2015-06-26, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Ja då har vi verkligen en bubbla, om 700 000 pers överger sina bostäder i resten av Sverige för att bo i Stockholm.

Stockholm växer inte på grund av inflyttning från resten av Sverige, utan på grund av födelseöverskott och inflyttning från utlandet. Av de 35000 som storstockholms befolkning ökade med förra året var bara 4000 (netto)inflyttade från resten av landet.
Födelseöverskottet är väl inte så mycket att orda om, men inflyttningen från utlandet står nästan helt under politisk kontroll. Det är förstås ett extremt och osannolikt scenario, men skulle invandringen strypas helt (och utvandringen vara oförändrad) skulle Stockholms befolkningsökning falla till 1000 personer om året.
2015-06-26, 18:47
Medlem
Trillskes avatar
Beror på väldigt mycket fler saker; går Norge dåligt kommer fler arbetsföra hem, om Sverige blir (ännu) mindre glassigt att bo i sticker ännu mer köpkraft etc etc.

Poängen är att prognoserna är jättelol. De används i brist på bättre alternativ, det är inte meningen att de ska ha stor chans att komma nära verkligheten, bara större chans än rena gissningar. Dvs det blir humor när privatpersoner tror de är tillförlitliga eller ens speciellt troliga.
2015-06-26, 18:49
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
jaha så nu kan bankerna ha fel, jag har redan förklarat om och om vad jag menar när jag tror att en rad samverkande faktorer kan knäcka vår svenska fastighetsmarknad under ett antal år.
Det enda du gör är att kräva svar om en framtid som vi de facto inte vet ett skit om.

Men nu får du skärpa till dig lite, återigen, sluta påstå saker om vad jag har sagt utan citera mig istället. Jag har sagt att jag tror att bankerna kan göra en enkel kalkyl och se vilka räntor en bolånetagare klarar. Allt annat som du häver ur dig är dina ord som inte jag står bakom.

Citat:
Ursprungligen postat av Grishka
De som bor i avfolkningsorter i landet är nöjda bara dom över huvud taget får sålt sina bostäder, om dom bor nära en sjö så kan dom ha tur och få ett acceptabelt pris av tyskar/holländare.

Ja det är precis vad jag sagt också, många gånger är det inte en prisfråga, det finns helt enkelt ingen som vill köpa oavsett vad priset är.
2015-06-26, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakansukkur
Du ifågasätter om man kan förlita sig på marknaden att sätta räntor, då anser jag det relevant för dig att veta att marknaden idag inte sätter räntor längre utan dessa sätts av några tomtar som tror sig veta bättre.

Citat:
Ursprungligen postat av bill clayton
Varifrån kommer din nästan religiösa övertygelse att marknaden alltid vet bäst, marknaden har aldrig fel?

Kan marknaden se in i framtiden också?
Alla som tror sig veta bättre än marknaden tar lämpligen sina pengar och positionerar sig rätt. Visar det sig att dom har rätt vinner dom och andra förlorar. Då får dom mer pengar att positionera sig rätt för. Och de som positionerar sig fel får mindre.
Den någorlunda intelligente inser att marknaden anrikar de som gör riktiga bedömningar och de som gör felaktig försvinner. Något som gör att "marknaden" oftast har väldigt rätt.

hakansukkur ovan tar således och "put his money where his mouth is". Att vinna över några "tomtar" borde vara en smal sak. (För det är väl inte så att det är hakansukkur som är tomten som inte har någon erfarenhet och sitter på ett forum och yrar lite).
2015-06-26, 19:22
Medlem
hakansukkurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Alla som tror sig veta bättre än marknaden tar lämpligen sina pengar och positionerar sig rätt. Visar det sig att dom har rätt vinner dom och andra förlorar. Då får dom mer pengar att positionera sig rätt för. Och de som positionerar sig fel får mindre.
Den någorlunda intelligente inser att marknaden anrikar de som gör riktiga bedömningar och de som gör felaktig försvinner. Något som gör att "marknaden" oftast har väldigt rätt.

hakansukkur ovan tar således och "put his money where his mouth is". Att vinna över några "tomtar" borde vara en smal sak. (För det är väl inte så att det är hakansukkur som är tomten som inte har någon erfarenhet och sitter på ett forum och yrar lite).
Det ar inte vad som diskuteras.
Anser du att med att dagens rante marknad ar en "fri" marknad och att den inte manipuleras?
2015-06-26, 20:51
Medlem
Sonnenwendes avatar
[quote]
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Men nu får du skärpa till dig lite, återigen, sluta påstå saker om vad jag har sagt utan citera mig istället. Jag har sagt att jag tror att bankerna kan göra en enkel kalkyl och se vilka räntor en bolånetagare klarar. Allt annat som du häver ur dig är dina ord som inte jag står bakom.

