Citat:
Ursprungligen postat av
Gameplayer
Om man lyckas i sitt liv så jobbar man, skaffar familj, pensioneras och sen dör. Är detta meningsfullt eller roligt? Nej... Misslyckas man så blir livet skit på andra sätt.
Jag har trott på andlighet, karma m.m. men har insett att det inte kan finnas någon högre ordning eller rättvisa. Man belönas inte på något sätt för att man gör det rätta eller försöker sköta sig. I mitt eget fall så hade det inte spelat någon roll om jag skitit i allt efter 9:an. Jag tog mig dock trots problem genom gymnasiet och försökte läsa vidare. Sen en massa tillfälliga jobb och yrkesutbildningar. All denna skit var dock helt meningslös, det inser jag nu. Jag hade varit i exakt samma situation oavsett vad jag gjort.
Och belönas för godhet. Vilket skämt... Ateister tror ändå inte på det men jag gjorde det. Jag har hjälpt folk och låtit bli att göra dåliga saker jag kunnat göra. Trots detta så är jag i den mest jävliga situationen någonsin. Det bevisar fanimej det inte finns någon gud, rättvisa eller liknande. Det finns bara skit i denna världen och jag hatar den.
Nej, det finns inte bara skit i den här världen. Förstår att det går att se det från den synvinkeln också men snöa inte in i den för hårt. Det finns massor av andra synvinklar som kan ge dig en massa glädje. Livet ÄR underbart om du bara använder rätt glasögon.
Overmind här på forumet formulerade det klockrent:
"Stanna upp. Ge dig ut i naturen. Kolla dig omkring. Bli hänförd & fascinerad av att du får vara här just nu och uppleva allt det här. Fantastiskt!"
Hustlarsparr sa också något tänkvärt.
"Bara att låta en människa inse skönheten i alltet, att kunna stanna upp från sitt liv och kunna överblicka det från ett annat perspektiv, inse och erkänna för sig själv vad man gör som orsakar problemen, tror jag skulle ha en väldigt positiv effekt inte bara för de enskilda individerna utan för hela samhället. (...)
Vår värld är full av saker att leva för, det gäller bara att öppna ögonen."