Citat:
Börja om från början.
Jag vet inte om Ni är med på detta, men jag reagerade tidigt på när det blev känt i media att
LH hade försvunnit. Den polis som stod i kontakt med pappan när anmälan skedde var väldigt snabb
med att uppgradera försvinnandet till en högre grad. (Alltså få större resurser).
Är det vanligt att man gör så?
När man ser på TV FBI osv så får man intrycket av när en person anmäls saknad så har man en viss respit innan man ökar resurserna. Polisen utgår först och främst att den saknade har försvunnit på
frivillig basis. Ex åkt iväg med kompis, trotsig, ja det finns en massa anledningar.
Men så var inte fallet här. Polisen gick tidigt ut och sa "det här ser inte bra ut".
Har Ni något tidsintervall som polisen vanligtvis brukar rätta sig efter ex. har inte försvinnandet
utretts inom 24h så uppgraderas det till typ misstänkt människorov.
Jag undrar, vad var det som gjorde att just detta fall fick så hög prioritet Direkt!
Jag är medveten om mopeden med nyckel i tändningslåset, påsen på styret och LH mess till pappa.
Frågan är harmonerar det med den snabba uppgraderingen från polisen?
Var det ytterligare något vid mopeden som tydde på ett brott som vi på FB inte har fått veta.
Jag vet inte om Ni är med på detta, men jag reagerade tidigt på när det blev känt i media att
LH hade försvunnit. Den polis som stod i kontakt med pappan när anmälan skedde var väldigt snabb
med att uppgradera försvinnandet till en högre grad. (Alltså få större resurser).
Är det vanligt att man gör så?
När man ser på TV FBI osv så får man intrycket av när en person anmäls saknad så har man en viss respit innan man ökar resurserna. Polisen utgår först och främst att den saknade har försvunnit på
frivillig basis. Ex åkt iväg med kompis, trotsig, ja det finns en massa anledningar.
Men så var inte fallet här. Polisen gick tidigt ut och sa "det här ser inte bra ut".
Har Ni något tidsintervall som polisen vanligtvis brukar rätta sig efter ex. har inte försvinnandet
utretts inom 24h så uppgraderas det till typ misstänkt människorov.
Jag undrar, vad var det som gjorde att just detta fall fick så hög prioritet Direkt!
Jag är medveten om mopeden med nyckel i tändningslåset, påsen på styret och LH mess till pappa.
Frågan är harmonerar det med den snabba uppgraderingen från polisen?
Var det ytterligare något vid mopeden som tydde på ett brott som vi på FB inte har fått veta.
24-timmars regeln existerar ju även i Sverige. Den innebär att en person inte anses "försvunnen" för än ett dygn passerat. Denna regeln appliceras under förutsättning att personen är spårlöst försvunnen. (vilket sällan är fallet)
Dom sammanlagda spår som fanns efter LH gav säkerligen ganska direkt bilden av ett bortförande. Därmed inleds även ett inre spaningsarbete. Med dom spår som fanns direkt, faderns redogörelse och dom faktum som gick att konstatera på plats, så finns det inget annat alternativ än skarpt läge.
Observera att det dröjde till Måndagen 8/6 14:00-tiden, innan det hela kom att behandlas som en "Särskild Händelse":
https://polisen.se/Om-polisen/Sa-arbetar-Polisen/Krisarbete/Polisens-arbete-i-kris/
Detta innebär utökade befogenheter tex inkoppling av Gärningsmannaprofil-gruppen mm.
Till grund för allt detta ligger även till viss del känslan och erfarenheten av ärendet. Givetvis.