2015-06-27, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Att du ens vidareutvecklade det påståendet överhuvudtaget, är ett mysterium. Varför skulle inte föräldrarna själva kunna skapa en fond, det är väldigt långt ifrån ett rimligt motiv i detta fall. Tänk innan du skriver.

Jag har ALDRIG skrivit att föräldrar själva inte skulle kunna starta en fond
2015-06-27, 14:53
Medlem
wizardinrobes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Knappast, jag tror varken pappans eller någon annan I familjen, bekanta, vänner eller kollegor har fått sina telefonuppgifter kontrollerade då ingen av dessa har kunnat misstänkas för hennes försvinnande.

Polisen plockar inte ut telefonlistor till höger och vänster på random personer om det inte finns skäl att misstänka att de begått eller varit delaktiga I ett brott. Dessutom krävs att personen, vars uppgifter ska hämtas ut, är misstänkt för ett brott som kan ge fängelse.
Nej, et generellt uthämtande av material i ett mordfall kan ske utan misstanke till person.
2015-06-27, 14:53
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dtf
Jag misstänker starkt att någon av hennes familjemedlemmar ligger bakom.

Varför har inte polisen misstänkt detta?, Anledningen till detta kan vara möjligt då det finns sjuka föräldrar, andra anledningen är att föräldrarna kom ut med uttalanden som "Det är Lisas begravning men vi vill inte att media ska komma och istället för lämna blommor kan ni skicka gåva till Bankgiro xxxx" dvs. donera pengar. Hur kan ens föräldrar tänka sådär? Vilken pengar i världen kan ersätta en familjemedlem?

Källa på att Lisa's föräldrar har sagt så ?!
2015-06-27, 14:55
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Slagit larm är givet. Men det var omständigheter som inte hennes föräldrar visste om än. Även fast dom hade rätt i sin oro. I mitt tycke ganska förvånande att ni omedelbart, misstänker att något kan ha hänt. Kan tänka mig det blir mycket rännande för er som tänker så. Det var inte ens sent, 17åringar som passar tider kan inte vara vanligt. Det var på landet inte i någon förort. Men där ser man hur föräldrar tänker olika.

Även fast jag fortfarande tror på någon annan förklaring.
Ja, det finns en uppsjö med tänkbara förklaringar.
Tjejerna på kafét kan ha talat om för LH att de uppfattat de litauiska bröderna som påträngande eller obehagliga, strukit omkring med stirrande blickar efter tjejerna, pappan kanske hade fått höra detta och var extra på sin vakt av den anledningen då LH förförstagången inte fick skjuts med bil.
Kanske slog det honom då, öststatarna helvete.
Trivialt jävla tjatande som inte leder någon vart om en förälder som bryr sig om sina barn och gör allt han kan.
2015-06-27, 14:57
Avslutad
Jag tror att polisen sitter på en radda av bevis mot MGM.

Man sitter inte med fyrtal i ess utan man sitter med en street flush!
2015-06-27, 14:58
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Kan man lägga fram det så att polisen förstår att det handlar om ett riktigt försvinnande så finns det ju inga hinder för polisen att dra igång med stort pådrag direkt. Uppenbarligen lyckades pappan förmedla att det var på allvar.

Jag tror inte att det fanns info om hot mot Lisa eller om person i området. Det räckte med de omständigheter som förelåg; SMS:et om att åka hem, mobil avstängd, moppe kvar, nycklar i låset. Något hade hänt.

Och det stämmer ju. Något hade hänt. Det var befogat att köra stort pådrag direkt.

Det står följande i sammanfattningen (spoiler):
" 18.30 är Lisas mobil helt avstängd pga att batteriet är slut (det var lågt) eller att den har blivit avstängd av okänd person."

Vet du vart/via vem uppgifterna framkommer att de sista signalerna från mobilen är kl 18.30?
Gång efter annan framkommer detta klockslag och det diskuteras de 7 kritiska minuterna från sms till föräldrarna kl 18.23.

Tråden är stor och jag är väl vilse i pannkakan - hittar inte uppgifterna och söker källhänvisning.
2015-06-27, 14:59
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Källa på att Lisa's föräldrar har sagt så ?!

Tror han syftar på detta?

Citat:
Begravningen av Lisa

Lisa Holm begravs tisdagen den 7 juli i Säters kyrka, klockan 13.00. Begravningen är öppen för alla, men familjen vill inte att media kommer in i kyrkan.

