Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-27, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letspanic
Låter som lite väl lösa grunder för att häkta dem på sannolika skäl?

Det är väl klart att det inte är dom,varför skita där man äter och spoliera det enda som försörjer hela familjen. Varför överfalla en tjej mitt på ljusa dagen förmodligen innan hennes kollegor hunnit därifrån och varför gömma kroppen men inte allt annat,varför sprida ut det runt sitt eget bo och arbetsplats,varför uppsöka fyndplatsen där kroppen hittades mitt på ljusa dagen med 2000 personer i området och varför finns det ingen stark bevisning nu när dom har milimetersökt deras hus,arbetsplats och allt som har med dom att göra…..och varför spräcka hennes hjälm,det är inte så lätt,varför ta i den mer än vad man behöver??????? Vilket skadestånd dom kommer att få och den riktiga mördaren är fortfarande där ute förmodligen
2015-06-27, 00:02
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shmrg
Jag har inte lagt mg i denna tråd tidigare. Jag har följt den, men kan definitivt säga att jag inte läst alla poster, men många har jag läst.

Jag är polis och jag vet några saker, men jag är inte involverad i den aktuella utredningen. Jag vet att Västra Götaland är förstärkt av mordutredare från NOA, tidigae benämnt RPS. De är inte där pga av LH. De är där med anledning av gängrivaliteten och de mord som skett mellan de rivilserade gängen i Gbg. Det hindrar dem dock inte från att ha synpunkter och tankegångar kring mordet på LH.

En teori som är utbredd i denna skara är att LH har lockats från sin moped med ett "nödrop" om att få låna hennes mobil, vilket hon ställt upp på. Efter hand har LH ifrågasatt användandet av mobilen, som skedde i ladan. LH slet av sig handsken och slängde den i ett försök att återta mobilen. GM tar till flykten och LH jagar efter, i tron att det är ofarligt. LH är alltså den som jagar och inte är den jagade. Någonstans blir det handgemäng och mobilen går sönder plus att LH stryps.

Konklusionen blir alltså att en GM väntat ut LH när hon slutade för dagen. Någon som sett henne i cafeterian och värd att vänta på.

Nu har jag inga fler förnuftiga slutsatser att dra i brist på bevis, men en sak som skulle ha kunnat bidra till att man riktade in sig på Litauerna kan ju vara ett kvitto, en lapp skriven på litauensiska, eller vad det nu kan heta, som hamnat i närheten av något som kan kopplas till LH.

Den lappen skulle ha kunnat hamna där före mordet och slumpvis hamnat just där och just då. Stalltippset är att MGM är oskyldiga, men har jobbbigt bevisläge, p g a lappen som MP hittat.

Menar du försök till stöld som går överstyr? Varför detta nödrop och lån av mobil sen strypt i stridens hetta.
Hur resten ser ut med kopplingen till Martorp då?
2015-06-27, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vivamama
En tanke om kvinnan. Kanske redan sagts, men ändå.

Eftersom hon lämnat landet, kan det vara så att hon faktiskt "vet" att de inte kommer bli släppta, dvs, att åtminstone en ÄR skyldig? Annars hade hon väl stannat och väntat på dem? Iaf sin man… men eftersom hon åkt känns det ju som att hon visste att hon inte hade något att vänta på.

Jag är övertygad om att kvinnan efter vad hon varit med om nu hade alla skäl i världen att åka hem till sina anhöriga, som 1. pratar hennes språk, 2. bryr sig om henne, 3. kan stötta henne i en tid som säkert är oerhört svår för henne. Jag hade då inte suttit ensam kvar i ett främmande land.
2015-06-27, 00:05
Medlem
mercys avatar
Är det nån som har en aning om vad den anhållna kvinnan kan begära för ersättning för den tid hon satt häktad? Finns det speciella tariffer för förlorad arbetsinkomst+sveda och värk+ förlorad heder? Om kvinnan var hemmafru måste hon ju ändå ha rätt till ersättning men med hur mycket? Någon?
2015-06-27, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vivamama
En tanke om kvinnan. Kanske redan sagts, men ändå.

Eftersom hon lämnat landet, kan det vara så att hon faktiskt "vet" att de inte kommer bli släppta, dvs, att åtminstone en ÄR skyldig? Annars hade hon väl stannat och väntat på dem? Iaf sin man… men eftersom hon åkt känns det ju som att hon visste att hon inte hade något att vänta på.

Eller, så är det så att hon inga pengar har. Inkomstkällan sitter ju inom lås och bom. Hon har ju fått hjälp av sin ambassad/konsulat att komma hem, enligt media.
Kanske har "hyresvärden" också sagt att hon/de inte längre är välkomna att bo i huset längre.

Det kan finnas många skäl till att hon väljer att åka hem, man måste inte dra den värsta slutsatsen med en gång.

Jag tänker mig bara in i hennes situation, jag hade iaf rest hem så fort jag kunnat om jag blivit utsläppt från ett häkte i ett annat land. OAVSETT om jag vore oskyldig eller ej.
2015-06-27, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ninena
Som jag förstått det så har han inte sagt att Lisa berättat detta för honom. Däremot att hon presenterades för honom samma dag. Detta med att det var första gången hon skulle åkt hem själv fick han nog veta efter försvinnandet.

