2015-06-27, 17:32
Medlem
Moramannens avatar
Strömming i olika varianter är ju perfekt nu på sommaren, stekt eller som låda, med färskpotatis eller mos till. Gärna med gräddfil och gräslök. Som efterrätt jordgubbar.
Citera
2015-06-27, 17:35
Bannlyst
Just det, färskpotatis med gräslök låter perfekt. Strömming eller lax passar bra till det.
Citera
2015-06-27, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moramannen
Strömming i olika varianter är ju perfekt nu på sommaren, stekt eller som låda, med färskpotatis eller mos till. Gärna med gräddfil och gräslök. Som efterrätt jordgubbar.

Eller renkött.. ( hörre TS bjud mig då va ? )
Citera
2015-06-27, 18:09
Medlem
Moramannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Eller renkött.. ( hörre TS bjud mig då va ? )
Det vore mumma.

Som måltidsdryck föreslår jag öl.
Citera
2015-06-27, 18:16
Medlem
klybans avatar
Raggmunkar är mitt förslag.
Citera
2015-06-27, 18:32
Medlem
RiverStyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Raggmunkar är mitt förslag.

Haha jag tänkte just skriva det! Raggmunkar med knaperstekt fläsk och rårörda lingon. MUMS!!!

Det har en brittiska garanterat inte fått sig serverat tidigare och det är typiskt svenskt. Dessutom är det väldigt gott och ser aptitretande ut så hon kommer inte freaka pga "äcklig konstig mat".

Servera med iskall starköl och kanske en liten nubbe till. Får jag föreslå en liten sup Skåne Akvavit kanske?
Citera
2015-06-27, 18:47
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RiverStyx
Haha jag tänkte just skriva det! Raggmunkar med knaperstekt fläsk och rårörda lingon. MUMS!!!

Det har en brittiska garanterat inte fått sig serverat tidigare och det är typiskt svenskt. Dessutom är det väldigt gott och ser aptitretande ut så hon kommer inte freaka pga "äcklig konstig mat".

Servera med iskall starköl och kanske en liten nubbe till. Får jag föreslå en liten sup Skåne Akvavit kanske?
De har ju liknande, men inte i smak.
Hemligheten med raggmunkarna, är att man steker dom i smör och med fläskflottet efter man stekt fläsket.
Vilket en del missar, och det som höjer smaken på raggmunkarna till en orgasmisk smak.

Jag föredrar surkokta lingon, som man sen tillsätter lite socker ca25-35%.
Men lingon ska det vara
Citera
2015-06-27, 18:50
Medlem
klybans avatar
Sen får jag nog säga att renskavsgryta med kantareller i grädde.
Är nått som man kan också fundera på.
Dock så är det en speciell smak, som det finns risk att de kan vara tveksamma till.
Men är de allätare, så kommer dom älska det.

Jag är uppvuxen med makaroner till detta.
Men när jag gör det själv, så har jag mer och mer gått över till ris.
Citera
2015-06-27, 18:54
Medlem
Moramannens avatar
På tal om raggmunk, kolbulle är ju väldigt gott och svenskt det med. Bör dock helst tillagas ute i det fria.
Citera
2015-06-27, 18:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Sen får jag nog säga att renskavsgryta med kantareller i grädde.
Är nått som man kan också fundera på.
Dock så är det en speciell smak, som det finns risk att de kan vara tveksamma till.
Men är de allätare, så kommer dom älska det.

Jag är uppvuxen med makaroner till detta.
Men när jag gör det själv, så har jag mer och mer gått över till ris.

Nu får jag nog hålla med dig. Kantarellsås eller smörfrästa kantareller är ju gudomligt gott.

Har dom kantareller i UK?
Citera
2015-06-27, 19:09
Medlem
Moramannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kuhlmeyn
Nu får jag nog hålla med dig. Kantarellsås eller smörfrästa kantareller är ju gudomligt gott.

Har dom kantareller i UK?
Jag tror det, har för mig att jag sett det i nåt brittiskt matlagningsprogram. Det kan ju vara bra för ts del, att tjejen inte är helt främmande för ingredienserna även om rätten i sig är exotisk.
Citera
2015-06-27, 19:33
Moderator
rotadents avatar
Senast jag hade gäster från anglosaxiska världen så åt vi Wallenbergare med traditionella tillbehör. Det var uppskattat, det är en enkel rätt att gilla. Stekt strömming kanske? Det känns också enkelt att gilla.

Tjälknöl på älg hade jag bjudit på om jag haft tid och ork att långköra. Det är fantastiskt mört och gott och känns väldigt svenskt, söndagsstek liksom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in