2015-06-26, 03:04
Medlem
Gameplayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
Godhet är i sig självt belöningen: att lindra lidandet i världen är det enda som har ett värde - det enda som är ett självändamål. Det enda som ger tillfredsställelse för själen. Allt annat är tomhet. En distraktion från vad som är väsentligt.

Vad är den vises högsta önskan? Ingen värld. Vadan detta? För det finns lidande. Varje födsel är således en tragedi. Ett nytt skapande av en varelse som kommer uppleva smärta en tid och slutligen åter bliva fri. Varför fängslar vi oss själva? Varför är vi så blinda? För att vi ställt oss i vägen för sanningen om att vi redan är fullständiga och desperat handlar utifrån en disharmonisk betingning att söka tillfredsställelse utanför oss själva. Från ett uppvaknande från illusionen om separation kan det hela ses helt klart.

Jo, jag talade faktiskt med en präst i natt då jag var i behov av själavård. Hon sa något i stil med "att få leva detta livet är belöningen". Belöningen för goda gärningar alltså... Så det är kanske inte mycket till belöning men kanske bättre än inget.

Det du skriver med distraktion är något jag själv tagit upp. Att livet försöker distrahera oss från det som egentligen är viktigt, och vi låter det distrahera oss. Vi vill undvika det som kunde gjort våra liv och kanske tillvaron för alla bättre. Kanske är människan egentligen inte god eller åtminstone en självdestruktiv varelse?
Citera
2015-06-26, 19:43
Medlem
Allt är meningslöst i grunden. Dock så är världen både en hemsk men samtidigt en väldigt underbar plats. Det blir helt enkelt vad man gör det till.

Om man köper samhällets normer angående lycka så kommer man nog aldrig att bli lycklig. Är man stark och modig nog att ta sig en titt bakom dit "jag" som alltid går på autopilot och börja leva ditt liv såsom du själv vill utan att bry dig om vad andra tycker så finns det mycket roligt att hämta.
Citera
2015-06-27, 03:10
Avslutad
Som jag skrev i en annan tråd

"Lev ditt egna liv, skit vad andra tycker och tänker om dig. Följ inte trender. Försök vara orginell, " behandla andra som du själv vill bli behandlad" inse att världen är ond och det finns inget du kan göra åt det, bara försöka uppfylla ditt liv med saker du finner är meningsfullt. "

Ja livet är skit och meningslöst, lev med det
Citera
2015-06-27, 04:28
Medlem
Allt är "meningslöst".
Det är så tragiskt OCH underbart på samma gång.
Om du fattar detta...
Citera
2015-06-27, 05:20
Medlem
Gameplayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autobahn76
Allt är "meningslöst".
Om du fattar detta...

Det underbara är att om allt är meningslöst så spelar det egentligen ingen roll om man lever eller dör. Livet är meningslöst och döden likaså... Så att man går från ett meningslöst tillstånd till ett annat saknar betydelse.
Citera
2015-06-27, 05:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gameplayer
Det underbara är att om allt är meningslöst så spelar det egentligen ingen roll om man lever eller dör. Livet är meningslöst och döden likaså... Så att man går från ett meningslöst tillstånd till ett annat saknar betydelse.

Exakt så.
Citera
2015-06-27, 05:25
Avslutad
Citat:
Allt är "meningslöst".
Om du fattar detta...

Citat:
Ursprungligen postat av Gameplayer

Ni passar perfekt in i min klubb

Livet är ett onödigt tvång som måste levas tills den oundvikliga döden inträffar.
Citera
2015-06-27, 05:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Ni passar perfekt in i min klubb

Livet är ett onödigt tvång som måste levas tills den oundvikliga döden inträffar.

Det är inget tvång alls?
Om du inte gör det till ett tvång?

https://www.youtube.com/watch?v=f_HkQ4-x4P4
Citera
2015-06-27, 05:39
Avslutad
Citat:
Det är inget tvång alls?
Om du inte gör det till ett tvång?

https://www.youtube.com/watch?v=f_HkQ4-x4P4

du är tvungen att leva det om du inte avslutar det på ett eller annat sätt
Citera
2015-06-27, 05:41
Medlem
Att livet är meningslöst borde vara en självklar sanning bland människor. Det går inte motbevisa, inte ens på en individuell nivå... Visst om du fyller ditt liv med någon ''mening'' men undgår du då inte grundtanken. Att du måste hitta något för att fylla tomrummet :/?
Senast redigerad av PickAhp 2015-06-27 kl. 05:48.
Citera
2015-06-27, 05:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
du är tvungen att leva det om du inte avslutar det på ett eller annat sätt

Ja men var är tvånget?
Vem hindrar dig från att fimpa dig själv?

“Camus said, there is only really one serious philosophical question which is whether or not to commit suicide"
Senast redigerad av Autobahn76 2015-06-27 kl. 05:49.
Citera
2015-06-27, 05:49
Avslutad
Citat:
Ja men var är tvånget?
Vem hindrar dig från att fimpa dig själv?

Det lilla meningsfulla som fyller min nuvarande tillvaro. Just nu så lever båda mina föräldrar skulle kännas egoistiskt att ta livet innan de dog. Jag har ett jobb jag brinner för. Men jag känner att världen är rutten, människor är egocentriska och ytliga varelser i grunden. Sen är det en form av rädsla. Jag är inte rädd för själva döden. Snarare hur jag skulle göra det.

Vill inte dö en blodig eller plågsam död.
Startade en tråd för några år sen som jag fortfarande står för. " vill ha en dödlig sjukdom och dö inom 5-10 år " Så någon form av meningsfullhet känner jag. Jag har inga drogproblem, inga brottsligheter och en trygghet. En form av tvång är att man födds utan att bestämma av att vilja födas.

Tror det är meningen att man ska dö senast när man är 35 år. Det är det vi är skapade för. vi hinner skapa ett fullvärdigt liv tills dess.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in