2015-06-27, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jrb1996
Nej absolut inte men era taktiker bla bla bla klarar ju allt och era supergummibåtar tål en 57mm träff i fronten OSv osv. Iran har så mycket hemliga vapen och helt unika taktiker. Inget av detta har vi sett, därmimot vet vi att USA har de vapen jag tog upp. Dessutom menar den där inavlade andra stackarn att det inte var något problem med en alpha strike från hela ubåtsvapnet eftersom Iran skulle veta on det vilket är omöjligt för Iran att veta då det inte blir nån build up.

Ingen har påstått att dessa båtar klarar en fullträff.. om USA får tillfället..
Att man ser en del saker som fakta och bevis för en sak behöver inte betyda att man ska blunda för allt annat.

Historien har sett att irans taktiker fungerar, men om det finns något som hindrar dig från att acceptera detta behöver inte alltid bero på dina meningsmotståndare.
Irans mycket enklare varianter,primitivare (om du vill uttrycka det så) av hårdvara och taktiker fungerade under tankerkriget under 80-talet. Det fungerade..
Har jag fel när jag säger att det fungerade? Eller vill du inte acceptera att asymmetriska taktiker fungerar?
De lyckades utmana världens säkraste eskort som sändes i livesändning.. Det är kanske du som inte vill erkänna för historien finns att läsa..

Det du ser idag är mycket mer avancerad än du tror när det gäller taktik.. De behöver inte befinna sig inom fiendens effektiva räckvidd medan största utmaningen för amerikanerna blir att prioritera rätt mål..
500 FAC,FIAC deltog under övningen du såg där man övade mot ett hangarfartyg som inte hade något försvar..man testade också AAA ombord mot betydligt mindre mål i luften och precisionen var överraskande.. Deras senaste enklare missiler hade en precision mot fasta mål som vars motsvarigheter i marknaden aldrig kan uppnå..Och det hela var bara en liten del av deras kapacitet..
Du kan på allvar inte mena att USA i en skarp situation av den här typen klarar sig undan med hjälp av teorier som kokas ihop i den här tråden..

Vi vet vad USA har för system och hur effektiva dessa kan vara, men vi vet också att strategiska beslut får strategiska konsekvenser.. Man kan aldrig använda allt man har, det finns goda skäl till varför man inte kan göra detta.. Det finns en rad strategiska, regionala och ideologisk-politiska faktorer som gör att man inte gör allt man kan göra..
Man kan befinna sig 20m från fienden men en enda gasledning kan leda till att man avbryter uppdraget..(exempel)..

Det är alltså inte supermans hårdvaror som får den avgörande betydelsen.. Det är strateger som i bakgrunden dirigerar konflikten.. Det är därför du som operatör eller militär SKA följa order..

Så självfallet MÅSTE du ha en buildup om du planerar att använda kärnvapen, för det är inte bara en sak som involverar parterna i konflikten.. Jag hoppas du har fått en förklaring..
Citera
2015-06-27, 19:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jrb1996
Nej absolut inte men era taktiker bla bla bla klarar ju allt och era supergummibåtar tål en 57mm träff i fronten OSv osv. Iran har så mycket hemliga vapen och helt unika taktiker. Inget av detta har vi sett, därmimot vet vi att USA har de vapen jag tog upp. Dessutom menar den där inavlade andra stackarn att det inte var något problem med en alpha strike från hela ubåtsvapnet eftersom Iran skulle veta on det vilket är omöjligt för Iran att veta då det inte blir nån build up.

Jag har inte skrivit det du skriver, du hittar på egna grejer. Det är du som är inavlad, bokstavligt talat i enlighet med ditt arv.

Jag skrev att USA inte vet var all Irans militär är och inte kan förstör allt.
Citera
2015-06-27, 19:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Bra, nu låter du snarare som en CD-skiva som har repats och hackar. Men jag antar att det beror på lågt blodsocker? Det är väl den där ramadantjafset i några timmar till innan du får äta?

