Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-27, 16:23
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Det finns t.ex denna bild från expressen.
Jag tror det finns bland Aftonbladets bilder också. Undrar om det inte var 2 maskiner?
http://www.expressen.se/gt/polisens-kamp-mot-klockan-i-fallet-om-lisa/
Det är en Volvo. Kanske inte samma modell som på den här bilden, men färgerna stämmer. https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcR7fiXzzBpTyq-T1L5wVJwSXbqEFigN0TM0HT8iXCfY5g-ZxeZq
2015-06-27, 16:27
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Kroppen kan ha varit dumpad redan när insatsen satte igång. Sedan var det försent.
Det blir ju intressant att få veta om polisen verkligen redan hade genomsökt platsen där kroppen kom att hittas.
2015-06-27, 16:29
Medlem
B0B0-emulators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaugalt
Jag förmodar att Lisas pappa vände sig till polisen med det första han gjorde.

Jag hade anledning att göra samma sak för ett antal år sedan. Jag bad då polismannen, som tog upp min anmälan om den försvunne, att han till sina kollegor skulle gå ut med sådant som de framförallt skulle hålla ögonen öppna för. Tiden var knapp, det visste jag med stor säkerhet, och jag kunde också tydligt visa att så var fallet. Trots det nekades jag all hjälp: 'man skulle avvakta och se...', hette det, och jag fick även ordagrant höra 'att nu ska vi inte måla fan på väggen'. Tre dygn senare hittades personen, men då död, sedan ett dygn.

Det kvittar nog i stort sett hur beslutsför man är om man inte också har en del annat att lägga i vågskålen. Man skulle också kunna ta i och säga att det är skillnad på folk och folk, precis som det ju alltid har varit.
Ja, det är löjligt att påstå att det inte gör någon skillnad vem som gör anmälan. I normalfallet hanteras kanske en anmälan som i ditt fall på ren rutin. Men säg att anmälaren är känd inom totalförsvaret och kanske har olika övningar tillsammans med polibefäl och polischefer, då kan någon auktoritet omedelbart dra slutsatser om allvaret i anmälan, alldeles bortsett ifrån att man kanske kände personen i fråga och kanske t.o.m. hade träffat dottern vid några tillfällen.

Oftast handhas försvinnanden rutinartat eftersom erfarenheten säger att den försvunne brukar dyka upp efter en tid, men i fall som detta blir det aldrig fråga om oengagerad rutin.

Det finns ingen rättvisa när det gäller engagemang, den är något som inte kan institutionaliseras.
2015-06-27, 16:30
Moderator
OYs avatar
Citat:
Det är en Volvo. Kanske inte samma modell som på den här bilden, men färgerna stämmer. https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcR7fiXzzBpTyq-T1L5wVJwSXbqEFigN0TM0HT8iXCfY5g-ZxeZq

Ja det är en Volvo utan tvekan, vem har en sådan kring Blomberg, firman ska ligga i närheten, åtminstone bor ägaren i närheten enligt uppgift i tråden. Intresserad av vilka som jobbade i ladan.
2015-06-27, 16:32
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag har sökt men inte hittat, finns det bilder på grävmaskinen som stod i ladan vid caféet, någon?

Firmanamn på den eller något annat kännetecken?

EDIT;Vad jag har förstått så har man hittat delar av Lisas mobiltelefon, en display och ett fodral?

Om det stämmer och själva elektroniken i mobilen är borta så kan det kanske stödja hypotesen om att gärningspersonen har använt Lisas mobiltelefon men inte tänkt på att trafikuppgifter kan plockas fram trots att mobilen inte återfinns?

EDIT;Vems fingeravtryck hittade man på fynden, brödernas, kvinnans?

Om inga fingeravtryck har avsatts var det inte tvunget att gömma de här grejerna.

Här en bild en grävmaskin i ladan:

http://s3.netdialog.se/9_20150610181148_lada.JPG
2015-06-27, 16:34
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Lisa var ju nästan vuxen, och bara ca 30 min sen till maten. Tror du har helt fel, det är inget som många inte skulle bli så oroliga för. (På sådan kort tid)
Det var första dagen som hon själv körde med mopeden de fyra milen till arbetsplatsen, så föräldrarna kan ju först ha befarat en trafikolycka.
2015-06-27, 16:36
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Mobilspaning igen

Jag har varit inne på detta förut, men inte lika tydligt då:
En avstängd telefon är också en telefon

Jag tror mördaren återfinns bland de som hade sin mobil avstängd under aktuell tidsperiod.

Jag utgår från att mordet var mer eller mindre planerat och att GM visste att Lisa åkte moped.
Man kan då kolla vilka av hennes vänner, kolleger, närstående, kafégäster etc som hade mobilen avstängd vid tiden för brottet.
Vidare kan man lätt rekognosera Lisas färdväg till jobbet, inte minst genom mobilpejling, och då kolla vilka som varit uppkopplade mot samma mast/master som hon - i fall att någon slumpmässig GM sett henne redan då.

Givetvis utgår jag från att det är avkollat vilka mobiler som varit i Blomberg under de tre helger hon jobbat där. Av dessa bör man då koncentrera sig på de som var avslagna vid försvinnandet.

Kanske polisen tänkt på detta och kanske är det så att bröderna hade sina mobiler avslagna då.
Det kan vara ett indicium varje fall.
2015-06-27, 16:40
Medlem
Theforeigners avatar
I denna live rapport, från 10 Juni, står det att Lisas's handske hittades søndag kväll, altså samma kväll som hon försvann !?

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6186351

18:11, 10 June 2015
Polisen har nu också släppt avspärrningarna till ladan där handsken hittades i söndags kväll.
2015-06-27, 16:43
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Det var första dagen som hon själv körde med mopeden de fyra milen till arbetsplatsen, så föräldrarna kan ju först ha befarat en trafikolycka.

Ja eller att det har varit lite stökigt, vid det där kafét ibland för personalen. Och Lisa har berättat det för sina föräldrar. Det är inget som kommit fram, men media går inte gärna ut med allt när det gäller invandrare heller.
2015-06-27, 16:44
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
I denna live rapport, från 10 Juni, står det att Lisas's handske hittades søndag kväll, altså samma kväll som hon försvann !?

Polisen har nu också släppt avspärrningarna till ladan där handsken hittades i söndags kväll.
Journalisten måste ha fått hjärnsläpp om bakfoten, handsken hittades på måndagen.
2015-06-27, 16:49
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inmodumanus
Det sk. Hans-o-Gretaspåret är också baserat på polisens masttömningar, det är ingen slump att man fokuserade söderut i sina sökningar. Man visste i vilken ritning man skulle leta.
Det undrar jag.
Citat:
– Vi har pejlat hennes telefon och den sista platsen vi får fram är vid hennes arbetsplats, säger Lars Johansson.
http://www.expressen.se/gt/stort-sokpadrag-efter-forsvunnen-tonaring/

Det hade ju varit oerhört viktigt att nämna för allmänheten om Lisa enligt hennes mobil hade rört sig söderut.
2015-06-27, 16:53
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner

Citat:
Journalisten måste ha fått hjärnsläpp om bakfoten, handsken hittades på måndagen.

Äh, man fick scrolla länge för att hitta detta. Sista inlägget ju, en hafsig bildtext. Man förstår att de var stressade av denna sista kommentar:

"Vi kommer att fortsätta uppdatera sporadiskt här under kvällen, men nu kommer vi inte att hinna svara på alla frågor och kommentarer. Häng kvar ändå för när det händer något kommer vår reporter på fältet att berätta för er direkt!"

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in