Jag citerade dig precis men du verkar ha svårt att ta diskussioner i sak utan du kör med halmdockor och låtsas diskutera binära frågeställningar istället för mer eller mindre grundade antagande.

Som sagt lycka till, hoppas du har buffert och stålar på banken och inte allt bundet i fastigheter när den svarta svanen kommer flygandes.
Senast redigerad av Sonnenwende 2015-06-26 kl. 20:54.
2015-06-26, 20:54
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Jag citerade dig precis men du verkar ha svårt att ta diskussioner i sak utan du kör med halmdockor och låtsas diskutera binära frågeställningar istället för mer eller mindre grundande antagande.

Som sagt lycka till, hoppas du har buffert och stålar på banken och inte allt bundet i fastigheter när den svarta svanen kommer flygandes.

Ja du citerade mig och skrev sedan "jaha så nu kan bankerna ha fel", vilket du inte finner stöd för i det jag skrev. Du blandar ihop vad andra faktiskt skriver med vad du tänker, försök att skilja på de två sakerna så går det bättre för dig i debatten.
2015-06-26, 21:12
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ja du citerade mig och skrev sedan "jaha så nu kan bankerna ha fel", vilket du inte finner stöd för i det jag skrev. Du blandar ihop vad andra faktiskt skriver med vad du tänker, försök att skilja på de två sakerna så går det bättre för dig i debatten.
"Så bankerna kan ha fel" skrev du som svar på ett inlägg som syftade till att bankernas kalkyler är lika nyttiga som en balansräkning för att bedöma ett företags långsiktiga uthållighet.

Men fortsätt svara god dag yxskaft!
2015-06-26, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph

Konstigt resonemang. Då kan väl du lika gärna belåna dig så mycket du bara kan och lägga in allt på marknaden. Om marknaden alltid har rätt och består av anrikningarna av riktiga bedömningar så är det väl bara att ta rygg så blir du rik.

Marknaden spekulerar. Kom igen nu, det här är basic shit.
2015-06-26, 22:10
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
"Så bankerna kan ha fel" skrev du som svar på ett inlägg som syftade till att bankernas kalkyler är lika nyttiga som en balansräkning för att bedöma ett företags långsiktiga uthållighet.

Men fortsätt svara god dag yxskaft!

Nu har du blivit allt för tröttsam, du kanske menar detta inlägg:

Citat:
Så bankerna räknar fel menar du?

Och det är förstås helt omöjligt att göra en lite billigare semesterresa ett år om räntorna då tillfälligt skulle vara höga?

När bankerna räknar igår de däremot att man ska ha råd med semester varje på liksom en del annat som det går att pruta på om tillfälliga kriser uppstår.

Ett tips, meningar som slutar med "?" är en fråga och inget påstående. Har du mer problem får du ta det i PM istället för att förstöra tråden.
2015-06-26, 22:29
Medlem
Citat:
Alltså, situationen är väll ganska simpel:

Den svenska befolkningen ser bostäder som en säker investering som alltid innebär en framtida vinst och är därför högt belånade över öronen. Det är dock samtidigt bostadsbrist i Sverige, fast om staten börjar att bygga en massa bostäder så kommer priset på bostäder rent generellt att sjunka. En väldans massa folk skulle då förlora en massa pengar som dom i sin tur har lånat av banken.

Det hade blivit som en jordbävning där skalvet darrar ända upp till toppen, det hade inte bara varit en massa svenssons som förlorat pengar utan hade även skapat problem för banker och stat.

Det blir plötsligt ganska förståeligt varför ingen vill lösa problemet (eller snarare förhindra att framtida problem ska uppstå).

Om de förlorar pengar, vill de väl lösa problemet, inte undvika det?
2015-06-26, 22:59
Medlem
Citat:
Alltså, situationen är väll ganska simpel:

Den svenska befolkningen ser bostäder som en säker investering som alltid innebär en framtida vinst och är därför högt belånade över öronen. Det är dock samtidigt bostadsbrist i Sverige, fast om staten börjar att bygga en massa bostäder så kommer priset på bostäder rent generellt att sjunka. En väldans massa folk skulle då förlora en massa pengar som dom i sin tur har lånat av banken.

.
Det är omöjligt att staten börjar bygga en massa bostäder. Planeringsprocessen är väldigt lång så det tar tid innan marknaden kommer ikapp, och om den ens skulle göra det så händer det på så lång sikt att det inte orsakar nåt prisfall. Möjligtvis (om 20 år) en inbromsning.

Däremot kommer vi säkert se prisfall beroende på ekonomiska orsaker.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in