I stället för blommor önskar familjen en gåva till Lisa Holms Minne, Bg 5002-0197.

http://sla.se/skovde/2015/06/24/lisa-dromde-om-att-upptacka
2015-06-27, 15:06
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Jag tror prästen/begravningsbyrån faktiskt frågar hur man vill ha "uppvaktningen/delatagandet". Vid framförallt yngre bortgångna personer brukar pengar skänkas till välgörande ändamål, såsom cancerfonden eller rädda barnen osv. Det är min personliga erfarenhet. Begravningsbyrån och prästen kan faktiskt hjälpa till med praktiska frågor. Det är också min personliga erfarenhet att många både ger pengar och blommor trots att anhöriga skrivit att de hellre ser det att pengar doneras.

Gällande Lisa vet jag inte om hennes fond/stiftelse är klar än ens. För att bilda en stiftelse måste man väl redan ha en egendom så att säga (och den håller på att samlas in nu?). Men de kanske ska ha en förening som driver fonden? Det är mycket frågor att svara på och jag skulle personligen inte hasta in i dessa utan först se hur mycket pengar man får in och sedan välja vad som är bäst långsiktigt för att driva något till minne av Lisa.

Den kanske allt är under uppbyggnad med byråkratiskt krångel drar det ut på tiden innan den kan starta och de har startat ett BG under tiden så folk kan sätta in medel där så länge.

Eller så är den förhoppningsvis redan igång
Ja Begravningsentreprenören och prästen hjälper till med mycket av det praktiska, dom flesta har ingen större erfarenhet av begravningar och allt runt omkring.
Att någon av dom skulle föreslå en minnesfond istället för blommor är nog inte så vanligt...kanske om det kommit på tal om att det förväntas komma på tal om hav av blommor från allmänheten och platsbrist.

När det gäller minnesfonder så behöver det inte vara så krångligt, man utser två personer som förvaltare och startar ett konto där båda personernas underskrift krävs för uttag.
När pengarna kommit in så doneras hela eller delar av summan till ett eller flera ändamål i exempelvis Lisa Holms minnesfonds namn.
Ibland kommer det in pengar på dödsdagen eller personens födelsedag och då donerar man även dessa pengar.
En minnesfond behöver inte vara en fond som drar in stora pengar eller drivs i all evighet.
Om en person som dör i cancer så kan anhöriga kanske hellre ser att en summa pengar doneras till cancerforskning än ett hav av blommor.
Senast redigerad av pungspark63 2015-06-27 kl. 15:09.
2015-06-27, 15:08
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Ja, det finns en uppsjö med tänkbara förklaringar.
Tjejerna på kafét kan ha talat om för LH att de uppfattat de litauiska bröderna som påträngande eller obehagliga, strukit omkring med stirrande blickar efter tjejerna, pappan kanske hade fått höra detta och var extra på sin vakt av den anledningen då LH förförstagången inte fick skjuts med bil.
Kanske slog det honom då, öststatarna helvete.
Trivialt jävla tjatande som inte leder någon vart om en förälder som bryr sig om sina barn och gör allt han kan.

Ja ungefär så, behöver inte möjligtvis vara bröderna. Men jag anser det mer troligt att något liknande har hänt. Leder ingen vart nu när bröderna sitter där dom sitter, men vore intressant att veta om Lisa haft problem med bröderna förut. Svårt att tro att det var första gången, som Lisa råkat ut för dessa typer.
2015-06-27, 15:08
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det står följande i sammanfattningen (spoiler):
" 18.30 är Lisas mobil helt avstängd pga att batteriet är slut (det var lågt) eller att den har blivit avstängd av okänd person."

Vet du vart/via vem uppgifterna framkommer att de sista signalerna från mobilen är kl 18.30?
Gång efter annan framkommer detta klockslag och det diskuteras de 7 kritiska minuterna från sms till föräldrarna kl 18.23.

Tråden är stor och jag är väl vilse i pannkakan - hittar inte uppgifterna och söker källhänvisning.
Jag minns bara att den uppgiften har florerat väldigt länge. Har för mig att det har stått i flera tidningsartiklar också.
2015-06-27, 15:11
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherlocksnake

Varför presenterade inte åklagaren bevisen vid häktningsförhandlingen istället för att behöva hantera cirkusen efteråt?
2015-06-27, 15:12
Medlem
le_flonks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherlocksnake

Mgm. kanske sitter med en royal "street" flush

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in