Citat:
Ursprungligen postat av
ulvan
Jag tror prästen/begravningsbyrån faktiskt frågar hur man vill ha "uppvaktningen/delatagandet". Vid framförallt yngre bortgångna personer brukar pengar skänkas till välgörande ändamål, såsom cancerfonden eller rädda barnen osv. Det är min personliga erfarenhet. Begravningsbyrån och prästen kan faktiskt hjälpa till med praktiska frågor. Det är också min personliga erfarenhet att många både ger pengar och blommor trots att anhöriga skrivit att de hellre ser det att pengar doneras.
Gällande Lisa vet jag inte om hennes fond/stiftelse är klar än ens. För att bilda en stiftelse måste man väl redan ha en egendom så att säga (och den håller på att samlas in nu?). Men de kanske ska ha en förening som driver fonden? Det är mycket frågor att svara på och jag skulle personligen inte hasta in i dessa utan först se hur mycket pengar man får in och sedan välja vad som är bäst långsiktigt för att driva något till minne av Lisa.
Den kanske allt är under uppbyggnad med byråkratiskt krångel drar det ut på tiden innan den kan starta och de har startat ett BG under tiden så folk kan sätta in medel där så länge.
Eller så är den förhoppningsvis redan igång

Ja Begravningsentreprenören och prästen hjälper till med mycket av det praktiska, dom flesta har ingen större erfarenhet av begravningar och allt runt omkring.
Att någon av dom skulle föreslå en minnesfond istället för blommor är nog inte så vanligt...kanske om det kommit på tal om att det förväntas komma på tal om hav av blommor från allmänheten och platsbrist.
När det gäller minnesfonder så behöver det inte vara så krångligt, man utser två personer som förvaltare och startar ett konto där båda personernas underskrift krävs för uttag.
När pengarna kommit in så doneras hela eller delar av summan till ett eller flera ändamål i exempelvis Lisa Holms minnesfonds namn.
Ibland kommer det in pengar på dödsdagen eller personens födelsedag och då donerar man även dessa pengar.
En minnesfond behöver inte vara en fond som drar in stora pengar eller drivs i all evighet.
Om en person som dör i cancer så kan anhöriga kanske hellre ser att en summa pengar doneras till cancerforskning än ett hav av blommor.