2015-06-28, 14:07
Bannlyst
Fortfarande, skriv var i landet ni bor, vare sig ni hyllar eller hatar.
Citera
2015-06-28, 14:09
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlmightyFarfar
Pannbiff är inte samma sak som hamburgare.

Men det är ju i stort sett "pannbiffar" som Sibylla (och även Max) serverar istället för hamburgare.

Citat:
Ursprungligen postat av sls55amg
Fortfarande, skriv var i landet ni bor, vare sig ni hyllar eller hatar.

Varför skulle det spela någon roll? Ska inte maten smaka någorlunda likadant oavsett var man käkar? Menyerna är ju detsamma.
Senast redigerad av Spyrran 2015-06-28 kl. 14:13.
Citera
2015-06-28, 14:10
Medlem
nedboys avatar
Nu ska jag avslöja sanningen för er en gång för alla.

I slutet av 80 talet och under 90 talet var Sibylla exakt 1000% bättre än någon kedja. På 80-talet så jämfördes McD främst med Clock (som var bättre). Men men, sedan någon gång i början av 2000-talet så har Sibylla börjat förändra sitt koncept sakta men säkert. Det går mer och mer mot det som liknas McD, BK mm. Det är med andra ord inte lika bra som de var i början av 90-talet.

Sibyllas fördel är att det inte smakar lika serietillverkat (manipulerat) som exempelvis McD gör, men det håller som sagt på att försvinna. Saken är den att jag tror inte att man konkurrensmässigt kan ha fortsatt hög kvalitet på råvaror om man vill närma sig McD:S koncept med priser och tillgänglighet?

Det jag hatar som faktiskt har gjort att jag slutat helt att gå till Sibylla är att man måste stå och dividera med fanskapet bakom kassan när det gäller grönsakslådorna. Man säger:

- Nej den vill jag inte ha men jag vill ha den där på.

- Då kostar den fem kronor i tillägg!

- Va?! Men kan du inte bara byta den mot den från lådan bredvid?

- Men så kan man väl inte göra? Å den andra saken du också vill ha kostar ytterligare en femma i tillägg.

- Ok, skippa det då. Ta bort de två sakerna jag inte vill ha men låt bli att lägga på det jag faktiskt vill ha på min burgare då ...hrmf...trist.

- Va sa du [surt]

- Nä det va inget [uppgivet]

Sen sitter man där och äter sin burgare och tänker på hur mycket godare den kunde blivit. Men att lägga en femma bara för att man vill ha en annan typ av gurka och en femma för att man vill ha en annan typ av lök är ju bara löjligt. Det är inte de två femmorna som stör mig mest, det är att det känns som de försöker lura mig.

Ska ni ha en riktigt burgare så gå till Texas Longhorn (som faktiskt är en kedja).
Citera
2015-06-28, 14:11
Medlem
TheAlmightyFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrChow
Jag kanske uttryckte mig lite klumpigt. Vad jag menade var att styckdetaljerna jag nämnde inte är huvuddelen i varken Max, Burger King eller Sibyllas burgare heller. Inte att de andra är gjorda av 100% svenskt kött - vilket jag inte har någon information om!

Ypperligt klumpigt , Ja den som tror att det är hängmörat högrev i burgarna lär bli besviken

Det som är lite obehagligt är det importerade köttet det håller antagligen sämre klass , en föredetta Max föreståndare som sa det att dom importerade även kött , minns tyvärr inte från vilket balt land.
Citera
2015-06-28, 14:13
Medlem
trickydicks avatar
Kör såhär.

Gå till en Sibylla, beställ en 150 grammare med endast räksallad senap och rostad lök. En sån hamburgare kan man inte få någon annanstans. Sibylla vinner på tekniks knockout.
Citera
2015-06-28, 14:17
Medlem
Jag förstår egentligen inte jämförelsen för det är inte samma sorts hak. Vad menar du med stor? Att de ligger centralt eller har du koll på deras årsredovisning?
Citera
2015-06-28, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sls55amg
Tråden blir sjukare och sjukare.

Lokaliseringen verkar fortfarande viktigast. Önskar att alla "skribenter" säger var i landet de bor.

Sjukt

Sibylla måste skilja sig mycket i kvalité, det fanns en förut som serverade väldigt goda burgare, för att sedan byta ägare och bli skitsämst. Verkar inte finnas nån kontroll på vilka som äger restaurangerna.
Citera
2015-06-28, 14:18
Medlem
Hjortronsylts avatar
Tycker snarare det är konstigt att Sibylla har överlevt så länge.
Deras mat smakar som på de lokala gatuköken. Burgarna smakar som de man köper på Ica, lokalerna är omoderna och slitna. De kan i mina ögon inte konkurrera med de tre stora (McD, Max och BK) på något plan utan de får nöja sig med att ligga avsides och servera lastbilschaufförer och bilister.