Med tanke på hur pass Iran ska kunna skicka ut 10.000 sjöminor på en dag eller vad som nu påståddes tidigare i tråden - så kan du nog ge dig på att en (1) Ohio-ubåt kan skicka iväg 24st SLBM på förhållandevis kort tid.

Här hittade jag lite intressant läsning.
http://fas.org/nuke/guide/usa/slbm/ssbn-726.htm
The first eight Ohio class submarines (Tridents) were originally equipped with 24 Trident I C-4 ballistic missiles. Beginning with the ninth Trident submarine, USS Tennessee (SSBN 734), all new ships are equipped with the Trident II D-5 missile system as they were built, and the earlier ships are being retrofitted to Trident II. Trident II can deliver significantly more payload than Trident I C-4 and more accurately. All 24 missiles can be launched in less than one minute.

Det vill säga, 24 x 12 = 288 styck stridsspetsar med upp till 475kiloton per styck, på mindre än en minut - per ubåt.

Som jämförelse så låg bomben som fälldes över Nagasaki på 21kiloton, de W88 stridsspetsar vi pratar nu är alltså 14 till 22 ggr så kraftiga. Per styck.

Frågor på det?

Ser du hur jag tämjt dig? Du var extremt hånfull och bögig. Nu beter du dig bättre men inte helt bra. Jag är bokstavligen din pappa, fast jag vill inte vara det.

För det första är du grovt psykiskt sjuk som njuter av tanken att atombomba människor.

Och ok, USA kan atombomba mycket på kort tid, jag har redan svarat på Irans reaktion. USA vet inte var all Irans militär är och Iran har sleeper cells.

Och som IR5 skrev, att ni måste ta till 2500 atombomber visar att Irans taktiker är mycket bra.
Senast redigerad av YTUY 2015-06-27 kl. 19:44.
Citera
2015-06-27, 19:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Jag har redan förklarat att mindre båtar används under vissa taktiska omständigheter, medan inne i viken duger irans missiler.. Vidare har du irans UAV patruller som flyger 24h.. Du har flertals källor att tillgå för kontroll..
http://www.ladda-upp.se/bilder/yxovcvadxgupiu/

http://www.ladda-upp.se/bilder/kkapxilwsatkrk/

http://www.ladda-upp.se/bilder/kzanyihymonmln/

http://www.ladda-upp.se/bilder/osehzamndwqkoe/

http://www.ladda-upp.se/bilder/tpytcmvegldvp/

Jag säger detta för att jag vet att IRGCs strateger är väldigt rutinerade i det som görs.. De kan mycket mer om teknologi än det som allmänheten här pratar om.. De gör det billigt men duger..

Vad visar den första bilden?
Citera
2015-06-27, 20:15
Bannlyst
Citat:
Ingen har påstått att dessa båtar klarar en fullträff.. om USA får tillfället..
Att man ser en del saker som fakta och bevis för en sak behöver inte betyda att man ska blunda för allt annat.

Historien har sett att irans taktiker fungerar, men om det finns något som hindrar dig från att acceptera detta behöver inte alltid bero på dina meningsmotståndare.
Irans mycket enklare varianter,primitivare (om du vill uttrycka det så) av hårdvara och taktiker fungerade under tankerkriget under 80-talet. Det fungerade..
Har jag fel när jag säger att det fungerade? Eller vill du inte acceptera att asymmetriska taktiker fungerar?
De lyckades utmana världens säkraste eskort som sändes i livesändning.. Det är kanske du som inte vill erkänna för historien finns att läsa..

Det du ser idag är mycket mer avancerad än du tror när det gäller taktik.. De behöver inte befinna sig inom fiendens effektiva räckvidd medan största utmaningen för amerikanerna blir att prioritera rätt mål..
500 FAC,FIAC deltog under övningen du såg där man övade mot ett hangarfartyg som inte hade något försvar..man testade också AAA ombord mot betydligt mindre mål i luften och precisionen var överraskande.. Deras senaste enklare missiler hade en precision mot fasta mål som vars motsvarigheter i marknaden aldrig kan uppnå..Och det hela var bara en liten del av deras kapacitet..
Du kan på allvar inte mena att USA i en skarp situation av den här typen klarar sig undan med hjälp av teorier som kokas ihop i den här tråden..

