Se ovan.
Citat:
Så, det är din hobby? Du föreställer dig orealistiska scenarion som inte kommer ta plats? Bara för skojs skull? Jag poängterade att din "genialiska" plan faktiskt inte är genialisk, utan att den faktiskt suger då du inte alls tar hänsyn till externa faktorer utanför Syriens artificiella gränser.
Och jag har sagt att du har rätt att ha din åsikt och att jag har tagit hänsyn till alla externa faktorer. Kom med något nytt nu.
Citat:
Det råder konsensus om motsatsen så tänker inte ens besvara.
Konsensus bland folk som inte har någon makt ja. Typ hos PKK/YPG sympatisörer. Råder det konsensus om det i NATO, FN:s säkerhetsråd? Gör det det?
Ska jag berätta historien om Joe Biden igen?
Återigen, har du några bevis?
Citat:
Turkiet är en seriös aktör, jag motstrider inte det, men det kommer samtidigt inte vara sandlådenivå. Turkiska liv kommer gå förlorade. Dessutom är en miljon människor inte en realistisk siffra med tanke på de ekonomiska bördorna en så stor arme medför. De lär mobilisera ett tiotusental ifall det blir krig.
Åfan jag trodde det skulle vara en "walk in the park" och att vi inte skulle förlora en enda soldat. Att vi skulle erövra allting på en dag och sedan äta kebab ihop med IS och YPG/PKK och lyssna på Ibrahim Tatlises och grilla lamm tillsammans och titta på heta syriska magdansöser ihop.
Tack för att du påpekade att vi skulle förlora soldater och de skulle bli ekonomiska bördor. Du är en riktig geni grabben.
Citat:
De kan inte stoppa det, nej, men det handlar om att sätta upp tappert motstånd, vilket till viss del är avskräckande för Turkiet. Är man villig att offra tusentals turkar för någonting så onödigt? Dessutom skulle Turkiet aldrig kriga mot IS, med tanke på hur vilt Erdogan har välkomnat dem in i landet.
Spara på orden och lyssna nu grabben. Kort och gott handlar det om att göra en kostnad-nytta analys och helt enkelt väga fördelar och nackdelar med olika scenarion. Hänger du med?
Det bästa scenariot för Turkiet är att gå in och upprätthålla en buffertzon där. Kommer det medföra kostnader för Turkiet? Ja. Kommer det här scenariot att vara mest fördelaktigt för Turkiet? Ja.
Du behöver inte rada upp alla möjliga nackdelar. Jag känner till dem. I slutändan är krig också som en eld och ingen kan kontrollera det helt och hållet hur mycket man än har planerat.
Lek inte intellektuell här. Du talar med en person som har två magisterexamina i två helt olika områden.
Citat:
Ukrainakonflikten är inte särskilt aktiv, och Putin verkar ha läget under kontroll där. Putin behöver Assad mer än vad han behöver en islamist med storhetsvansinne.
Putin reiterates support for Syria's Assad
Något säger mig att Putin skulle motarbeta en turkisk invasion av Syrien. Ryssland och Iran skulle omedelbart trappa upp. Vem vet, Iran och Israel kanske förs närmre varandra
Ryssland behöver inte Syrien. Endast sin flottbas i Tartus. Om USA skulle fortsätta jävlas med Turkiet kan vi alltid erbjuda Ryssland an offer they can't refuse. Ge dom en flottbas i Hatay eller varför inte i typ Alanya/Antaya. Sedan har dom inte längre någon anledning att stödja Assad.
Ukrainakonflikten inte särskilt aktiv säger du? Min kommentar till det blir
https://imgflip.com/s/meme/Laughing-Men-In-Suits.jpg
Det är ett nytt kallt krig på gång mellan Ryssland och Väst grabben. Det är inte bara Ukraina. USA är på gång att öka sina styrkor i hela Östeuropa etc och Rysslands huvudbekymmer är detta. Syrien är endast en fotnot för Ryssland.
Citat:
Att skriva en värdelös mening om respektive land är inte att diskutera, du måste expandera dina tankegångar och tänka på möjliga scenarion. Försök! Det är inte så svårt. Hittills har USA hjälpt kurderna en hel del, samtidigt som deras relationer med Turkiet kraftigt surnat. Dock handlar det inte om att hjälpa kurder, utan om att stoppa en hund som brutit kopplet. Vi alla kommer ihåg vad som hände Saddam Hussein, han var dock ett mer extremt exempel. Inte så att USA vill hänga Erdogan, men de vill att han stannar inom Turkiets gränser.
Se ovan, detta har redan diskuterats. Kom med något nytt. Försök!
Citat:
Lika barn leka bäst, Europa hyser likadana åsikter om turkar och ryssar för en anledning
Det är nog sant det du säger. Jag personligen tycker att Ryssland-Iran-Turkiet är mer "naturliga" allierade. NATO har nog spelat ut sin roll.
Enbart Turkiet-Iran tillsammans hade löst Mellanösterns problem tillsammans på nolltid. Jag tror att världen kommer att ändras mycket de kommande 5-10 åren, nya allianser kommer att skapas, gamla allianser brytas och en ny världsordning kommer att uppstå.