Är fullt möjligt att de är "nyttigare"/mer genuina än sina konkurrenter, men det betyder inget för mig då smaken är underlägsen.
Citera
2015-06-28, 14:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Föredrar du Sibyllas med potatismjöl och vatten?
Är det ingen i tråden som kan laga mat öht ?

Potatismjöl har man i när man gör hamburgare för konsistensen ska bli rätt och att burgaren ska hålla samman. Du kan ju själv försöka göra en hamburgare med bara nötfärs, den kommer trilla sönder direkt.

Även om McD skriver att det är 100% nötkött så tror jag inte ett skit på det. Och även om det nu skulle vara så att de pressat köttet så hårt i en formpress så att det håller samman utan andra ingredienser så är det INGEN fördel som en del verkar tro. Varför har ni fått för er att andra ingredienser i en burgare förutom färsen är något dåligt!?!?!? Gör du hamburgare så har du ägg,potatismjöl samt kryddor för att få god smak och konsistens. Om ni ska tro McD innehållsförteckning så har de ju inte ens kryddor i sin färs. Och om de har kryddor så har de ju ljugit och då kan det vara vad som helst i burgarna.
Citera
2015-06-28, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nedboy
Nu ska jag avslöja sanningen för er en gång för alla.

I slutet av 80 talet och under 90 talet var Sibylla exakt 1000% bättre än någon kedja. På 80-talet så jämfördes McD främst med Clock (som var bättre). Men men, sedan någon gång i början av 2000-talet så har Sibylla börjat förändra sitt koncept sakta men säkert. Det går mer och mer mot det som liknas McD, BK mm. Det är med andra ord inte lika bra som de var i början av 90-talet.

Sibyllas fördel är att det inte smakar lika serietillverkat (manipulerat) som exempelvis McD gör, men det håller som sagt på att försvinna. Saken är den att jag tror inte att man konkurrensmässigt kan ha fortsatt hög kvalitet på råvaror om man vill närma sig McD:S koncept med priser och tillgänglighet?

Det jag hatar som faktiskt har gjort att jag slutat helt att gå till Sibylla är att man måste stå och dividera med fanskapet bakom kassan när det gäller grönsakslådorna. Man säger:

- Nej den vill jag inte ha men jag vill ha den där på.

- Då kostar den fem kronor i tillägg!

- Va?! Men kan du inte bara byta den mot den från lådan bredvid?

- Men så kan man väl inte göra? Å den andra saken du också vill ha kostar ytterligare en femma i tillägg.

- Ok, skippa det då. Ta bort de två sakerna jag inte vill ha men låt bli att lägga på det jag faktiskt vill ha på min burgare då ...hrmf...trist.

- Va sa du [surt]

- Nä det va inget [uppgivet]

Sen sitter man där och äter sin burgare och tänker på hur mycket godare den kunde blivit. Men att lägga en femma bara för att man vill ha en annan typ av gurka och en femma för att man vill ha en annan typ av lök är ju bara löjligt. Det är inte de två femmorna som stör mig mest, det är att det känns som de försöker lura mig.

Ska ni ha en riktigt burgare så gå till Texas Longhorn (som faktiskt är en kedja).

Känns inte som någon hemlighet precis att Sibylla har blivit sämre.
Citera
2015-06-28, 14:21
Medlem
Europes avatar
Det enda jag har kommit fram till av tråden är att jag nog borde undvika hamburgerhak överhuvudtaget, då jag vill ha bra kött och den ska helst vara från Sverige...

Jag har lite olika viltfärser i frysen (anmärkningsvärt nog köpta för ett bra pris här i Stockholm) och tänker nog satsa på att laga hamburgare av någon av dem. Jag har tidigare använt recept från försäljarens hemsida och hittills har det blivit sjukt gott varje gång.

Recept på viltburgare:

http://akep.se/?p=1152

Jag skulle tro att det slår i alla fall Sibylla, McDonalds, Burger King och Max med ljusår.

Edit: Notera att man kan ju ta det ett litet steg till genom att själv baka brödet och göra såsen. Sambon brukar baka ibland, så jag får be henne om att fixa brödet. Skulle tro att det blir en burgare hyggligt befriad från onödiga tillsatser.
Senast redigerad av Europe 2015-06-28 kl. 14:25.
Citera
2015-06-28, 14:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Men det är ju i stort sett "pannbiffar" som Sibylla (och även Max) serverar istället för hamburgare.

Varför skulle det spela någon roll? Ska inte maten smaka någorlunda likadant oavsett var man käkar? Menyerna är ju detsamma.

Det är ju förfan det jag vill veta, är dom det? Restaurangerna verkar VÄLDIGT olika!

Fel att benämna Sibylla som kedja, helt rätt i mina ögon. Vill inte se en McDonaldsliknandeSibylla i Sthlm, och där verkar de ju inte finnas.

Sibyllas guldstad är STHLM än så länge, för där är det gatukök.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in