2015-04-14, 12:10
Medlem
Nydalas avatar
Så gåtan är älska, glömma och förlåta?
Eller ger du mig alternativ?
Isåfall väljer jag att älska för jag är grym på det
På att älska, och bli älskad för jag är lätt att älska.
Citera
2015-04-17, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nydala
Så gåtan är älska, glömma och förlåta?
Eller ger du mig alternativ?
Isåfall väljer jag att älska för jag är grym på det
På att älska, och bli älskad för jag är lätt att älska.

Fast du glömde de två sista: glömma och förlåta, det blir det svåra i "kråksången"!
Man säger ju: "tiden läker alla sår", inte sant, man glömmer aldrig men kan kanske lära sig leva med det...
Förlåta.. inte heller helt lätt alla gånger.. beror nog lite på VAD som hänt,
men kan man alltså älska, glömma och förlåta så är man nog en ubermänniska med väldigt gott hjärta?
Citera
2015-04-17, 18:40
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Ja, Jesus är ju betydligt kändare. Var han en pessimist?

Givetvis är det bra med pessimister, åtminstone i vår tid när folk är för fega och oroliga för att bära en avvikande åsikt i det allmänna rummet.
Möjligtvis inte pessimist, men anarkist var han definitivt. Hur det budskapet har kunnat missförstås av de flesta kristna - inklusive de mest hängivna troende - är bortom mitt förstånd, med tanke på hur solklart det gestaltas även i vår av Romarna och otaliga andra folk censurerade Bibel.
Citera
2015-04-17, 18:48
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Jo, Marcus Aurelius var ju väldigt misslyckad. Det är ju enormt misslyckat att vara världens mäktigaste man. Eller Seneca. Eller kung David. Väldigt misslyckade personer allihop
Antalet kejsare med pessimistisk läggning är nog ingen slump. Innehavande av världslig makt är väl en av de många möjliga sista etapperna innan upplysning om tillvarons sanna ansikte nås. Den romerska kejsaren Septimius Severus lär ha sagt I have been everything and it is worth nothing. Napoleon var också dokumenterat missnöjd med sina åtaganden när han väl hade lyckats klättra till samhällstoppen.
Citera
2015-04-17, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Möjligtvis inte pessimist, men anarkist var han definitivt. Hur det budskapet har kunnat missförstås av de flesta kristna - inklusive de mest hängivna troende - är bortom mitt förstånd, med tanke på hur solklart det gestaltas även i vår av Romarna och otaliga andra folk censurerade Bibel.

Ja, kristna borde läsa Tolstoy.

Christianity, with its doctrine of humility, of forgiveness, of love, is incompatible with the state, with its haughtiness, its violence, its punishment and its wars - Leo Tolstoy
Citera
2015-04-18, 01:30
Medlem
Meningem med livet kärlek!
Citera
2015-04-18, 10:07
Medlem
Meningen med livet är att räta ut alla frågetecken(?) till utropstecken (!).

Mvh.
Citera
2015-04-18, 14:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PelleSaga
Här är några personer med kommunistisk livsfilosofi, Marx, Engels, Lenin, Stalin och Castro. Historiskt sett har dessa män varit mycket inflytelserika. Deras livsfilosofi liksom din är en återvändsgränd. Kommunismen liksom pessimismen hör hemma på historiens soptipp.

Ja, det är liksom poängen med pessimismen, eller rättare sagt är den vägs ände, eftersom den vill att mänskligheten ska upphöra. Marxister är annars optimister, så liknelsen är minst sagt underlig.
Citera
2015-04-18, 14:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Antalet kejsare med pessimistisk läggning är nog ingen slump. Innehavande av världslig makt är väl en av de många möjliga sista etapperna innan upplysning om tillvarons sanna ansikte nås. Den romerska kejsaren Septimius Severus lär ha sagt I have been everything and it is worth nothing. Napoleon var också dokumenterat missnöjd med sina åtaganden när han väl hade lyckats klättra till samhällstoppen.

Jo, en tänkande person som får makt över liv och död kan ju riktigt känna hur fåfängt det är. Över enskilda individers liv hade ju romerska kejsare större makt än Obama, för Obama kan inte öppet avrätta någon bara för att han retar sig lite på den personen t.ex. Ändå fann de tänkande av dem ingen glädje i makten.
Citera
2015-04-30, 15:38
Medlem
maceruss avatar
Det finns en haiku-dikt med inslag av Zen som jag tycker förklarar livets s.k. 'mening' rätt så bra...

Uråldrig pöl.
Groda.
Plopp!

Tror dock inte på någon "mening med livet" i den bemärkelsen som termen brukar användas tradionellt sett.
Senast redigerad av macerus 2015-04-30 kl. 16:13.
Citera
2015-05-15, 17:12
Medlem
Gameplayers avatar
Livet är meningslöst och skit

Om man lyckas i sitt liv så jobbar man, skaffar familj, pensioneras och sen dör. Är detta meningsfullt eller roligt? Nej... Misslyckas man så blir livet skit på andra sätt.

Jag har trott på andlighet, karma m.m. men har insett att det inte kan finnas någon högre ordning eller rättvisa. Man belönas inte på något sätt för att man gör det rätta eller försöker sköta sig. I mitt eget fall så hade det inte spelat någon roll om jag skitit i allt efter 9:an. Jag tog mig dock trots problem genom gymnasiet och försökte läsa vidare. Sen en massa tillfälliga jobb och yrkesutbildningar. All denna skit var dock helt meningslös, det inser jag nu. Jag hade varit i exakt samma situation oavsett vad jag gjort.

Och belönas för godhet. Vilket skämt... Ateister tror ändå inte på det men jag gjorde det. Jag har hjälpt folk och låtit bli att göra dåliga saker jag kunnat göra. Trots detta så är jag i den mest jävliga situationen någonsin. Det bevisar fanimej det inte finns någon gud, rättvisa eller liknande. Det finns bara skit i denna världen och jag hatar den.
Citera
2015-05-15, 17:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gameplayer
Om man lyckas i sitt liv så jobbar man, skaffar familj, pensioneras och sen dör. Är detta meningsfullt eller roligt? Nej... Misslyckas man så blir livet skit på andra sätt.

Jag har trott på andlighet, karma m.m. men har insett att det inte kan finnas någon högre ordning eller rättvisa. Man belönas inte på något sätt för att man gör det rätta eller försöker sköta sig. I mitt eget fall så hade det inte spelat någon roll om jag skitit i allt efter 9:an. Jag tog mig dock trots problem genom gymnasiet och försökte läsa vidare. Sen en massa tillfälliga jobb och yrkesutbildningar. All denna skit var dock helt meningslös, det inser jag nu. Jag hade varit i exakt samma situation oavsett vad jag gjort.

Och belönas för godhet. Vilket skämt... Ateister tror ändå inte på det men jag gjorde det. Jag har hjälpt folk och låtit bli att göra dåliga saker jag kunnat göra. Trots detta så är jag i den mest jävliga situationen någonsin. Det bevisar fanimej det inte finns någon gud, rättvisa eller liknande. Det finns bara skit i denna världen och jag hatar den.

nu är jag ateist, men på vilket sätt visar det att det inte skulle finnas någon gud?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in