda på vilka andra mobilenheter som fanns i området. Det blir ju en ganska kort lista på kanske några hundra uppkopplingar som man säkert snabbt kan eliminera ur.

Jag har som sagt inte höga förväntningar på polisens förmåga att lösa brott med modern teknik och fram för allt inget förtroende för åklagarmyndigheten att förstå och nyttja IT-teknisk bevisning.
2015-06-28, 14:48
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallas
Du har helt rätt och jag förstår inte hur någon kan tro att det skulle gälla en generell tidsgräns i något civiliserat land. Tänkbara scenarion:
Äldre dement person borta i pyjamas i 15 graders kyla - "det har bara gått 20 timmar så vi väntar lite till".
10-åring försvunnen under lek vid vattendrag - "det har bara gått 20 timmar så vi väntar lite till".
Homosexuell man försvunnen under lördagskväll efter krogbråk. Sågs lämna krogen ensam men förföljdes av ett gäng böghatare - "det har bara gått 20 timmar så vi väntar lite till".
M.m. m.m.

Det anmäls 15 000 försvinnande till polisen varje år och det är cirka drygt 300 försvinnande som leder till åtgärder från polisens håll, som i detta fall.

I de övriga 14 700 fallen så väntar man definitivt 24 timmar eller mer och då har de allra flesta kommit till rätta.

Av de dryga 300 försvinnanden som sker varje år och som leder till polisutredning så är det en väldigt liten del av dessa försvinnanden där den försvunne utsatts för ett brott.

Så självklart finns det en generell regel som innebär att polisen inte drar igång några sökinsatser förrän den försvunne varit borta i en eller ett par dygn. Undantag från den regeln är om det föreligger omständigheter som talar för att den försvunne utsatts för brott, olycka eller att man misstänker självmord.

I detta fall finns det omständigheter som talade för att hon kunde ha utsatts för brott och då drar man igång med polisinsatser omgående, précis som man gör i dina självklara exempel också.
2015-06-28, 14:51
Medlem
Mack-Bolans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DIde
Är telefonen kopplad mot två master kan man ganska precist bestämma position genom att lägga ut en karta och följa de vägar som finns. På landet är det färre vägar och man får väl utgå ifrån att de färdats på vägarna.

M a o även om man bara har två master och inte tre så går det att ganska korrekt bestämma position. Det som jag är lite fundersam är om tingsrätten enbart godkänt att lämna ut Lisas mobil eller om de helt enkelt sket i att tar reda på vilka andra mobilenheter som fanns i området. Det blir ju en ganska kort lista på kanske några hundra uppkopplingar som man säkert snabbt kan eliminera ur.

Jag har som sagt inte höga förväntningar på polisens förmåga att lösa brott med modern teknik och fram för allt inget förtroende för åklagarmyndigheten att förstå och nyttja IT-teknisk bevisning.

I tråden mordet på VB i Boden finns mycket matnyttigt och även i FUP för det fallet gjordes en hel del loggning mobiltelefoner av misstänkta. Position, samtal, sms, Facebook etc.

Tror nog polisen gör samma koll i detta fall.
2015-06-28, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Föreslår att du ringer polisen för att få information kring detta. Regeln innebär enbart att det ligger inom en ram, där en regel är erforderlig. Det enda jag kan göra är att löst hänvisa till länkar tex:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12223042.ab

I detta fallet med LH blev det dock aldrig ens fråga om att hänvisa/använda till denna regel. Precis som du säger, värderades detta ärende med utgångspunkt - faderns redogörelse, med uppföljning av polispatrull först på plats.
Troligt är, att några 24h aldrig kom på tal kring detta försvinnande.
Regeln finns, men enbart för att rama in kategorin. Den har använts, men den är att betraktas som ett undantag i verkligheten.

Att man direkt tog Lisas försvinnande på allvar får väl anses som helt logiskt med tanke på att när hennes pappa anlänt till kafet hittade hennes moped med nyckeln i tändningslåset samt en påse med tillhörigheter invid. Allting talar för att någonting allvarligt måste ha hänt henne i det ögonblick hon skulle åka hemåt. Ingen lämnar väl nycklar och saker ifrån sig på detta sättet om man nu plötsligt skulle ha ändrat sig och företagit sig andra aktiviteter än att åka hem.

Lisas föräldrar vet hur hon fungerar och den vetskapen talar antagligen mot att dels, inte kontakta föräldrarna om att hon ändrat sig och ska företa sig andra saker än att åka hem, dels skulle hon inte lämna kvar tillhörigheter obevakat och slutligen skulle väl ingen medvetet lämna nyckeln i mopeden. Det finns säkert fler anledningar till att polisen omedelbart drog igång med att söka efter henne.

Ni alla som misstänker att LH's föräldrar på något sätt skulle vara inblandade i detta eller att någon annan/andra ligger bakom mordet får helt enkelt lita på att polisen vet vad dom sysslar med, de har säkert en gärningsbeskrivning tillika arbetshypotes som de arbetar efter. De har redan vid det här laget börja få in analyssvaren från NFC som ytterligare ger dom information och ledtrådar till den/dem som kan ligga bakom detta mord. Polisen har genom förhör också uppgifter som bekräftar/dementerar vad som hänt eller inte hänt. De har också den viktigaste ledtråden som kan hjälpa dom med detta svåra pussel, nämligen hennes kropp som ytterligare ger dom information om när och hur hon dog.

Alltså en hel del fakta som vi saknar och uttalar sig polisen, FUL om att de har misstänkt som dessutom sitter häktad på sannolika skäl får ni väl i alla fall tro på att de vet vad dom håller på med.
Koncentrera er istället på bröderna och se de faktiska omständigheterna som föreligger i ärendet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in