Vi vet vad USA har för system och hur effektiva dessa kan vara, men vi vet också att strategiska beslut får strategiska konsekvenser.. Man kan aldrig använda allt man har, det finns goda skäl till varför man inte kan göra detta.. Det finns en rad strategiska, regionala och ideologisk-politiska faktorer som gör att man inte gör allt man kan göra..
Man kan befinna sig 20m från fienden men en enda gasledning kan leda till att man avbryter uppdraget..(exempel)..

Det är alltså inte supermans hårdvaror som får den avgörande betydelsen.. Det är strateger som i bakgrunden dirigerar konflikten.. Det är därför du som operatör eller militär SKA följa order..

Så självfallet MÅSTE du ha en buildup om du planerar att använda kärnvapen, för det är inte bara en sak som involverar parterna i konflikten.. Jag hoppas du har fått en förklaring..

Att göra en realistisk analys är överkurs i denna tråd. Nivån är "vilken pickadoll pangar högst". De är precis på gränsen för att klara av att förstå militära taktiker. Att blanda in politik, situationen i närområdet, underrättelser etc klarar de inte.
Citera
2015-06-27, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YTUY
Vad visar den första bilden?

Bilden visar mindre båtar som kommer i flera vågor.. Många utrustade med torpeder, missiler (noor, kowsar etc), AAA..

Räkna hur många dessa är och vad dessa är utrustade med och vad som händer när dessa sprider sig..

Teorin i tråden är att USA kommer att neutralisera hotet med hjälp av sina system ombord.. Min erfarenhet säger mig att amerikaner tänker lite längre än många i tråden..
Tänk också på flygattacker, UAVs och missiler från land.. Raketer etc etc .
Citera
2015-06-27, 21:00
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Bilden visar mindre båtar som kommer i flera vågor.. Många utrustade med torpeder, missiler (noor, kowsar etc), AAA..

Räkna hur många dessa är och vad dessa är utrustade med och vad som händer när dessa sprider sig..

Teorin i tråden är att USA kommer att neutralisera hotet med hjälp av sina system ombord.. Min erfarenhet säger mig att amerikaner tänker lite längre än många i tråden..

Japp, den underbara teorin är er vän. I den härliga teoretiska världen så klarar Iran vad varken Kina eller Ryssland klarar, och det helt utan att ens ha en bråkdel av deras tekniska förmåga.

Vi är, för övrigt tillbaka där vi var för ett 30-tal sidor sedan, där man återigen får påminna om att dessa FAC inte har högsjöoperativ förmåga, och således inte kommer att kunna befinna sig där de amerikanska fartygen är. Inte ens i närheten.

Dessutom är de, mer eller mindre styckvis, identifierade så fort de lämnar hamn.
Citera
2015-06-27, 21:02
Medlem
Citat:

Det förutsätter både att du kan planera, kraftsamla och koordinera det hela i tid och rum utan att din motståndare upptäcker det. Och det förutsätter till att börja med att du först har hittat och identifierat ditt mål och sedan kan behålla målet och vidarebefordra måldatan löpande under de timmar till dagar som du behöver för att iscensätta ett sådant anfall, återigen utan att din motståndare hör eller ser dig (och gör något åt saken). Men båtarna, flygplanen och eldenheterna på fasta landbacken kanske talar med telepati och är osynliga?

Men att finna en hangarfartygsgrupp till havs och möjlighet att ostört följa och vidarebefordra denna har Iran inte i krigstid (överraskningsanfall i fredstid är en annan femma). Förresten har förespråkarna här inne fortfarande inte lyckats svara på frågan hur deras radar skall kunna hitta och målfölja ett örlogsfartyg eller ens särskilja det från en oljetanker så hela scenariot är moot. Inte ens en grundläggande förståelse för hur radarvågorna propagerar har man kunnat kasta fram utan det är idel fantasier och tankespöken som motiverar de Iranska påståendena. Om man tror på sådana på allvar i Iran är det riktigt synd om Iran vid en skarp konflikt eftersom sagor inte biter på verkligheten.
Citera
2015-06-27, 21:13
Medlem
Hizirs avatar
Nästan 4000 svar, har ni kommit fram om Iran kan det eller inte?

