2015-06-27, 02:10
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Fast jag tror du lägger mycket mera vikt på bibeln och Jesus än andra heliga texter och profeter? Står du fortfarande fast vid att det inte spelar någon roll om Jesus existerade eller ej? Att det bara är budskapet som är viktigt (som du påstår) ,även om det kom från någon annans mun/penna?
Ja jag står fast vid det. Jesus användes endast. Därav hans kamp. Han visste det också. För mig är Gud viktigast.
Jag tror att gud använder människor idag också och hela tiden på ett eller annat sätt.
Citera
2015-06-27, 02:11
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Det får du utveckla,tack! (sista meningen alltså)
Bibeln i sin helhet visar människans alla synder och dess galenskap. Klart och tydligt.
Den talar om vem människan är men kan bli om den vill det.
Citera
2015-06-27, 02:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Självklart gör jag det. Utbudet har funnits här i landet jag föddes. Jag har fått till mig andras religioner via medier och möten med andra människor och deras sätt att se på existensen från andra delar av världen så att säga.
Vågar du svara på om det bara är budskapet som räknas? Du påstår det med jämna mellanrum,så jag undrar om du verkligen tycker så. Spelar det någon roll om bibeln är sann om Jesus? Budskapet finns ju ändå , menar jag.
Citera
2015-06-27, 02:14
Medlem
Citat:
Bibeln i sin helhet visar människans alla synder och dess galenskap. Klart och tydligt.
Du kanske menar vissa människor? (hoppas jag) Och Gud är väl den värsta av alla i bibeln,eller hur?
Citera
2015-06-27, 02:19
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Vågar du svara på om det bara är budskapet som räknas? Du påstår det med jämna mellanrum,så jag undrar om du verkligen tycker så. Spelar det någon roll om bibeln är sann om Jesus? Budskapet finns ju ändå , menar jag.
Ja absolut! Det vågar jag. Nt är en bok i den första boken så att säga. Vad som är sant eller inte har jag ingen aning om.
Kan ana att det finns något just där i brytpunkten mellan GT och NT något hände.
Vad vet jag inte.
Men från att ha handlat om Gud blir det en ny Gud av Gud så att säga. Frågan är då för mig. Vem var Jesus? Högmodig? Sonen? Försökte han att ta Guds plats? Blev han förblindad av egenkärlek eller var han verkligen den han var?
Jag vet inte riktigt.
Jag kan se budskapen klart och tydligt och tycka de är värda att lyssna på men jag behöver endast orden så att säga.
Kan se på orden som Jesus lite grann.
Citera
2015-06-27, 02:22
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Du kanske menar vissa människor? (hoppas jag) Och Gud är väl den värsta av alla i bibeln,eller hur?
Ja vissa menade jag. Inte alla naturligtvis. Ja om detta är Gud som beskrivs så är denna hälsene skärare inte min Gud i alla fall.
Jag tror att man skall "se" med både hjärta, öga och förstånd så att säga.
Bibeln kan vara en blandning av gott och ont. Ingen vet sanningen om detta. Gäller att se själva kärnan och sanningen som är kärlek. Kärlek dödar inte, kärlek plågar inte någon, kärlek slänger ej spädbarn i bergsväggen. Fattar du? Det kan vara fan själv man beskriver.
Citera
2015-06-27, 02:23
Medlem
Citat:
Ja absolut! Det vågar jag. Nt är en bok i den första boken så att säga. Vad som är sant eller inte har jag ingen aning om.
Kan ana att det finns något just där i brytpunkten mellan GT och NT något hände.
Vad vet jag inte.
Men från att ha handlat om Gud blir det en ny Gud av Gud så att säga. Frågan är då för mig. Vem var Jesus? Högmodig? Sonen? Försökte han att ta Guds plats? Blev han förblindad av egenkärlek eller var han verkligen den han var?
Jag vet inte riktigt.
Jag kan se budskapen klart och tydligt och tycka de är värda att lyssna på men jag behöver endast orden så att säga.
Kan se på orden som Jesus lite grann.
Lite fegt svarat,tycker jag. Om jag hör något bra och minnesvärt,som kan vara bra att leva efter,så bryr jag mig inte vem som sade det. Budskapet står på egna ben. Så jag försöker igen , spelar det någon roll om Jesus existerat eller inte,för dig?
Citera
2015-06-27, 02:24
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Lite fegt svarat,tycker jag. Om jag hör något bra och minnesvärt,som kan vara bra att leva efter,så bryr jag mig inte vem som sade det. Budskapet står på egna ben. Så jag försöker igen , spelar det någon roll om Jesus existerat eller inte,för dig?
Nej!
Citera
2015-06-27, 02:27
Medlem
Citat:
Ja vissa menade jag. Inte alla naturligtvis. Ja om detta är Gud som beskrivs så är denna hälsene skärare inte min Gud i alla fall.
Jag tror att man skall "se" med både hjärta, öga och förstånd så att säga.
Bibeln kan vara en blandning av gott och ont. Ingen vet sanningen om detta. Gäller att se själva kärnan och sanningen som är kärlek. Kärlek dödar inte, kärlek plågar inte någon, kärlek slänger ej spädbarn i bergsväggen. Fattar du?
Nä,jag förstår inte riktigt. Du vill att Gud ska vara god,så då tror du det,oavsett vad bibeln säger.
Jag vill ingenting ang. Gud. Så jag läser bibeln utan att lägga in egna förhoppningar om Gud. Och är då bibeln sann så är inte Gud god.
Citera
2015-06-27, 02:27
Medlem
Citat:
Nej!
Bra!
Citera
2015-06-27, 02:28
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Jag har sagt att jag inte är rädd för Gud eller helvetet eller vad det nu kan tänkas vara.
Mina barn är inte rädda för mig.
De har tillit till mig som mamma. Jag finns där. Alltid full av kärlek, även då de betett sig illa. Väntar på dem så att säga. Att de skall blomma ut och bli stadiga fina blommor. Under tiden vattnar jag dem så att säga.
Jag har snart vattnat färdigt alla min barn.
Så ser jag på Gud.
Citera
2015-06-27, 02:29
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Nä,jag förstår inte riktigt. Du vill att Gud ska vara god,så då tror du det,oavsett vad bibeln säger.
Jag vill ingenting ang. Gud. Så jag läser bibeln utan att lägga in egna förhoppningar om Gud. Och är då bibeln sann så är inte Gud god.
Vill? jag vet att Gud är god men vem/vad som sedan är Gud är det min uppgift att ta reda på så att säga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in