Nej, LH berättade det för AJ under presentationen.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poppsan
Tittar man på den bilden så borde hennes kollegor ha sett vad som hände, i alla fall hört,det är inte många meter mellan parkering och baksida

Kollegerna hade bråttom. Lisa skulle ta på sig varmare kläder innan hon åkte.
Medlem
Citat:
Jag har inte lagt mg i denna tråd tidigare. Jag har följt den, men kan definitivt säga att jag inte läst alla poster, men många har jag läst.

Jag är polis och jag vet några saker, men jag är inte involverad i den aktuella utredningen. Jag vet att Västra Götaland är förstärkt av mordutredare från NOA, tidigae benämnt RPS. De är inte där pga av LH. De är där med anledning av gängrivaliteten och de mord som skett mellan de rivilserade gängen i Gbg. Det hindrar dem dock inte från att ha synpunkter och tankegångar kring mordet på LH.

.

Tanken slog mig precis att med anledning av att de är ganska mycket (?) mord för tillfället så kanske undersökningarna gällande LH drog/drar ut på tiden? Även om all personal jobbar på i full fart , kanske analysfolket har hög arbetsbelastning vilket gör att prover som ska analyseras "står i kö" ?
Har du någon uppfattning om det?
2015-06-27, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mercy
Är det nån som har en aning om vad den anhållna kvinnan kan begära för ersättning för den tid hon satt häktad? Finns det speciella tariffer för förlorad arbetsinkomst+sveda och värk+ förlorad heder? Om kvinnan var hemmafru måste hon ju ändå ha rätt till ersättning men med hur mycket? Någon?

Men hallå, ersättning??!! Bara för att hon är släppt är det inte alls säkert att inte åtal kommer att väckas mot henne. Det är först om hon blir frikänd som hon eventuellt kan begära någon ersättning. Eller om åklagaren väljer att lägga ner fallet mot henne. Å som sagt, det vet vi ju inte än.
2015-06-27, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mercy

Läste i ett annat sammanhang att 36 000 är en ungefärlig "månadspeng" om man suttit felaktigt häktad i en månad. Man får ingen summa för perioden efter det att man är släppt vad jag vet. Man kan nog som huvudregel enbart ansöka för de dagar man varit i häktet. Man kan alltså ej säga att man mått dåligt i 2 år för häktning som vara i några få dagar och få ersättning för 2 år, om jag förstått saken rätt.

Kvinnan är väl dock fortfarande misstänk och kan komma att bli fälld i en eventuell rättegång, då blir det nog inga pengar..
Senast redigerad av ulvan 2015-06-27 kl. 00:17.
2015-06-27, 00:12
Bannlyst
Citat:

En teori som är utbredd i denna skara är att LH har lockats från sin moped med ett "nödrop" om att få låna hennes mobil, vilket hon ställt upp på. Efter hand har LH ifrågasatt användandet av mobilen, som skedde i ladan. LH slet av sig handsken och slängde den i ett försök att återta mobilen. GM tar till flykten och LH jagar efter, i tron att det är ofarligt. LH är alltså den som jagar och inte är den jagade. Någonstans blir det handgemäng och mobilen går sönder plus att LH stryps.

Konklusionen blir alltså att en GM väntat ut LH när hon slutade för dagen. Någon som sett henne i cafeterian och värd att vänta på.

Nu har jag inga fler förnuftiga slutsatser att dra i brist på bevis, men en sak som skulle ha kunnat bidra till att man riktade in sig på Litauerna kan ju vara ett kvitto, en lapp skriven på litauensiska, eller vad det nu kan heta, som hamnat i närheten av något som kan kopplas till LH.

Den lappen skulle ha kunnat hamna där före mordet och slumpvis hamnat just där och just då. Stalltippset är att MGM är oskyldiga, men har jobbbigt bevisläge, p g a lappen som MP hittat.

Typiskt fjortis beteende. Då skulle alltså gärningsmannen vara runt 17-20 år och äga någon sorts fyrhjuling! En avundsjuk gärningsman som känner Lisa.
2015-06-27, 00:17
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ballabananen
Polis ? nej du är en MUPP, jag har läst över tusen olika scenarier och har själv en viss uppfattning om hur det kan ha gått till, men att du basunerar ut att du dels är polis och att RPS skulle ha den
taffliga teorin är bortom all rim och reson, kanske du en gång i din ungdom hade polisyrket som en utopi, men framtiden visade sig dyspotisk o nu sitter du där i en fantasivärld med flaskan och leker polis ? som ex, varför skulle hon bemöda sig att ta av handsken för att få fatt i mobilen ? varför skulle hon jaga ifatt någon hon inte kände, en litauer, fyra ggr så stark som henne själv ? nä gör om o gör rätt

Det behöver ju inte ha varit någon hon inte kände, det kunde ju just ha varit någon rent av kände, men inte visste om stalkade henne. Om nu bröderna är oskyldiga, vilket jag tror, ja då är detta ju möjligt.
Och förresten tror jag att shrmg visst kan tala sant när han skriver att han är polis, läs på andra inlägg han postat i annan tråd.
Hajar inte varför folk är SÅ himla otrevliga mot varandra här på tråden.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in