Vad säger ja och vad säger emot att dom kan (inte)?
Citera
2015-06-27, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Japp, den underbara teorin är er vän. I den härliga teoretiska världen så klarar Iran vad varken Kina eller Ryssland klarar, och det helt utan att ens ha en bråkdel av deras tekniska förmåga.

Vi är, för övrigt tillbaka där vi var för ett 30-tal sidor sedan, där man återigen får påminna om att dessa FAC inte har högsjöoperativ förmåga, och således inte kommer att kunna befinna sig där de amerikanska fartygen är. Inte ens i närheten.

Dessutom är de, mer eller mindre styckvis, identifierade så fort de lämnar hamn.

Nej och jag har sagt detta i mer än 30 sidor och i andra trådar att:
Mindre båtar är aktuella i en taktisk situation hör till en av av 3 strategierna.. Nämligen sundet..

Vidare är asymmetriska strategier ingenting vare sig Kina eller Ryssland sysslar med i den bemärkelsen. Där har du nog missförstått samtliga 30 sidorna.. Iran är det enda landet i hela världen som har en sådan paramilitär icke-klassisk flotta i den omfattningen..
Hoppas du har fått ditt svar..

Jag vill också konstatera att asymmetriska taktiker är kortsiktliga lösningar och beroende av särskilda geografiska omständigheter..dessutom försvarsinriktade medan doktrinen och den teknologiska samt geografiska förusättningarna för både Ryssland och Kina är något helt annat..
Senast redigerad av IR5 2015-06-27 kl. 22:12.
Citera
2015-06-27, 22:29
Medlem
Literals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Det förutsätter både att du kan planera, kraftsamla och koordinera det hela i tid och rum utan att din motståndare upptäcker det. Och det förutsätter till att börja med att du först har hittat och identifierat ditt mål och sedan kan behålla målet och vidarebefordra måldatan löpande under de timmar till dagar som du behöver för att iscensätta ett sådant anfall, återigen utan att din motståndare hör eller ser dig (och gör något åt saken). Men båtarna, flygplanen och eldenheterna på fasta landbacken kanske talar med telepati och är osynliga?

Men att finna en hangarfartygsgrupp till havs och möjlighet att ostört följa och vidarebefordra denna har Iran inte i krigstid (överraskningsanfall i fredstid är en annan femma). Förresten har förespråkarna här inne fortfarande inte lyckats svara på frågan hur deras radar skall kunna hitta och målfölja ett örlogsfartyg eller ens särskilja det från en oljetanker så hela scenariot är moot. Inte ens en grundläggande förståelse för hur radarvågorna propagerar har man kunnat kasta fram utan det är idel fantasier och tankespöken som motiverar de Iranska påståendena. Om man tror på sådana på allvar i Iran är det riktigt synd om Iran vid en skarp konflikt eftersom sagor inte biter på verkligheten.
Otroligt.Hur kan man vara så korkad att ljuga om kontrollerbara saker?
Fick du inga svar Mr 'Radarhorisont'?
Inga källor heller antar jag?IR5 förklarade ju med vilka medel Iran följer målen.Du fick se kartor på farleder och territoriella Iran i PG.
Citera
2015-06-27, 22:30
Medlem
Fan diskuterar ni än eller tjafsar ni bara? Orkar inte ens läsa vad ni skriver längre.
På vilket avstånd skulle man kunna detonera ett kärnvapen på för att vara säker på att man sänkte/förstörde ett Nimitzklass-fartyg? Torped/ballistiskt/kryssningsrobot, och det är bara "riktiga" kärnvapen som finns som får användas. Helst inga väst-grejer utan, typ ryska/kinesiska/pakistanska eller liknande som Iran faktiskt kan lägga vantarna på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in